Grinch

Uusintakatselulla irtosi vielä puolitähteä lisää. Ei nyt omaan mieleen ollut kovin kummonen. Puuduttava paikoin, mutta toiminnat oli viihdyttäviä. Loppuun oli Woon tapaan järjestetty pitkä taistelusessio, josta voisi irrota enemmänkin pisteitä.

HAL9000

Vastaavaa räiskettä ei ole tullut vastaan. Tässä jää arskat ja syltyt kakkoseksi.

JanneVaan

Amerikkalaiset teki saman paremmin 80-luvulla.

Titan90

John Woon toimintapaketti sisältänee kaiken sen, mitä toimintaelokuvan ystävä tarvitsee. Pieniä ja isoja pyssyjä, väkivaltaista toimintaa, nopeita autoja, hyppyjä ja potkuja sekä tietenkin paikoin ronskia kielenkäyttöä. Näide pohjalta tosin voisi mielessään miettiä muutamaa sataa eri elokuvaa, joten se ei vielä riitä kuvaamaan yksinomaan Hard Boiledia. Listaan kun lisää aikaansa edellä olevat hidastukset, järkyttävän tykityksen ja muutaman hautausmaallisen verran ruumiita, aletaan olla vähän lähempänä. Toisaalta kuvaukseen voisi lisätä myös varsin epäuskoiset jonnekin sinne -ampumiset, päähahmojen ennustavan reaktiokyvyn, kun joku hyppää kulman takaa ja hetkessä paranevat ampumahaavat. Silloin ollaan ytimessä.

Hard Boiled on eittämättä varsin vaikuttava toimintatoes, jota katsellessa ei tylsä tule. Sen juoni on riittävän simppeli, mutta ei kuitenkaan se kaikkein yksinkertaisi mitä vastaavan aihepiirin elokuvissa on nähty. Päähahmo on hauska ja pätevä mies, joka ei kuitenkaan alennu tekemään itsestä totaalista pelleä vihdytystarkoituksessa. Toimintakin on hienosti kuvattua ja katsojalle tarjotaan näkymää jos jonkinlaisesta vinkkelistä. Kekseliäisyys senkin suhteen, miten monella tavalla ihmisen voi ampua, tuo pienen lisän.

Mutta sitten. Ne saatanan vauvat. Miksi elokuvaan piti ottaa mukaan yksi osastollinen itkeviä vauvoja, joiden evakuointiin käytettiin runsaasti tehokasta ruutuaikaa. Olen myös hieman skeptinen pumpulin riittävyydestä aseen äänen peittämisessä. Toinen itseäni suunnattomasti häiritsevä yksityiskohta oli päähenkilöiden merkittävän nopea parantumiskyky. Vaikka käsittääkseni kumpaistakin ammuttiin pariin kertaankin lukuisten taistelujen aikana, ei se menoa juurikaan haitannut. Päinvastoin Chow'han hyppää ammutun käden varassa sähköjohdosta roikkuen sairaalan neljännestä kerroksesta ulos? Vaikka tietenkään näillä taistelukohtauksilla ei ole muutenkaan mitään tekemistä realismin kanssa, tällaiset pienet nyanssit ärsyttävät huomattavasti enemmän kuin se, onnistuisiko poliisikaksikko oikeasti lahtaamaan jokusen sataa vihollista.

Hard Boiled herätti siis varsin ristiriitaisia tuntemuksia. Se oli ehkä hieman oman maineensa uhri, sillä odotukset sitä kohtaan olivat todella korkealla ja niiden varjossa jouduin hieman pettymään. Kenties sen vuoksi tuntuu siltä, että olen nyt jopa liian ankara teokselle, mutta mielestäni se ei loppupeleissä ollut mitenkään erityisen hyvä toimintateos. Vastaavia parempia aasialaisia tulee mieleen ja esimerkiksi Raidit pesevät kovaksi keitetyn melko heittäen.

FinnPoro

Ipar