Leffa-man

Hauska Uuno-leffa. Uunon taustat eivät niinkään kiinnostaneet, mutta Häpy Endkö hoitaa homman paremmin kuin Huikeat Poikamiesvuodet. Kuuluu ehdottomasti omaan Uuno top 3-listaan.

Ludil

Valoisa kesäilta, olutta ja telkkarista tulee mustavalkoista Uunoa? No mikä ettei! ”Häpy Endkö” sujahtaa helposti näkemäni Uuno-tuotannon parempaan päähän ja jakaa toistaiseksi kärkipaikan Epsanja-leffan kanssa. Kun rainassa on keskimääräistä Uunoa enemmän ryhtiä, poljentoa ja tekemisen iloa, suottaapi olla että huulet ja muut vitsit tuntuvat mukaansatempaavimmilta, etenkin kun kokonaisuus pyörii äijäin hengailun lisäksi jonkun ideankin ympärillä. Mukavaa elokuvassa oli myös se, että tässä tapahtui historiaa, kuten hahmojen ensitapaamisia ynnä muuta kivaa. Ja toki 70-luvun Helsinkiä, tyylejä yms. oli siinä ohella antoisaa silmäillä...

Suhteellisen monen Uuno-filmin jälkeen näitten kommentoinnista alkaa tulla yhä vaan enemmän itseään toistavampaa, mutta sanottakoon nyt kuitenkin: Koko sarjan suola on mielestäni – ei Loirissa tai Spedessä – vaan edelleenkin Tapio Hämäläisen änkyrässä appiukossa, jonka tarkoituksellisen yliampuva näyttely suo aina varsinaisen onnen päivän. Näin on myös tämänkin elokuvan kohdalla, sarjan alusta asti siis. Siispä loppupuolen kohtaus, jonkalaisen olen viimeksi nähnyt kulttielokuvassa ”Bean – äärimmäinen katastrofielokuva”, on ”Häpy Endinkin” ehdoton kohokohta. Näemmä se, mikä toimii Uunoissa, toimii myös herra Pavun seikkailuissa ja toisin päin: Onhan molemmissa sarjoissa yhteistä huumorin tietynlainen ilkikurinen lapsekkuus ja tällä lapsekkuudella en siis välttämättä tarkoita lapsellista, vaan pikemminkin välitöntä ja klassisen toimivaa pölhöilyä, joka naurattaa vauvasta vaariin. → Luultavasti se syy, miksi annan molemmille peukkuni.

SuKuNa

Odotukset elokuvaa kohtaan olivat todella matalalla, sillä sanapari "suomalainen komedia" aiheuttaa minussa kauhunväristyksiä ja muistoja kouluajoilta, kun lukuvuoden loppuessa minut pakotettiin katsomaan kamalaa Kummelia ja idioottimaista Studio Julmahuvia. Uunolta lähdin siis odottamaan typerää pitkitettyä sketsihuumoria ja ylipitkää komediaelokuvaa, jonka kärsivästi katsoisin loppuun.

Väärässä olin, ainakin osittain. Häpy endkö? osoittautui naurunpyrähdyksiä kirvoittavaksi ja monissa kohdissa aidosti hauskaksi tilannekomediaksi. Vaikka hätäiseltä sketsien yhteenliittämiseltä ei täysin vältytäkään, on Häpy endkö? (tai edes joku Uuno) jokaiselle elokuvaharrastajalle suositeltavaa katsottavaa. Kun on katsonut, niin sitten sopii vihata reilusti. Minulle ei kuitenkaan niin käynyt. Ehkä joskus jopa innostun katsomaan toisenkin Uunon. On niitä huonompia komediaelokuvia tämä maa pullollaan.

P. S. Vesa-Matti Loiri on loistava näyttelijänä, mutta muusikon urasta ei kyllä kannata puhua...

AxZ

tykki

Vanilla

Von Liebermann

Häpy endkö? Eli kuinka Uuno Turhapuro sai niin kauniin ja rikkaan vaimon
Häpy endkö? Eli kuinka Uuno Turhapuro sai niin kauniin ja rikkaan vaimon arvosana 3,69