Uytp7

Helppo samaistumiskohde leffassa, puolalaisnunna suoraan 60-luvulta. Eipä silti, Pawlikowskin parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarin voittanut teos kaappasi otteeseensa, joskaan ei tarjonnut aivan sitä vau-elämystä, mitä vähän odottelin. Päähenkilön ilmeikkäisiin silmiin olisin voinut uppoutua tuntikausiksi, vaikka itse nunnasta emme paljon informaatiota saakaan. Hänen tätinsä on värikkäämpi tapaus ja sellaisena havainnoitavampi.

Menneisyyden ymmärrystä, elämänsuunnan valintaa sekä uskontoa filmi käsittelee enemmän tai vähemmän onnistuneesti, erittäin eleettömällä tyylillä. Kamera ei liiku juurikaan, kuva on mustavalkoinen ja leikkaukset jyrkkiä. Nykyisellään teos jättää hivenen kylmäksi, koska se ei ole kovinkaan syvälle yltävä eikä visuaalisesti yllättävä. Toisin sanoen erilaisuudestaan huolimatta Ida jää rippusen ikävystyttäväksi eikä tavoita henkilöidensä kokemusmaailmaa erityisen hyvin. Lakoninen tyyli toimii toisinaan, tällä kertaa jäi parantamisen varaa. Omanlaistaan kauneutta tässä on ja ajankuva varmaankin hiottu oivallisesti, mutten silti aivan ymmärrä filmin saamia palkintoja.

arg

Herman Tottooro