Uuden gotsillaelokuvan tuleminen ei ollut minulle millään tavalla merkittävä tapahtuma, mutta odotin siltä edes pientä viihdyttävyyttä isojen ötököiden rellestyksen merkeissä. Siitäkin huolimatta, että lähes jokainen näkemäni tällainen elokuva on täyteläistä rähmää. Se vähä positiivisia ajatuksia aiheuttava sisältö mitä edellisessä megabudjetin jenkki-zillassa oli (muutama ihan kiva näyttelijä) on tässä vielä vähäisempää. Muutama ihan kiva näyttelijä ei valitettavasti ihan riitä - varsinkaan kun lähes kaikki heidän suistaan lentävät lainit ovat yhtä idioottimaisia paskoja kuin teoksen juonikin. Mukana on kaikkea, mitä et halua nähdä: turhat ihmisroistot joiden "ekoterroristinen" tarkoitus hajoaa käsiin, naurettava sanoma joka unohdetaan yhtä nopeasti kuin otetaan esille, loputonta pimeyttä kaatosateessa sekä ennen kaikkea, kaikkein tärkeimpänä: masentavan unettavaa isojen liskojen rymistelyä.

Elokuvassa on riittävästi sisältöä juuri ja juuri kaksikymmenminuuttisen rainan täytteeksi, ja silloinkin suuri osa siitä on vain täytettä. Lähes jokainen kohtaus on jonkin aiemmin tapahtuneen toistoa tai muuten vain äärimmäisen mitäänsanomatonta "juonen" kuljetusta vailla inhimillisyyden rippeitäkään. Draamasisältö on vähäistä ja heikkoa, ja silti aina tapahtuessaan se pätkäistään poikki vauhtiin päästessään, jotta ruudulle saataisiin enemmän A) sotilaita, jotka karjuvat ampuessaan isoja liskoja, vaikka tietävät, että luodit eivät tee niille mitään tai B) yksi niistä tuhannesta turhasta kohtauksesta, joissa niinsanotut sankarit yrittävät keksiä jotain strategioita jossain kokoushuoneessa.

Osa ruudulla joutavia hölisevistä henkilöistä on puhdasta, veristä kauhua, ja kuten mainitsin, hyvienkin tyyppien dialogi on jotain mitä en voinut kauheimmissa painajaisissanikaan kuvitella. Näkyvimpiin näyttelijöihin lukeutuva K. Chandler osoittaa lähes ennennäkemätöntä persoonallisuuden puutetta, ja hänet olisi voinut korvata Ikean pöydällä elokuvan siitä kärsimättä. Ice Cuben poika sekä kusipäinen vitsikäs tiedemies saavat minut vihaamaan hahmojensa lisäksi koko maailmaa. Stereotyyppejä, kliseitä ja saastaa säästelemätön joukko ansaitsee vuorotellen hillittyä kiitosta ja läimäytyksiä poskelle.

Illan isännät ja pääesintyjät eli isot liskot itse ovat lähikuvissa jokseenkin nätin näköisiä ja saavat sympatiapisteet söpöydellään, mutta teoksen juonen ollessa niin merkityksetöntä hevonsoopaa minulla ei loppujen lopuksi ollut mitään käsitystä siitä, miksi ne siellä edes olivat.

Olin päättänyt antaa teokselle puoli tähteä sisällöstä riippumatta, mikäli tekijät ovat niin säälittäviä idiootteja, että laittavat böcin Godzillan soimaan edes hiljaisesti taustalle missä tahansa vaiheessa elokuvaa. Lopputekstien pamahtaessa kauhein mahdollinen tapahtui, mutta ilokseni huomasin, että puolta tähteä enempää elokuva ei olisi ansainnut muutoinkaan.

Grantarver

Godzilla II: King of the Monsters
Godzilla II: King of the Monsters arvosana 2,35

Godzilla II: King of the Monsters (2019)

Alkuperäinen nimi: Godzilla: King of the Monsters

Sci-fi,
2019
Michael Dougherty
Max Borenstein, Michael Dougherty, Zach Shields
Bradley Whitford, Charles Dance, Ken Watanabe, Kyle Chandler, Millie Bobby Brown, O'Shea Jackson Jr., Sally Hawkins, Thomas Middleditch, Vera Farmiga, Zhang Ziyi