IsoVauva

Onnistunut kauhuelokuva, joka keskittyy enemmän jatkuvasti ahdistavan tunnelman luomiseen, kuin halpoihin jump scareihin. Pidin leffan kuvaustyylistä ja visuaalisesta ilmeestä ja varsinkin Toni Collette vetää upen roolisuorituksen.
Elokuva alkaa todella lupaavasti ja heittää muutaman herkullisen juonenkäänteen, jonka jälkeen en todellakaan osannut ennustaa mihin suuntaan juoni lähtee. Valitettavasti lopussa homma leviää kuitenkin vähän jopa kliseiseksi kauhuksi. Leffan alkupuolisko oli huomattavasti parempi ja poikkesi piristävästi perinteisistä kauhuelokuvista draamavetoisuudellaan.

No entä se leffan pelottavuus? Mielestäni ei kovinkaan pelottava, mutta jatkuvasti ahdistavammaksi käyvä tunnelma piti kyllä otteessaan. Leffa nojasi enemmän psykologiseen kauhuun, kuin siihen perinteiseen, johon leffa lopussa hiukan sortuu. Tarina ja varsinkin loppu on monella eri tapaa tulkittavissa, josta suuret plussat. Jäin itsekin pohtimaan mitä leffassa loppujen lopuksi tapahtui ja mikä oli sen tarkoitus.

Debyyttiohjaukseksi todella kova suoritus. Erilainen kauhuelokuva, joka nojaa vahvoihin näyttelijöihin, komeaan ohjaukseen ja pääosin ennalta-arvaamattomaan käsikirjoitukseen, tylsien ja sataan kertaan nähtyjen jump scarejen sijaan. Onnistui ajoittain pääsemään ihon alle, mikä on minulle kauhuleffojen suhteen varsin harvinaista.

Lorcan

Leffaa katsoessa koin monia tunnetiloja: ahdistusta ja pelkoa, mutta välillä myös tylsistymistä ja huvittuneisuutta. Näin jälkeenpäin tunnetilojen tasoittuessa voin sanoa leffasta muutaman pääpointin. Mielestäni siinä oli liikaa yritetty luoda eri asetelmia: hidastempoisesti etenevä vakava draama, jonka muutamat kauhukohtaukset ovatkin sitten lähes k18-materiaalia. Ensimmäisten 20 minuutin aikana musiikki oli turhan alleviivaavaa. Juonessa oli suuria aukkoja enkä enää pysty edes järkeilemään, miten leffan aloituksesta päästiin leffan lopputulokseen järkevästi. Ei siis ihan minun mieleinen teos.
Näistä huolimatta, pätkä toteutti monien arvostelujen uhkauksen: pitkin hampain myönnän, että se jäi mielen päälle ja pääsi jonkin verran ihon alle varsinkin nyt, kun leffateatterista on jo poistunut.

Titan90

Kovan elämän kokenut ja varsin omalaatuisena persoonana tunnettu isoäiti kuolee. Lastenlasten, tyttären ja vävyn näkemykset hänestä ovat kullakin omanlaisensa, mutta yhteistä on tietynlainen salaperäisyys hahmoon liittyen. Vävyä lukuun ottamatta kaikilla tuntuu olevan myös jonkinlaisia haasteita oman mielen kanssa. Tilanne eskaloituu, kun perheen tytär kuolee tapaturmaisesti tullessaan veljensä kanssa tämän ystävän kotibileistä. Uusi perheenjäsenen menetys tuntuu olevan se viimeinen pisara, joka sysää henkilöt rajan toiselle puolelle.

Todella pitkään ja rauhallisesti rakennettu tilanne käynnistyy vasta elokuvan loppupuolella. Äidin yrittäessä ottaa yhteyttä kuolleeseen tyttäreensä, hän tulee samalla avanneeksi portin, jota ei enää ihan niin vain suljetakaan. Sukurasite erilaisine yliluonnollisine ilmiöineen astuu yhä voimakkaammin perheen arkeen ja kaikki alkaa hiljalleen luhistua sisäänpäin. Mitä pidemmälle elokuva etenee sitä oudommaksi meno käy loppupeleissä Hereditary yltyy todella erikoiseksi kokonaisuudeksi.

Siinä mielessä varsin onnistunut teos, että jännitystä onnistutaan pitämään yllä aina todellisiin tapahtumiin asti, mikä ei sinällään ole aivan itsestäänselvää, lähes kaikki olennainen kun tapahtuu vasta viimeisen neljänneksen aikana. Paikoin voisi melkein todeta, että elokuva etenee hieman liiankin rauhallisesti, mutta toisaalta se tuntuu sopivan tähän kontekstiin mallikkaasti. Näyttelijäsuoritukset ovat kaikkine sekoiluineen ja hengellisie romahtamisineen sangen onnistuneita, eikä muutenkaan erityisen pahaa sanottavaa löydy. Minään varsinaisena kauhukokemuksena en välttämättä Hereditarya en pitäisi, mutta trillerinä se menettelee ihan kelvollisesti.

Also Starring

William Wernus Film

WreckMe666

Hereditary - Pahan perintö
Hereditary - Pahan perintö arvosana 3,50

Hereditary - Pahan perintö (2018)

Alkuperäinen nimi: Hereditary

2018