Maukka

Totta vai tarua, sama sille hyvä elokuva!

Lähes kolmen ja puolen tunnin mittainen poliittinen järkäle ei ole maailman helpoimmin seurattava elokuva, mutta se on palkitseva, opettavainen ja salaliittoteorioineen loputtoman kiehtova. Costnerin pakkomielteinen tutkimustyö tempaisee mukaansa kovalla voimalla, sekoittaen soppaa jatkuvasti sekavammaksi. Tarinan kannalta enemmän ja vähemmän oleellisia henkilöitä pyörii runsain mitoin, ja pienimmilläkin yksityiskohdilla on väliä - tai sitten ei. Onko yhtään millään lopulta väliä? Ei John kuolleista nouse kuitenkaan, eikä niin tee myöskään pääepäilty, joka söi lyijyä ennen kuin kerkesi lausumaan oikein yhtään mitään. Suomalainen lisänimi "Avoin tapaus" on täysin turha, yliselittelevä ja vieläpä spoilaava, mikäli tapaukseen lainkaan perehtymätön katsoja on kyseessä.
Jim Morr.. Garrisonin American historian (tai silloisen tulevaisuuden) kannalta järisyttävän merkityksellisen työn luomat paineet käyvät hyvin ilmi sekä töissä että vapaalla, kiitos käsikirjoituksen, joka pitää pitkän tarinan jatkuvasti jotain uutta tarjoavana. Costnerin touhua on ilo seurata, ja varsinkin lopun raamatullisiin mittoihin yltävä monologi nostaa kunnioitusta suuresti, vaikka pidin häntä erittäin mainiona näyttelijänä jo ennen sitä. Tähtiloistoa ym. tuttuja naamatauluja vilisee kunnioitettavasti, ja esimerkiksi Oldmanilta, Kieferin iskältä, Tommy Leeltä ja suosikkeihini kuuluvalta Rookerilta nähdään vahvaa suorittamista kautta linjan.

Kritisoijien on ymmärrettävä, että ohjaaja Stone ei itse heittänyt tarinaa hatustaan. Bluray -levyllä on ekstrana dokumentti, jossa joku läski sanoo elokuvaa propagandaksi. Kahden ampujan teoria on uskottava, mutta vaikka se ei olisikaan, olisi eriäviä näkökulmia silti mielenkiintoista seurata, varsinkin jos ne esitellään näin taidokkaasti luodussa elokuvassa. Stonen kuva ei ole kevyttä huttuviihdettä, mutta viihdyttävyyttä ei silti ole uhrattu liian armottoman faktatykityksen edessä. Elokuvan tarkoitus ei ole muuttaa historiaa, vaan kertoa tositarina miehestä, joka yrittää niin tehdä. Joka tapauksessa, parhaimmistoon kuuluvana yhdysvaltain käännekohtien kuvauksena se on pakollinen kaikille, joille historia on muutakin kuin kouluaine, josta pitää saada hyvä numero.

Kouluarvosana Oliverin elokuvalle on vahva ysi.

Snakke

On hienoa että Stone uskalsi tehdä elokuvan näinkin rohkeasta asiasta, murhasta joka muutti maailman ehkäpä pysyvästi.

Elokuva tarjoaa mielenkiintoa koko pituudeltaan, sekä onnistuu nostamaan katsojassa tunteita joita vain todellisuuteen pohjautuva elokuva pystyy nostamaan. Fiktiivisiä asioita oli hiukan liikaa, eikä mielestäni elokuvassa päästy tarpeeksi lähelle totuutta. Ainakaan sitä totuutta mitä itse luulen tapahtuneen asiaa joskus hiukan tutkineena.

Mielestäni ampujia oli vähintään kaksi, sillä kuvernööri Connally sanoi saaneensa osuman vasta kääntyessään vasemmalle, jolloin Kennedy jo piteli kurkkuaan. Laukausten on siis täytynyt tulla reilusti alle rajana pidetyn 2,3 sekuntin, ja laukauksia on ollut vähintään 4. Myös moni muu seikka puoltaa vähintään neljän laukauksen määrää, mutta tämä on melkein se tärkein todiste.

Tjivini

Mahtava leffa! Tunnelma on kyllä kohillaan. Leffan jälkeen teki heti mieli mennä wikipediaan lukemaan kennedyn salamurhasta. Pistää kyllä tosiaan miettimään kuka oikeasti oli jfkn salamurhan takana!

Addeh

Vigilante

WGB

JFK - avoin tapaus
JFK - avoin tapaus arvosana 4,23

JFK - avoin tapaus (1991)

Alkuperäinen nimi: JFK

1991
Oliver Stone
Jim Garrison, Jim Marrs, Oliver Stone, Zachary Sklar
Donald Sutherland, Gary Oldman, Jack Lemmon, Joe Pesci, Kevin Bacon, Kevin Costner, Michael Rooker, Sissy Spacek, Tommy Lee Jones
USA, Ranska
englanti, espanja