Tunnelma hipoo joidenkin klassikkotrillereiden tasoa.

John Cusackia sisältävät elokuvat ovat kiinnostaneet erikoisen paljon sen jälkeen, kun näin High Fidelityn. Miehen uralle mahtuu luonnollisesti kilotavaraakin, mutta pääasiassa olen ollut suorituksiin tyytyväinen.

Olosuhteiden ja sattumien summana kymmenen toisilleen entuudestaan tuntematona ihmistä ajautuu yöpymään syrjäiseen motelliin. Motellilla alkaa kuitenkin tapahtumaan kummia, kun henkilöitä alkaa kuolemaan, eikä syyllisestä ole hajuakaan.

Juonesta on vaikea kertoa enempää paljastamatta siitä liikaa. Käsikirjoitus on ovelahkosti kirjoitettu, ja ainakin omalla kohdallani oli suureksi eduksi se, että en tiennyt elokuvan juonesta mitään kun sen hankin. Ihan Oscar-tasolle tai omaperäisyyden huipputasolle kässäri ei kuitenkaan yllä. Varsinkin elokuvan alkupuolella tunnelma hipoo joidenkin klassikkotrillereiden tasoa, ja ainakin minä vilkuilin välillä olkani yli.

John Cusack on elokuvassa helposti tunnistettavissa itsekseen, samoin kuin Ray Liotta. Miehet onnistuvat rooleissaan vähintäänkin keskinkertaisesti ilman suurempia ponnisteluja. Eräs tunnelmaa entuudestaan korottava seikka on koko ajan ropiseva kaatosade, joka pääsee oikeuksiinsa vasta monikanavaisen äänentoistolaitteiston yhteydessä.

Vieras Arvosteltu: 23.01.2004
Katsottu: DVD

Kysymys kuuluukin: kuinka pitkälle olemme valmiita sielumme puristamaan, repimään tai tappamaan, kunnes kuolemme tuskaan yrittäessämme tai saamme rauhan?

THOND95 26.10.2012

K15
I.D.
James Mangold
Michael Cooney
Alfred Molina, Amanda Peet, John Cusack, John Hawkes, Ray Liotta, Rebecca De Mornay