Minulla oli John Waynen kokoinen aukko elokuva-sivistyksessäni joten päätin hieman paikata sitä.

Tässä leffassa sekalainen joukko ihmisiä matkaa postivaunuilla pois kylästä, kuka mistäkin syystä. Enemmän kuin länkkärinä minä pidin tätä psykologisena draamana. Oli mielenkiintoista seurata täysin erilaisten ihmisten käyttäytymistä pienessä, rajatussa tilassa. Kaikki hahmot olivat tarpeellisia, eikä turhana tässä leffassa voi oikein pitää mitään, korkeintaan sen intiaaninaisen laulukohtausta. John Waynen ensiesiintyminen leffassa oli näyttävä, joskin teknisesti hieman kömpelö, mikä voitaisiin antaa anteeksi leffan ollessa näin vanha, ellei tämä olisi muutoin niin hyvin tehty. Varsinkin stunt-kohtaukset vetävät ihan vertoja nykyajan leffoille.

Tarina oli ihan hyvä, ja vaikka joitain hahmoja voidaan pitää ehkä ohuina, pidin siitä että tämä antoi mahdollisuuden itse kuvitella hahmojen menneisyyden. Minun tuli mietittyä erityisesti Dallasin (Claire Trevor) ja sen juoppotohtorin (Thomas Mitchell) tarinoita. Minusta ennemmin he olivat pääosassa kuin kuin John Wayne, joka tosin oli kieltämättä komea ja karismaattinen. Tohtori oli lempihahmoni kaikista hahmoista, ja Mitchellin esitys oli todella hyvä sekä komedian että draaman osalta. En yhtään ihmettele hänen saamaansa Oscaria.

Minusta on aina tuntunut pahalta nähdä hevosia ruoskittavan, mutta tässä heitetään vielä kiviäkin niiden päälle! Se oli aivan liian julmaa.

J.Lipponen

Lännenelokuvan peruskivi,joka viitoitti westernien tien vuosikymmeniksi eteenpäin. Hyvät roolihahmot ovat plussaa ja maisematkin ovat komeat. Pisteitä tiputan oikeastaan vain ajoittaisesta juonen paikoillaan junnaamisesta.

Jautsi

Tässä voisi päästä helpolla, kun toteaisi, että kyseessä on enemmän kuin lännenelokuva, mutta se olisi niin pahasti sanottu monia muita, paljon parempia lännenelokuvia kohtaan, että en viitsi vaivautua.

Keräilijä

Aika mustavalkoista menoa. Hieman nolona voin sanoa etten ole juurikaan John Waynen elokuvia katsellut. Olen ymmärtänyt että jokaisen leffafriikin olisi katsottava ainakin yksi John Wayne. Aika hurmurihan tuo on ja komea. Elokuvasta pidin koska se oli juuri sopivan mittainen eikä liian pitkä.

Paranoid

No juu, ainahan tätä teosta sanotaan westernin merkkipaaluksi, mutta melkoisen kökköä menoa hupaisine taustaprojisioineen luvassa.
Onhan tämä tosin tehty jo vuonna 1939, eli ei kai voi arvostella liian ankarasti.

Kolme.

Pelimies

Mustikkavarkaan läpimurtorooli oli aika tylsähkö ja pitkästyttä länkkärien mittapuilla verrattuna.

⭐️⭐️⭐️

Titan90

Sattumanvarainen joukko erilaisista lähtökohdista olevia ihmisiä lähtee kuolemaa halveksuen apassien sotatantereen läpi kullevalle vaunureitille. Mukaan astuu joukko toinen toistaan karikatyyrisempiä hahmoja, jotka toistavat lukuisista elokuvista tuttuja kliseisiä manöövereitään aina juopottelusta salamarakastumiseen. Muutamien välivaiheiden jälkeen paha saa palkkansa ja päähenkilöt jatkavat elämäänsä onnellisina, yhtä kokemusta rikkaampana.

Mitä enemmän näitä vanhoja westernejä tulee katsottua, sitä varmemmaksi tulen siitä, että ne eivät oikeastaan ole kovinkaam hyviä. Vähän möhäisemmät ns. spagettiwesternit ovat omaa luokkaansa näihin tusinateoksiin verrattuna. Rasistiset ja vahvasti toisiaan toistavat länkkärit kulkevat pitkälti samoja polkuja pienin muutoksin ja lopputulema pakkaa olla lähes identtinen.

Varmasti ne kuvaavat jollakin onnistuvalla tavalla omaa aikakauttaan ja ovat, niin kuin Stagecoachkin, paikoin varsin viihdyttäviä sekä omalla tavallaan onnistuneita, mutta usein niin keskinkertaisia. Stagecoachin cv:hen voi plussana merkitä sen tietynlaisen pioneeritoiminnan genren saralla, mutta valitettavasti sitä ei voi nostaa oikein muilta saavutuksiltaan elokuvien yleiskastissa erityisen korkealle.

Addeh

Seikkailu,
1939
John Ford
Dudley Nichols, Ernest Haycox
Andy Devine, Claire Trevor, George Bancroft, John Carradine, John Wayne, Thomas Mitchell, Tim Holt