In Fabric

Pisteytyksiä: 14
Tarkka arvio: 3.07

Kommentit & Pisteytykset

Joku

Tykkään katsoa pääsääntöisesti vanhempia elokuvia, mutta aina toisinaan tulee tapauksia jotka muistuttaa siitä, että myös uudempia elokuvia kannattaa sisällyttää listalle. In Fabric on just sellainen elokuva. Ohjaajaltaan Peter Stricklandilta oon nähnyt aiemmin vain Berberian Sound Studion vuodelta 2012 ja muistan pitäneeni elokuvan visuaalisesta ilmeestä, mutta muutoin tuo jätti hieman kylmäksi. In Fabricissa osuu sitten molemmat puolet uomiinsa. Tämä on sekä sisällöltään, että visuaalisesti mahtava elokuva. Tyyliltään In Fabric nojaa 70-lukulaiseen kauhuun ja gialloon. Just sitä osa-aluetta mikä itselle tippuu parhaiten, joskaan mistään pastissista ei ole todellakaan kyse. Tämä on erittäin omaperäinen elokuva. Siitäkin huolimatta, että sen vaikuttajat on selkeästi nähtävissä (Argenton Suspiria ym). Tämä on myös erittäin outo elokuva, hyvällä tapaa. In Fabric on oikeastaan sillä tavalla outo, että se loi ainakin itselleni onnistuneesti sellaisen todella häiriintyneen ja vinksahtaneen fiiliksen. Just semmoisen mitä vanhemmat psykologiset kauhuelokuvat tai giallot onnistuu usein luomaan. Sitä yrittää pysyä kyydissä ja miettiä, että mistä ihmeessä tässä kaikessa on kyse ja mihin suuntaan elokuva seuraavaksi katsojan nakkaa. Vielä kun In Fabric pitää intensiteettinsä koko ajan hitaasta kerronnasta huolimatta todella kovana. Vaikka matkaan on laitettu vielä aimo ripaus mustaa huumoriakin, niin ahdistava tunnelma pitää lähes koko leffan ajan pintansa. Leffa on jaksotettu kahteen osioon ja ainoastaan ehkä paikoin tuossa toisessa puoliskossa ote hieman herpaantui. Elokuva kuitenkin sitten kiihdyttää itsensä uudelleen vauhtiin loppua kohden ja itse lopetus on yksi vuosikymmenensä parhaista kauhuelokuvan lopetuksista. Se jäi mieleen kummittelemaan pitkäksi aikaa katsomisen jälkeen.

Tän tyyppisiä katselukokemuksia sitä toivoisi nykyään saavan useamminkin uudemmista elokuvista. In Fabricin kaltaiset helmet on vaan melko harvassa. Ei tämäkään ihan täydellinen elokuva ole, mutta väkevä omilla jaloillaan seisova uniikki teos kuitenkin jollaista on erittäin virkistävä nähdä. Uudelleenkatseluarvoa tällä riittää myös taatusti useampaan kertaan. Vahvat neljä tähteä.

uusis
TeeP