HAL9000

Vaikka vauhti on paikoin yhtä hidas kuin itse ilmalaivan taival rapakon taakse, lopun vaikuttavuus sekä hienot tehosteet nostavat tämän kolmen tähden arvoiseksi. Näyttelijät jäävät lopulta statisteiksi itse päätähden rinnalla.

Masu

Hindenburg kannattaa tosiaan aikaisempia kommentoijia kompaten katsoa pitkälti George C. Scottin ja 70-luvulle ajoittuvalle katastrofielokuvalle ominaisten erikoisefektien takia. Elokuvan kliimaksi on kyllä näyttävä, mutta matka sinne tosiaan laahaa ja zeppeliinimatkalla ei sinänsä tapahdu juuri mitään, mutta mysteeri säilyy onneksi loppuun asti. Hahmot ovat vain matkustajia, heistä ja heidän henkilökohtaisista motiiveistaan ei juuri sen enempää kerrottavaa jäänyt. Tositapahtumiin perustuva kuvaus oli kyllä muuten mieleeni ja lähdemateriaali on valjastettu muuten niin hyötykäyttöön kuin vain kyettiin. Hindenburg oli todella oman aikakautensa uljaimpia propagandavälineitä ja matkustusvälineenä uniikki, mutta toisaalta olen ihan iloinen, että zeppeliineillä matkustaminen jäi menneisyyden kirjoihin. Tasapaksu kolmonen.

Leffassa on kyllä yksi hyvä kipale:
David Shire - There's a lot to be said for the Fuehrer (löytyy YouTubesta)

D-McH

Trilleri
1975
Robert Wise
Michael M. Mooney, Nelson Gidding, Richard Levinson, William Link
Anne Bancroft, Burgess Meredith, George C. Scott, Gig Young, Roy Thinnes, William Atherton