Beer Master

Ihan sairaan hyvä sotaleffa ja vielä verisin sellainen sitten Pelastakaa Sotamies Ryanin. Hyvä näyttelijäkaarti mutta suurimman vaikutuksen teki komedianäyttelijänä tunnettu Vince Vaughn. Mel Gibson todistaa jälleen olevansa maailman paras ohjaaja (heti Raid-ohjaaja Gareth Evansin jälkeen).

Keräilijä

Uskomaton sotaelokuva. Otti upealla tavalla tunteisiin. 2000-luvun tähänastisista sotaelokuvista paras. Mykistävän kaunis ja ihmeellisen mutkaton ja helppo katsottava. En voi tarpeeksi tälle upealle elokuvalle antaa kehuja. Kiitos tästä elämyksestä ja suuresta nautinnosta.

Visuaalisesti mahtavan Passionin ja kaikin puolin mahtavan Apocalypton pohjalta Mellemel Gibsonin sotakuvalta oli lupa odottaa mahtavuutta. Meinasin antaa sille arvosanan ennen katselua, koska tiesin Melin tehneen hyvän kuvan. Hacksaw Ridge on kuitenkin enemmän: se on paras koskaan katselemani sotaelokuva. Siinä on kaikkien aikojen parhaat sotimiskohtaukset, paras ohjaus sekä visuaalinen tyyli, ja paras toteen perustuva tarina minkä genressä olen nähnyt. Kun alun kohtalaisen surkeasta romantiikasta on päästy, alkaa täydellisyys.

Hämähäkki-Karvisen ansiokkaasti näyttelemä päähenkilö pohjustetaan hienolla, joskin lyhyellä lapsuuskuvauksella. Hugo Weaving pistää parastaan juopuneena isänä, yhtenä tarinan keskeisimmistä henkilöistä. Vince Vaughn puolestaan tarjoaa kovaa kuria kovien naurujen saattelemana erinomaisena kouluttajana, varmasti R. Lee Ermeystä inspiraatiota ottaneena. Karvisen taistelutoverit ovat viihdyttävää ja hyvin kirjoitettua porukkaa.
Kuten monet sotafilmit, on tämäkin jaettu selkeästi kahteen osaan. Jälkimmäisellä osalla taistellaan. "Tämä elokuva todella näyttää sodan hulluuden" on tuttu mainoslause, mutta Hacksaw Ridge on ensimmäinen tapaus, jossa se ei kuulosta vain mainoslauseelta. Mel Gibsonin rohkeus ja halu kuvata väkivaltaa on tuttu juttu, mutta tässä hän menee äärimmäisyyksiin ja v1tusti niiden yli. Se on äärimmäisen suuri tekijä filmin sotakohtausten tehokkuudessa, eikä Spielbergiä lukuunottamatta kukaan muu elokuvantekijä ole yltänyt samaan. Gibson varmistaa, että kun konflikti puhkeaa, on katsojalla erittäin tukala olo.

Taistelukenttien ulkopuolella, jo mainittua kehnoa romanssia lukuunottamatta ei meno ole yhtään vähemmän kiehtovaa. Pasifistisen päähenkilön yritykset saada äänensä kuuluviin on uusi ja kiinnostava tarinakuvio genressä, johon ei usein juurikaan uutta keksitä. Perhe-elämä ja uskonnollisuus syventävät päähenkilöä valtavasti ja Gibsonin tapa tuoda varsinkin jälkimmäinen esille pitkin filmiä, myös taisteluissa, on lumoava.
Eräs kriitikko sanoi saavansa näppylöitä elokuvan kristillisyydestä. Minä saan sellaisia vammaisista kritiikeistä, missä ei ymmärretä elokuvan ydintä ja sanomaa.

Mel Gibson saattaa olla maailman teknisesti taitavin elokuvantekijä sitten Kubrickin. Toivottavasti seuraavaa teosta ei tarvitse odottaa kokonaista vuosikymmentä!

oskuli

Koskettava mestariteos. 5/5

schwartzy

Vuoden paras elokuva! Ja kaikki tänäpäivänä vaatimatomalla 40miljoonan dollarin budjetilla... Näyttelijöistä jokainen vetää todella hyvin roolinsa ja lavastus/efektit yhdet parhaimmat ja karuimmat mitä olen nähnyt, ohjaajana mel gibon on yksi parhaista. Raain sotaelokuva ja sanoisin vielä että paras sotaelokuva mitä on tehty. Garfield ja gibson ansaitsevat oscarin.ä änimaailmasta vielä iso plussa, leffateatterissa jytisee...

Villetys

Hacksaw Ridge on erittäin hieno sotaelokuva ja paras tässä genressä todella moneen vuoteen. Mel Gibson on onnistunut saamaan elokuvaan hyvässä suhteessa raakaa toimintaa ja koskettavaa draamaa. Andrew Garfield loistaa pääroolissa aseistakieltäytyvänä Desmond Dossina ja miehen isää näyttelevä Hugo Weaving tekee myös hienon roolin. Elokuvassa rakennetaan hienosti ensimmäinen puolisko sotaan valmiustautumista ja armeijan jyrkkää kohtelua aseistakieltäytyjää kohtaan. Sodan lähtiessä käyntiin elokuva tarjoaa elokuvahistorian ehkä parhaiten tehtyä sotimista, joka on erittäin brutaalia ja todella viihdyttävää katsottavaa. Irtojäseniä ja verta löytyy todella paljon ja ne tuovat uskottavuutta elokuvaan. Kokonaisuutena Mel Gibson on onnistunut luomaan Hacksaw Ridgestä yhden kaikkien aikojen parhaista sotaelokuvista ja tälle voi antaa mielellään viisi tähteä.

Antsa82

The Fly92

UltimateJT

Hacksaw Ridge - aseeton sotilas
Hacksaw Ridge - aseeton sotilas arvosana 4,01

Hacksaw Ridge - aseeton sotilas (2016)

Alkuperäinen nimi: Hacksaw Ridge

2016
Mel Gibson
Andrew Knight, Robert Schenkkan
Andrew Garfield, Hugo Weaving, Luke Bracey, Rachel Griffiths, Richard Pyros, Ryan Corr, Sam Worthington, Teresa Palmer, Vince Vaughn
USA, Australia