andy

Interstellar on yksi viihdyttävimmistä elokuvateatterissa koetuista elokuvakokemuksista hetkeen aikaan ja mitä tämä olisikaan ollut Imax versiona. No asiaan. Christopher Nolan on luonut viihdyttävän ja tunteellisen sci-fi elokuvan, joka ainakin itseni piti otteessaan koko keston ajan paremmin kuin hyvin. Ääniefektit suorastaan löivät korville ja pistivät salin tärisemään. Interstellarin maailmanlopun pelottelu ei ollut kaukaa haettua ja kuvat suurista pölypilvistä ja elinkeinon päättymisestä pistivät jo alussa tunnelman kattoon ja vähän korkeammalle. Avaruuteen lähdettäessä Nolanin veljesten juonenkäänteet alkoivat seurata viihdyttävästi toinen-toisiaan. Onhan tarinassa mustan aukon mentäviä aukkoja, mutta enyway kun meno pysyy näin toimivan viihdyttävänä niin ei virheisiin ehtinyt paljoa huomiota kiinnittää. Interstellarissa liikutaan onnistuneesti avaruudessa ja maanpinnalla. Matthew McConaughey jatkaa vahvojen roolisuoritusten parissa ja vie kirkkaasti Interstellarin nimekästä näyttelijäkaartia hyvin eteenpäin. Muutenkin näyttelijät isoimmista pienempiin tekevät kaikki hyvää duunia rooleissaan ja oli hauskaa nähdä eräs aika tunnettukin näyttelijä aika erikoisessa roolissa. Vuoden viihdyttävimpiä elokuvakokemuksia.

arska

Huikea leffa. Tarinan sulatteluun menee kyllä useampi päivä.

AxZ

Erittäin hyvä elokuva.

McConaugheyn roolisuoritus on loistava ja ainakin itse olen positiivisesti yllättynyt, eroaahan tämä sentään melkoisesti hänen aiemmista elokuvistaan. Juonellisesti elokuva on myöskin hyvä, joskin jotkin juonenkäänteet olivat ainakin itselleni ennakkoon arvattavissa.

Suurimman positiivisen yllätyksen kaikista tarjoaa kuitenkin tieteellisten faktojen määrä ja jopa niiden oikeellisuus. Luonnollisesti joissakin kohdissa on käytetty "taiteellisia vapauksia" ja elokuvan viimeinen 1/4 on kaikkea muuta kuin mitä kukaan voi todistaa tai edes olettaa mahdolliseksi.

Bean

Erinomainen scifidraama. Tämä on yksi niitä harvoja scifileffoja, joita ei kuljeta erikoisefektit. Leffa on yllättävä, dramaattinen ja hieman myös taiteellinen. Kaikkea muuta kuin keskiverto Hollywood-scifistely. Lukeutuu Nolanin parhaimpiin elokuviin.

Elokuva ei tuntunut lainkaan pitkältä - tuntui alle kaksituntiselta kiinnostavuuden vuoksi.

(4,5)

gojira

Tuttua scifielementeillä kikkailevaa Nolania, mutta laadukasta sellaista. Suhteessa Inceptioniin, jota pidän Interstellarin sielunveljenä, toimii hitusen paremmin. Paikka paikoin ennalta-arvattavuus häiritsee. Kumartelut 2001:lle lämmittivät sydäntä. Visuuaalisesti todella tyylikäs. Erityiset plussat roboteille.

IsoVauva

Nolanin uusin ei petä, vaikka leffa onkin jakanut melko vahvasti mielipiteet.
Elokuva käsittelee aika korkealuontoisia teemoja, jopa new-agen puolelle meneviä juttua, mutta tieteen kautta ja tämä lieneekin syy miksi, jotkut ovat leffaa vierastaneet.
Minua ovat yllämainitut jutut aina kiehtoneet ja siksi leffa iskikin melko kovaa. Mielestäni kyseessä on yksi parhaista scifi-leffoista.

Visuaalisesti leffa on häikäisevän hieno ja todistaa ettei 3D:tä aina tarvita. Avaruus on kuvattu todella hienosti ja ainoastaan Gravity on onnistunut tässä yhtä hyvin. Tennari ykkösessä leffan visuaalisuus pääsi oikeuksiinsa ja kokemus olikin melkoinen. Madonreikään meno varsinkin oli vertaansa vaille, Se penkkien jytinä..!

Matthew McConaughey nousi True Detectiven myötä lempinäyttelijöikseni ja mies onkin juuri niin hyvä kuin oletin. Oikeastaan vähän liiankin hyvä, sillä muut hahmot jäävät vähän miehen varjoon ja tuntuvat hiukan etäisiltä.
Draaman kaari on melko perinteinen, mutta se toimii leffan kontekstissa ja herättää aitoja tunteita. Siltikin juoni on ehkä vähän liian ennalta-arvattava. Mitään suurempia yllätyksiä ei tule.

AInoa suurempi vika on Nolanille jo vähän tyypillinen juonen solmujen rautalangasta vääntäminen ja liiallinen selittäminen. En ymmärrä miten jotkut pitävät tätä ja Inceptionia jotenkin vaikeaselkoisina, sillä mielestäni asiat selitetään melko juurta jaksaen.
Leffa on myös Nolanin pisin, lähes kolme tuntia, mutta kelloa ei tullut vilkaistua missään vaiheessa. Tämä jos mikä kertoo leffan viihdyttävyydestä ja se onkin erinomaisesti rytmitetty.
Rytmitys onkin Nolanin suurin vahvuus visuaalisuuden lisäksi.

Tämä on niitä kuuluisia elokuvateatteri elokuva. Scifi leffojen aatelia, jonka jokaisen genren fanin tulisi nähdä pikimmiten! Interstellar kiilaa itsensä Nolanin top 3:seen The Dark Nightin ja Mementon seuraksi.

Elokuvateatterissa:
Muuten

Keräilijä

Rohkea rotan syö sanoi insinööri. Todella pitkä ja vaikuttava mestariteos. Pidän tätä ehdottomasti parhaimpina scifielokuvista. Sen luonnoton, mutta silti niin raikas ja rikas anti antaa tulevaisuudelle suuria odotuksia. On jännittävää katsoa elokuvaa, joka olemuksellaan herättää suuria tunteita ja mietteitä. Ajattomat ja ajalliset kysymykset ovat juuri sitä mitä ihmismieli kaipaa. Kiitos tästä, suuresti.

Larno

Huhhuh kun aivoihin sattuu kun tämän katselun lopettaa. Pitänee katsoa sen viisi kertaa, että ymmärtää täysin. Pirun kova pätkä silti!

norman_bates

Kolme tuntia on pitkä aika, mutta Nolan todistaa jo toisen kerran, että hänen käsissään kolmetuntinen tuntuu kaksituntiselta (ensimmäinen oli Yön ritarin paluu). Juoneltaan Interstellar on aivan omaa luokkaansa, ja mielenkiinto pysyi kasassa koko ajan. Näyttelijät olivat loistavia ja Zimmer teki juuri parhaan soundtrackinsä ikinä!

Rainafriikki

Hieno ja osittain koskettava scifielokuva, joka oli juoneltansa kiinnostava ja joka pitkästä kestostaan huolimatta jaksoi pitää hyvin mielenkiinnon yllä. Visuaalisesti elokuva on hienosti ohjattu ja kuvattu. Roolisuoritukset olivat kaikenpuolin hyviä etenkin Matthew McConaughey.

TheEscapist

Hyppään tässä välissä edellisten kommenttien vihajunasta ja totean, että vaikka katselukokemuksena Interstellar on (paikoin) hieman kolkko ja etäännyttävä, vain sen katsottuaan ymmärtää kuinka kipeästi tämä sukupolvi on kaivannut mielikuvituksen rajoja laajentavia, kunnianhimoisia elokuvatekeleitä, jotka rohkaisevat tavoittelemaan uusia virstanpylväitä inhimillisen kehityksen tasolla. Totta kai Nolanin teokset ovat ihanteellisia marginaalisen anti-circlejerkin kohteita - on näköjään coolia vihata suosionsa ansaitsevia menestyselokuvia, enpä olisi arvannut - mutta itse ihailen miehen antaumusta ja yritystä luoda varteenotettavia teoksia (esimerkiksi green screen- tekniikan täydellinen poisjättäminen, robottien toteuttaminen käytännössä ja maineikkaan Kip Thornen värvääminen teoreettisen fysiikan osa-alueiden kartoittamiseksi (!)). Elokuva on scifiä, mutta se pohjaa vankasti aitoon tieteeseen. Mainittakoon, että puoli vuotta elokuvan katsomisen jälkeen olen huomannut opiskelleeni enemmän teoreettisen fysiikan, kosmologian ja astronomian aihepiiristä kuin koskaan aiemmin eläessäni.

Edittinä kylläpä tälle vielä puoli tähteä enemmän voi antaa.

William Wernus Film

Mahtava sci-fi draama. Hyvin älykäs ja intensiivinen pätkä. Visuaalinen avaruusmatka. Muutamia puutteita oli. Erittäin erittäin hyvä elokuva. Samaa tasoa Inceptionin ja Nolanin Batmanien kanssa.

pyöristys

Sci-fi,
2014
Christopher Nolan
Christopher Nolan, Jonathan Nolan
Anne Hathaway, Bill Irwin, Casey Affleck, Ellen Burstyn, Jessica Chastain, Matt Damon, Matthew McConaughey, Michael Caine (I), Topher Grace, Wes Bentley
USA, Iso-Britannia