Anzalone

Ala-asteella katsoin ensimmäisen kerran ja silloin pidin tästä aika paljon. Nyt näin jokin aika sitten toisen kerran ja pidin edelleen, joskin seinillä juoksemiset ja muut muka-coolit ninja-jutut eivät enää vakuuttaneet. Silti hyvä leffa. Kannattaa ainakin kerran katsoa.

Heavyjuuseri

Yleensä tällaset kung-fu leffat ei kyllä kiinnosta pätkääkään, mutta tässä oli hienosti toteutetut kohtaukset niin tykkäsin.
Juoni oli vähän tönkkö joka pudottaa tähtiä pois.

Lassomies

Nimi on "Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme," mutta eläimiä, saati sitten satuolentoja, ei ole leffassa lähimaillakaan (siksi se kai on piilotettu! *rummunisku*).

Köh...

Anyway. Jos nimikin on tuollainen, niin pakkohan tässä on olla suuria arvoituksia ja vielä suurempia elämänviisauksia sisällään. Jos ei, niin leffa vaikuttaa teennäisen runolliselta shaisselta. Siksi minulla vähän ärsyttääkin, kun olen jo pitkään arvostanut ja puolustanut tätä leffaa sen upeiden puitteiden, akrobaattisten toimintakohtausten ja zen-mäisen levollisen tunnelman vuoksi, mutta mitään sen syvempää tästä ei saa kynsittyä irti. Leffa ei tahdo keskittyä oikein mihinkään niin, että tietäisi, mitä se haluaa sanoa. Ehkä olen niin länsimaisten elokuvien kerrontaan fakkiutunut, etten pysty pääsemään tämän tarinan sisälle. Ja vaikka pystyisin suurinpiirtein järkeistämään leffan juonen ja avainkohdat mielessäni, en pysty tuntemaan mitään. Ihan KISMITTÄÄ.
Muutenhan tässä oli ihan potentiaalisen suosikkielokuvan aineksia. Aiemmin mainittujen seikkojen lisäksi pääosanäyttelijöinä on kolme kovasti arvostamaani näyttelijää, eikä minun tarvitse yhtään epäillä, etteikö Shu Lienin (Michelle Yeoh) ja Li Mu Bain (Chow Yun-Fat) hahmoilla olisi suuri yhteinen historia takanaan. Li Mu Bain mestarisoturin statuksen uskon jo pelkästään John Woon leffojen perusteella (vaikkei ala-genrekään ole sama). Lisäksi naurahdan halveksuvasti niille, joiden dissaus perustuu vain siihen, että hahmot osaavat "lentää." Sehän vain antaa taisteluille lisäripauksen omaleimaisuutta.

Masu

Yliampuvan eeppiseen Lentävien tikarien taloon verrattuna Ang Leen Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme omaa hyvin saman tyyliset lähtökohdat, mutta pitää stuntit ja tarinan lähempänä toisiaan eikä uskottavuus haroile yhtä paljoa. Juoni osoittautuu heikoimmaksi osa-alueeksi, kuten saattaa olettaa, vaikka onkin hitaasta alusta huolimatta ihan kelpo esitys yrittää tuoda mystiikkaa ja buddhalaisia viisauksia kaiken toiminnan keskelle. Hahmot ovat kuitenkin mitäänsanomattomia eikä tunnesidettä tahdo muodostua kehenkään vaikka kuinka yrittää välittää jokaisen aikeista ja tekojen seurauksista. Hienovaraiset otokset ja ilmava toiminta ovat läsnä, mutta yllättäen huumori loistaa myös paikoitellen läpi moninaisten taistelujen. Kamppailulajielokuvat eivät ehkä ole suosikkigenreni eikä kyseessä ole Leen filmografian kirkkain timantti, mutta toimi tämä silti paremmin kuin aiemmat todistamani kungfu-räpellykset.

Matalahiilihappoinen

Ihan kelpo elokuva. Juoni ja käsikirjoitus ovat ensiluokkaisia ja painivat omassa sarjassaan, mutta osan siitä pilaa lähes täysin identtiset näyttelijät sekä juonenkulun nopeus: välillä edetään nopeasti ja välillä hitaasti. Onneksi suurin osa Hiipivästä tiikeristä rullaa aivan omalla vauhdillaan. Näyttelijät ovat hyviä, mutta kuten sanottua, osa on lähes täysin identtisiä toistensa kanssa eikä oikeita naamoja aina meinaa erottaa. Silmä ei välttämättä harjaannu tähän leffan loppupuolellakaan. Myös erikoistehosteet ovat niin epäaitoja ja kökköjä kuin olla ja voi. Soundtrack, joka koostuu lähinnä huiluista ja rummuista, kuulostaa erittäin mainiolta toimintakohtausten siivittämänä, jotka nekään eivät ole juuri huonompia. Kaiken kaikkiaan Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme on hyvä elokuva, joka viihdyttää sen 115 minuuttia.

Rainafriikki

Maineensa veroinen elokuva,mutta mielestäni turhan yliarvostettu.

RevyFan

Aika käsittämättömiä kommentteja täällä, mutta jätettäköön ne omaan arvoonsa... Omat tunnelmat vähän ristiriitaiset tästä. Selvästi laadukas elokuva, kauniit maisemat, hyvät näyttelijät ja hienoja taisteluita. Tavallaan tylsäksi meno kuitenkin kävi välillä, vaikken silti vilkuillut kelloa... Jotenkin jaksoi katsoa vaikka ei mitään oikein tapahtunutkaan. :D Kyllä esimerkiksi Shu Lienin ja Jenin taisteluiden sekä yleisen näyttävyyden takia tämä on pakko nostaa keskiverron yläpuolelle, ei kuitenkaan mitään kärkikamaa.

akemanni

William Wernus Film

WreckMe666

Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme
Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme arvosana 3,47

Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme (2000)

Alkuperäinen nimi: 臥虎藏龍

2000