Anzalone

Varmasti yksi kunnianhimoisimpia elokuvia mitä on koskaan tehty. Nolan tähtää korkealle ja onnistuukin Interstellarissa mallikkaasti. Melodramaattisiakin elementtejä sisältävä massiivinen scifi-leffa on onnistunut tekele tältä 2000-luvun huippuohjaajalta. Ei tämä mielestäni mikään viiden tähden mestariteos ole, mutta kaikin puolin hieno leffa silti.

EdvardH

Todella, todella hyvä ja perinpohjin tehty visuaalisesti näyttävä elokuva. Mutta jotain kuitenkin puuttui, koska annan vain tähteä.

Jautsi

Pitkähkö avaruusseikkailu, jonka olisi varmasti voinut esittää tiiviimminkin. Lyhyempi esitys olisi todennäköisesti kohdistanut katselijan huomiota loppupuolen ratkaisuihin ja toiminut siten tehokkaammin. Yön yli mietittyäni en silti raaski antaa tälle spektaakkelille sitä kolmea ja puolta, joka sille ensivaikutelman perusteella ehkä kuuluisi vaan lisään puolikkaan tähden, koska perusajatukseltaan elokuva on lähellä omia tuumailujani.

Masu

Minulle Christopher Nolan on aina ollut hyvin poikkeuksellinen ohjaaja. Hän saattaa möhliä moniakin asioita omasta näkökulmastani joko yrittäen solmia kaikki irralliset juonenpätkät yhteen tai tekemällä kyseenalaistettavia päätöksiä katarsistisen visionsa erittelemiseksi, mutta loppujen lopuksi jättää silti teoksillaan hymyn huulilleni. Nolanin elokuvia on mukava pohtia ja miettiä katselun jälkeen jopa moniakin vuorokausia, sillä mies haastaa katsojan syömäkelpoisella taiteella, mikä harvoin menee täysin yli ymmärryksen. Interstellarin tapauksessa minulle henkilökohtaisesti jäi käteen yksi asia, mitä elokuva yrittää viestiä, ja se on käsitys siitä, että rationalismin ja tieteellisen pragmatismin sekä idealistisen epäitsekkään uskon välillä on olemassa kolmaskin epävarmuuden tila edellä mainittujen vaihtoehtojen välillä.

Interstellar on uskottavaa ja näyttävää tieteiselokuvaa, jonka tuotantopuoli on rautaa ja sanomakin yllättävän hengellinen. Mielestäni Nolan onnistuu myös ensi kertaa nykäisemään katsojan tuntemaan oikeata empatiaa hahmoja kohtaan, vaikka he ovatkin ongelmallisia loppua kohden. Joku saattaisi sanoa, että elokuva on liian pitkä, mutta mielestäni aika kuluu kuin siivillä seuratessa tätä jännittävää tieteissotkua Hans Zimmerin orkestraalinen säestys taustalla. Henkilökohtaisesti koen elokuvan loppupuolella ilmenevän haparointia, mutta matkaa tulisi painottaa enemmän kuin päämäärää. Tieteishölynpölyllä täytetty Interstellar on massiivinen, mysteerinen ja mielikuvituksellinen katsaus universumiimme, joka myös osoittautuu kunnianosoitukseksi lajimme evoluutiolle, millä tarkoitan pääasiassa luonnollisia selviytymisvaistojamme ja yhtenäistä suhdettamme sekä luontoon että teknologiaan.

Leffateatterikierroksen jälkeen katsoin Interstellarin nyt kotioloissa toisen kerran. Monet ihmiset jäävät pohtimaan mahdollisia juoniaukkoja ja hölmöyksiä, joita väistämättä teoksessa onkin. Itse sen kummemmin intergalaktisen sekoilun tieteellistä todenmukaisuutta kommentoimatta voin todeta, että eniten elokuvassa minuun vaikutuksen tekivät sen yksinkertaisimmat teemat. Isän ja tyttären suhdetta on kuvattu erittäin upealla ja koskettavalla tavalla (vaikka perheen poika jääkin töykeästi kolmanneksi pyöräksi). Sovinnontekokohtaus ja Cooperin lopullinen lähtö kohti avaruusmissiota on kenties sydäntä särkevimpiä kohtauksia, mitä olen nähnyt. Varsinkin loppupuolella tämä nousee aivan uusiin sfääreihin. Ajan kulua ei ole aiemmin kuvattu näin raastavalla tavalla. Hans Zimmerin jyhkeä urkuscore kohoaa eeppisiin mittakaavoihin, mutta toistuva teema iskee tajuntaan myös herkemmässä tulkinnassaan. Musiikilla on suuri rooli elokuvan tunnelman luonnissa.

Erikoistehosteiden autenttisuus mahdollisimman vähäisellä tietokonetekniikalla tuotettuna miellyttää silmää. Pieni 2001: Avaruusseikkailun palvonta saattoi häiritä hieman. Leffan lopputwisti on nokkela, vaikkakin ennalta-arvattava, sillä sitä tyrkytetään niin paljon naaman eteen etukäteen. Sivuhahmot jäävät pahvisiksi, mutta McConaghey vakuuttaa. Interstellar on täynnä tieteellistä jargonia ja madonreikiä, mutta eniten pidän sen ajatuksesta, että rakkaus on ulottuvuudet läpäisevä voima - oli lällyä tai ei.

schwartzy

kolmisen tuntia meni yllättävän nopeasti. loppua kohden oli vähän hankala pysyä kärryllä mutta muuten mahtava leffa!

tikox

Ensinnäkin on mielestäni positiivista ettei tämä leffa osoittautunut tekniikkademoksi niin kuin Gravity. Ts. on ihan ok että leffa on vain 2D.

Itse pidän elokuvissa kiireettömyydestä. Se ei tarkoita etteikö leffassa saisi sattua ja tapahtua, mutta mitä sitten tehdäänkään, ei saisi tulla vaikutelmaa vuorosanojen hätäisestä toistamisesta lähimuistista lasittunein katsein. Tässä elokuvassa on paljon kaikkea, aikä kaikkia asioita aina ehditä tekemään niille suotavalla kiireettömyydellä.

Jotkin kriitikot ovat suivaantuneet leffan uskonnollisuudesta, itse en tätä itseasiassa ymmärrä vaikka kaipa joku voi teknopornosta sellaisen herneen nenäänsä vetää.

Leffa on kunninahimoinen ja siinä on paljon kaikkea. Se on kiehtova ja ajatuksia herättävä. Mutta se ei ole klassikko, ollakseen kalssikko sen pitäsi herättää tunteita, vedota ihmiseen, ei järkeen, olla ajaton.

Max.

Visailija

En oikein ikinä tiedä mitä Nolanin elokuvilta odottaa, sillä osa on kolahtanut todella lujaa mutta myös pettymyksiä on mahtunut joukkoon. Interstellarin ennakkohypetys ja sen saama hieman ristiriitainen vastaanotto eivät tehneet tästäkään poikkeusta sen suhteen. Onneksi ei tarvinnut pettyä ainakaan kovin pahasti.

Viimeisiä henkäyksiään ottava maapallo ja tämän takia katseensa avaruuteen suunnannut ihmiskunta luo välittömästi kiinnostavan lähtökohdan tälle avaruusseikkailulle. McConaugheyltä olen nähnyt tämän lisäksi hiljattain roolin True Detectivessä ja täytyy sanoa että tykkään kaverista todella paljon ja muuntautumiskykyä löytyy. Myös muut näyttelijät ovat rooleissaan erinomaisia ja erityismaininta täytyy antaa Mackenzie Foylle. Pidän aina hyvänä saavutuksena, jos lapsinäyttelijä ei saa vitutuskäyrääni nousemaan.

Audiovisuaalisesti ei löydy valittamista. Hienolta näyttää ja kuulostaa, mutta tätä ei voi pitää suurenakaan yllätyksenä. Erityismaininta on annettava myös tässä osiossa: avaruus on huomattavasti hiljaisempi paikka kuin esimerkiksi Gravityssä. Juoni on sitten se osa-alue, josta löytyy eniten kysymysmerkkejä. Muutamassa kohdassa kyseenalaistaisin hieman elokuvan logiikkaa ja tapahtumia, mutta spoilaamatta niistä on hankala kertoa. Lisäksi loppupuolen kirjahyllykohtaus on sellainen josta en oikein tiedä mitä mieltä olisin.

Loppujen lopuksi Interstellar lukeutuu Nolanin onnistumisten joukkoon. Jo se että pitkä elokuva menee kelloa katselematta kertoo että jossain on onnistuttu. Vaikka kaikkia juonellisia ratkaisuja en täysin sulatakkaan, niin tämä tulee luultavasti katsottua tulevaisuudessa useamman kerran uusintakatseluna.

2-Edge

Sci-fi,
2014
Christopher Nolan
Christopher Nolan, Jonathan Nolan
Anne Hathaway, Bill Irwin, Casey Affleck, Ellen Burstyn, Jessica Chastain, Matt Damon, Matthew McConaughey, Michael Caine (I), Topher Grace, Wes Bentley
USA, Iso-Britannia