Elokuvan kaksi ensimmäistä tuntia ovat vallan mainiota sotaelokuvaa

Tämän elokuvan alkuperäistä versiota pidetään laajasti yhtenä kaikkien aikojen hienoimmista sotaelokuvista. Tämä 50 minuuttia pidempi redux-versio julkaistiin vuonna 2000, enkä ilman apuja keksi miksi. Kyseessä on siis ns. directors cut –versio.

Eletään Vietnamin sodan aikaa, 1960-luvun loppua. Yhdysvaltain armeijan kapteeni Willard (Sheen) on sotilas, joka kesken loman saa komennuksen, jollaista ei kovin monesti tule vastaan edes sotatilassa: hänen pitäisi etsiä ja surmata maamiehensä eversti Kurtz (Brando). Kurtz on hyvin koulutettu sotilas, jonka ura olisi todennäköisesti vienyt miehen kenraalikaartiin asti, ellei vietnamin sota olisi ensin vienyt miehen järkeä. Kurtz toimii oman henkilökohtaisen armeijansa johdossa Kamputsean ja Vietnamin rajan tuntumassa eikä hänen johtamistyylinsä enää miellytä USA:n puolustusministeriötä tai muita korkeita virkamiehiä.

Kapteeni Willard hankkii partioveneen miehistöineen kuljettamaan itsensä Vietnamin pohjoisimpaan osaan, jossa amerikkalaisten joukot ovat varsin pienenä vähemmistönä. Tehtävän päämäärä on kaikille selvä, mutta perille pääsyä hidastavat yleiset sodan ongelmat kuten viholliset ja omat joukot. Osa omista joukoista vaikuttaa siltä että ovat jo saaneet tarpeekseen sodan hermopaineista ja joutaisivat jo lepäämään pyöreän pehmustetun huoneen nurkkaan.

Elokuvan kaksi ensimmäistä tuntia ovat vallan mainiota sotaelokuvaa, vaikka elokuvassa ei kuvatakaan taistelua ihan samalla tavalla kuten esimerkiksi Platoonissa. Suurin osa "uudesta" materiaalista onkin käsittääkseni lisätty juuri elokuvan loppuosaan, ja mielestäni ihan turhaan. Elokuvan loppuosa vaikuttaa nyt ihan erilliseltä elokuvalta. Ehkäpä Coppola on tarkoituksella halunnutkin tehdä elokuvasta enemmän pohdinnallisen, jossa katsoja mietiskelee syntyjä syviä, mutta minä en sitä kaipaa sotaelokuvassa. Arvosanaani pohdiskellessa on hyvä pitää mielessä että tässä on kyseessä nimenomaa redux-versio, suurin osa pisteistä tulee elokuvan kahdesta ensimmäisestä tunnista. Ehkä minun pitäisi hankkia alkuperäinen versio DVD:llä niin voisi suorittaa hieman vertailua.

Vieras Arvosteltu: 13.02.2003

Seitsemän samuraita

Ilmestyskirja. Nyt
Ilmestyskirja. Nyt arvosana 4,30

Ilmestyskirja. Nyt (1979)

Alkuperäinen nimi: Apocalypse Now

1979
Ilmestyskirja nyt
Francis Ford Coppola
Francis Ford Coppola, John Milius, Joseph Conrad, Michael Herr
Albert Hall, Dennis Hopper, Frederic Forrest, Harrison Ford, Laurence Fishburne, Marlon Brando, Martin Sheen, Robert Duvall
englanti, ranska, vietnam, khmer