Elokuvan taistelukohtaukset voi laskea yhden käden sormin ja kaiken lisäksi niiden kesto on vain pari minuuttia.

Pitkävetisyyden huippu.

Tätä elokuvaa ei voi suositella oikeastaan kenellekkään. Erityisesti ihmiset, jotka eivät tiedä Kalevalasta mitään tulee heidän välttää tätä elokuvaa, kuin ruttoa.

Itse olen Kalevalan eepoksen lukenut kahteen kertaan elämässäni ja voin sanoa, että en siitä mitään syvällistä löytänyt ja sen vaikealukuisuus pakotti minut lukemaan sen vielä toistamiseen, jotta ymmärtäisin kaiken siitä. Tämä leffa sekoittaa Kalvalaa ja Kiinalaista mytologiaa, joka ei kyllä päälle päin näy. Kalevala vie voiton ja Kiinasta ei ole tietoakaan.

Odotin tältä elokuvalta Suomen ja Kiinan -kulttuurien yhdistymistä, mutta elokuvassa ei ollut mitään kulttuurillista kollaasiota. Ainoa asia mikä edusti elokuvassa Kiina oli syömäpuikot ja Suomea edusti kannel.

No onneksi on vielä mahtavat taistelut, joita mainoksissa olemme nähneet, eikö ?

Ei sillä elokuvan taistelukohtaukset voi laskea yhden käden sormin ja kaiken lisäksi niiden kesto on vain pari minuuttia. Ohjaajalla ei selvästikkään ole minkään näköistä kokemusta tälläisen elokuvan ohjaamisesta. Taisteluissa kamera pyöri milloin missäkin ja koreografia oli suorastaan kauheaa. Myös elokuvan pisin taistelu on kuvattu ahtaassa tilassa, jolloin kamera ei pysty mitenkään kuvaamaan kaikkea mitä tapahtuu selvästi.

Tosin pitää myöntää, että yksi helmikin seasta löytyy. Ensimmäinen taistelukohtaus on nimittäin aivan upea ja tuntuukin, että tämän kohtauksen on ohjannut, joku muu. Tähän kohtaukseen ilmeisesti paloi koko elokuvan budjetti, koska tästä eteenpäin elokuva on silkkaa tuskaa.

Sitten ehkä se suurin pettymys. Elokuva sijoittui miltein kokonaan Suomeen ja Kiinassa kuvatut kohtaukset olivat vain lyhyitä "muistelmia" ja tämä suretti sillä Kiinassa kuvatut kohtaukset ovat todella kauniita niiden yksinkertaisuudesta huolimatta.

Näyttelijöille pitää silti antaa täydet kympit. Kiina ei kaikilta suju, mutta kaarti hoitaa homman kotiin tyylillä ja taidolla.

En silti voi tälle elokuvalle antaa yhtä pistettä enempää. Vaikka sillä oli omat hetkensä, niin se oli silti tylsä ja ne omat hetket kestivät n. 10 minuuttia.

nimimerkki: Pettynyt.

Jadesoturi arvosana 2,31
2006
Antti-Jussi Annila
Antti-Jussi Annila, Iiro Küttner, Marko Jatkola, Petri Jokiranta
Elle Kull, Hao Dang, Krista Kosonen, Markku Peltola, Taisheng Chen, Tommi Eronen, Zhang Jingchu
Suomi, Hollanti, Kiina, Viro
suomi, mandariinikiina