Leffa ei ole niitä, jossa lopussa paljastetaan ja kerrotaan kaikki.

Olen lueskellut näitä kommentteja sekä monia monia muitakin arvosteluja ja päätin pistää omanikin kehiin, niin paljon ajatuksia nämä minussa herätti. Olen itse katsonut kyseisen leffan jo ties kuinka monta kertaa, jopa saman päivän aikana, enkä kerta kaikkiaan kyllästy tähän leffaan. Mielestäni tämä on leffa jota voivat rakastaa vain hyvän mielikuvituksen omaavat, sillä Miyazaki jättää aika paljon oman mielikuvituksen varaan. Leffa ei ole niitä, jossa lopussa paljastetaan ja kerrotaan kaikki, ja senpä takia minäkin sitä olen pystynyt katsomaan uudelleen ja uudelleen. En ole vieläkään tajunnut aivan kaikkea ja löydän jokaisella katsomiskerralla jotain uutta mitä en ole aikaisemmin huomannut.

Elokuvaa rakastavat hyvin monet, mutta luullakseni ne jotka eivät tästä pidä, eivät oikeen osaa eläytyä tähän fantasiamaailmaan ja kaipaavat siis enemmän todenmukaisuutta. Olen myös paikallistanut leffasta melko selkeitä sanomia ja crimmin saduillekkin tyypillisiä opetuksia. Selkeä esimerkki vanhempien muuttuminen sioiksi koskiessaan muiden ruokaan oman tyttären varoituksista huolimatta. Ja vasta muutaman katsomiskerran jälkeen hoksaamani sanoma meille ihmisille: Ihmisten rojua ja saastetta täynnä olevan joen jumalan pako ihmismaailmaa, tulo jumalien kylpylään parantumaan. Tämä joen 'ruumiillistuma' oli mielestäni ihanteellinen vertaus varoituksen sanalle.

Myös rakastuneiden nuorten, Chihiron ja Kohakun, ns. oman minuutensa löytäminen verrataan elokuvassa varastettujen nimien muistaminen. Kaikkeista kaunein ja lumoavin, mutta samalla epäselvin kohtaus/juonenpätkä on minulle näiden nuorten toistensa tunteminen jo entuudestaan ja jonkun lapsuuden tapahtuman muistaminen. En vieläkään voi käsittää, mikä poika todellisuudessa oli siellä omassa maailmassaan minne hän lopussa kertoi palaavansa. Jos hän ei ollut ihminen, niin miten hän muuttui ihmiseksi tähän maailmaan tullessaan? Ja myös hieno viisauden sana, mikä kuitenkin jäi sekin minulle vähän salaperäiseksi oli kylpylänomistajan kaksoissisaren sanoma: "Se mikä on joskus tapahtunut ei unohdu, vaikkei sitä muistaisikaan".

Joka tapauksessa tämä elokuva on kuuluu minun mielitiettyihini, ja olen sen kautta ruvennun katsomaan Miyazakin muitakin elokuvia, eikä minulta puutukkaan kun vain pari vanhempaa. Tosin olen Totoron nähnyt jo pienempänä, mutta en siitä hirveästi muista. Tästä voi todellakiin sanoa että tämä elokuva kolahti minuun rajusti. Mutta se saattaa osin johtua siitä, että omaan hyvän mielikuvitukseni ja olen vasta 14-vuotias, mutta luulen että monet aikuisetkin tykästyvät tähän filmiin. Yhdyn tykästyneisiin ja suosittelen erittäin lämpimästi!:)

nimimerkki: koukkuun jäänyt

Vieras Arvosteltu: 30.11.2004