stranger in this town

Kelpo jännäri. Aika harvinainen elokuva jopa vielä tänä päivänä kotimaisen elokuvan historiassa. Aito jännäri, jossa on suuren maailman juoni yhdistettynä 80-luvun Suomeen, höystettynä pienellä ja sievällä, mutta toimivalla toiminnalla. Jännitystä ei hirveästi ole, mutta kohtalaista draaman kaarta ja pari hyvää actionkohtausta siis on. Hannu Lauri tekee yhden kaikkienaikojen parhaista kotimaisen elokuvan pahisrooleista erinomaisesti. Myös Aake Kallialalla harvemmin nähty ns. vakavampi rooli. Poliisitutkintaa olisi voinut hieman lisätä ja jännitystä tiivistää ennen lopullista ilmiselvääkin selvempää ratkaisua. Nyt elokuva meni hiukan harppoamalla itse aktiin saakka. Toisaalta elokuvan keston kasvattaminen olisi ehkä vienyt särmää pois suht kompaktista paketista. Aikanaan ollut varmasti ihan edelläkävijöitä kotimaisen elokuvan saralla. Kassila on aina osannut kuvata rikosta. Elokuvakerronta on ajanmukaista ja se saattaa hiukan pistää nykyelokuvien ystävien silmään. Itse on kiva nähdä mennyttä maailmaa siten kuin se silloin oli. Suoraviivaista bleiserinmakuista machotoimintaa vailla suuria sivukäänteitä tai huumoria. Mikään ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kyseessä on hyvä ja sangen viihdyttävä elokuva.

batzmo

D-McH