Jäämyrskyssä olisi potentiaalia vaikka mihin asti, mutta itse tarina jättää katsojan liian kylmäksi. Voisi jopa sanoa jäiseksi.

Jäämyrsky on Ang Leen ohjaama kehuttu draama vuodelta 1997. Elokuva omaa laatudraamoille tyypillisesti hienosti kirjoitettuja henkilöhahmoja, jotka elävät omaa elämäänsä 1970-luvun muuttuvassa USA:ssa. Hahmoista saamme kiittää niin originaaliteoksen kirjoittanutta Rick Moodya kuin myös käsikirjoituksen laatinutta James Schamusta.

On vuosi 1973, ja pienessä amerikkalaisperheessä eletään isoa muutoksen aikaa. Muutos on sekä yhteiskunnallista, että (osaksi siitä johtuen) seksuaalista. Woodin perheessä isä Ben (Kline) harrastaa seksiä naapurin rouvan kanssa sen minkä ehtii ja perheen tytär Wendykin (Ricci) virittelee sukupuolielämää tuttavaperheen poikien kanssa (”I'll show you mine if you show me yours...”). Kiitospäivän lähestyessä ilmassa on suurmyrskyn lisäksi turhautumista ja sopeutumisongelmia muutokseen. Porvariston lähiöelämän oikut kiteytyvät hienosti yhteen ja varsinkin vuosisadan jäämyrskyn yltyessä, elokuva saavuttaa koskettavuuden hienolla tavalla. Yleissävy on erittäin tumma.

Silti Jäämyrsky on kokonaisuutena kylmä. Voisi sanoa, että nimensä mukaisesti sen pitäisikin olla, mutta kun dramatiikka on verhottu tunteettomalla ja ohuella musiikilla ja muutama henkilö jää etäiseksi, ei kylmyydestä voi olla sakottamatta. Vasta varsin surullisessa lopussa (siitäkin puuttuu tunnetta!) ja hetkittäisissä dialogeissa elokuva pääsee vauhtiin.

Näyttelijäosasto tekee laadukasta työtä. Jostakin syystä Tobey Maguire vaikuttaa varsin ärsyttävältä (johtuisikohan Spider-Man kakkosen naamanvääntelystä?), eikä Frodo elikkä Elijah Woodkaan istu odotetulla tavalla Carverin pojan rooliin. Vaikka varmasti naiskatsojat ihastuvatkin pojuun näinkin. Sigourney Weaver, Kevin Kline ja Christina Ricci edustavat elokuvan parhaimmistoa.

Leen draamassa on paljon samaa kuin Sofia Coppolan upeassa 70-lukuhenkisessä synkistelyssä Virgin Suicides, mutta ratkaiseva lanka puuttuu. Samoin Airin upea soundtrack. Ehkäpä Sofia on saanut kuitenkin inspistä tästä teoksesta?

Arsi T. Elokolikko

Alkuperäinen nimi: The Ice Storm

Draama
1997
Ang Lee
Christina Ricci, Elijah Wood, Joan Allen, Kevin Kline, Sigourney Weaver, Tobey Maguire