Jos olet Beatles-fani tulet rakastamaan tätä elokuvaa!

The Beatlesin uskomatomattoman uran alkuvaiheille sijoittuva elokuva on kerrassaan mysteerinen. Ensinnäkin DVD:n takakansi on kovasti ristiriidassa itse elokuvan kanssa. Sen mukaan tämä olisi dokumentti. Minusta tämä ei täytä dokumentin kriteereitä, vaan sopisi juuri ja juuri doku-draamaksi. Kuitenkin juonelliseksi sellaiseksi. Itseasiassa tämä on vain aidoilla ihmisillä tehty näytelmäelokuva tai jotain sinnepäin. No, ihan sama, tämä on kuitenkin todella hyvä!

Beatlesit matkaavat junalla Liverpooliin ja monien koomisten vaiheiden jälkeen päätyvät sovittuun televisioitavaan tv-konsertiin soittamaan muutaman hitin eli nykyisen klassikon. Siinä juoni lyhyesti, mutta ei suinkaan kaikki. Elokuva on täynnä hyväntuulista tunnelmaa ja komediaa. Leffa perustuu pitkälti Beatlesien veijarimaiseen sekä kapinoivaan olemukseen ja käytökseen.

Ehkä mainosfilmiksi tarkoitettun elokuvan tekijät eivät olisi voineet arvata kuinka vaikuttavan filmin tulisivat tekemään. Aikanaan hyvin edistyksellistä kuvaustapaa käyttänyt elokuva loi pohjan kaikille nykyisille musiikkivideoille.

Kun kyse on näinkin vaikuttavasta elokuvasta sitä oikein ihmettelee, miksi se on Suomessa jäänyt suhteellisen vähälle huomiolle. Beatles-fanit ympäri maailmaa suurinpiirtein palvovat tätä elokuvaa, ja osa antaisi oikean jalkansa tämän vuoksi. Onneksi tämäkin on korjattu ja suomalaiset Beatles-fanitkin voivat nauttia idoleidensa elokuvasta.

Näyttelijöistä nyt ei ole paljon puhuttavaa: Kuka voi yleensä näytellä Johnia paremmin kuin John Lennon? Pojat tekevät itsenään varsin aidon roolityön :) Juoni on ihan sellaista perusluokkaa, josta ei ole mitään sanottavaa. En tarkoita kuitenkaan sen olevan mikään huono. Ei, oikeastaan se on vain sivuseikka.

Jos olet Beatles-fani tulet rakastamaan tätä elokuvaa! Musiikkielokuvien eliittiä. Mikään nykyisistä musiikkielokuvista ei tule voittamaan tätä elokuvaa missään tapauksessa!

nimimerkki: Sano mitä sanot

Koskemattomat
Smoke
Smoke arvosana 3,77
Smoke

Yeah, yeah, tässä me tulemme
Yeah, yeah, tässä me tulemme arvosana 3,73

Yeah, yeah, tässä me tulemme (1964)

Alkuperäinen nimi: A Hard Day's Night

Komedia,