Ludil

Tämä oli yksi niistä omista must-see-elokuvista, jonka näin ilokseni eilen. Odotukset olivat kovat, mutta onneksi ei tarvinnut pettyä! Kehunsa tämä on kyllä ansainnut, sen verran uniikista teoksesta on kuitenkin kyse.

Spike Jonze on onnistunut luomaan Maurice Sendakin lastenkuvakirjasta (ei entuudestaan tuttu) upean ja erittäin omalaatuisen taide-elokuvan, jonka kohdeyleisö on lasten sijaan pikemminkin aikuiset. Tätä katsoessa rupesi miettimään, mahtaisivatkohan kaikki muksut edes jaksaa seurata näin rauhallista ja apeamielistä hirviödraamaa. Elokuvan stoori on hyvin yksinkertainen ettei sen puoleen, mutta sen moniulotteiset tasot koskettavat aikuisia huomattavasti enemmän. Leffaa ymmärtääkseen on täytynyt elää lapsuus, jotta sen piirteet käsittäisi kunnolla. Jauhan samaa, mutta kun on niin mielenkiintoista, että tällainen lapsenmielisen oloinen hirviöleffa puhuttelee tosiaan aikuisia paljon enemmän tai ainakin sellaisia aikuisia kuin minä. Tykkään nimittäin valtavasti analysoida ja tulkita elokuvien henkilöitä/sanomaa ynnä muuta jolloin tällainen ihanan täydellisen tulkinnanvarainen, psykologinen lapsuudenkuvailufilmi uppoaa täysillä. Kaboom! Parasta on vieläpä se, että tämän elokuvateoksen voi ja ehkä pitääkin katsoa monta kertaa, jotta analyysit ja tulkinnat eri hahmoista vahvistuisivat.

Kaikkiin ei ylläoleva touhuilu iske, mutta ne jotka tykkäävät, niin suosittelen katsastamaan tämän liikuttavan huipputeoksen. Jo sen ainutlaatuisen ihmeellinen tunnelma ja häikäisevän kaunis, kuin suoraan lapsen mielikuvituksesta repäisty ulkonäkö lumoavat antamaan täydet viisi tähteä.

Taikuriku

Elokuva on hurja, hauska, älykäs ja kaunis. Täydellisesti toteutetut hirviöt, upeat riehuntakohtaukset, kaunis musiikki. En keksi miten tämä elokuva olisi voinut olla enää yhtään parempi. Uskomattoman hyvä elokuva, luulin että olisi enemmän semmoinen perinteinen lapsellinen ja lapsillesuunnattu älyvapaa rämellys, mutta olikin syvällinen ja aivan IHANA!
Ei aliarvioi katsojaa todellakaan, se on ehkä paras asia koko leffassa. *****

VierasTalo

Viime vuoden paras elokuva. Useita vuosia pediatrista psykologiaa opiskelleena tämä leffa on unelmien täyttymys. Täydellinen ja komea kuvaus lapsen sisäisestä maailmasta, joka noudattelee täydellisesti erinäisiä kasvatuspsykologioita Eriksonin konflikteista kasvatuksen koulimiin ruhjeisiin jotka ilmenevät nerokkaasti hirviöiden kautta.

feelslikesleep

Ipar

LeFa

Hassut hurjat hirviöt
Hassut hurjat hirviöt arvosana 3,37

Hassut hurjat hirviöt (2009)

Alkuperäinen nimi: Where the Wild Things Are

2009
K7
Spike Jonze
Dave Eggers, Spike Jonze
Catherine Keener, Catherine O'Hara, James Gandolfini, Mark Ruffalo, Max Records, Michelle Williams, Paul Dano