Masu

Ida on kertomus juutalaistaustaisesta nuoresta nunnasta, joka joutuu lähtemään väliaikaisesti luostarin mailta tutustuakseen viimeiseen elävänä olevaan sukulaiseena ennen kuin hän päättää lausua valansa ja sanoa hyvästit maallisille kiusauksille. Tämä sukulainen osoittautuu hänen tuomarina toimivaksi tädiksi, joka nauttii viinaksia ja merkityksetöntä seksiä holokaustin aikaisten tuskaisten muistojen tukahduttamiseksi. He viettävät yhdessä aikaa alakuloisuutta säästelemättä ja kiertelevät ympäri syrjäseutuja sukujuuria etsiskellen. Eletään siis Puolassa ja vuosi on 1962. Katsoja ei kuitenkaan opi paljoa pidättäytyneestä nunnasta, johon itse elokuvan tulisi pääasiassa keskittyä, vaan saa tyytyä enemmän hiljaisuuteen ja visuaalisiin makupaloihin. Huomasin, miten paljon enemmän sain irti hänen tädistään elokuvan aikana.

Elokuva on melko koskettava ja tyylikkäästi kuvattu ruudun ottaessa jatkuvasti etäisyyttä näyttelijöihinsä. Valitettavasti tiivistämiselle olisi ollut tarvetta alussa, sillä tarina junnaa paikoillaan auttamattoman paljon. Varsinainen tunteisiin vetoaminen ei alkanut omalla kohdallani muuta kuin viimeisen 20 minuutin loppusuoralla, mutta siinä vaiheessa omat ensimmäiset tuntemukset ovat jämähtäneet enemmän "liian vähän, liian myöhään"-tasolle. Jos Idaa voisi verrata grillikylkeen, niin nämä kylkiluut olisivat kieltämättä kaivanneet enemmän lihaa ympärillensä.

Ida
Ida arvosana 3,69