Darkman900

Parhaimpia hirviöleffoja, mitä olen nähnyt. Klassikko.

Herr Blofeld

Mahtava hirviöelokuva. Alkuperäinen Godzilla on synkkä, vaikuttava, puhutteleva ja juuri sellainen kuin hyvän monsterirymistelyn kuuluisi olla kumipukuineen ja pienoismalleineen. Godzilla toimii suoraan vertauskuvana atomipommille: nimikkohirviö on pysäyttämätön, armoton ja säälimätön joukkotuhoase. Vaikka elokuvan tultasyöksevä ilmestys onkin nykypäivän standardeilla melko säälittävä ilmestys, osaa sitä leffassa jopa pelätä.

Tämä osittain johtuu siitä, että tunnelmaa rakennetaan hienosti hälytyksillä ja uhkaavilla askeltenkumahduksilla ennen kuin hirviö ilmestyy. Osittain syy on edellämainittu atomipommi: Hiroshiman ja Nagasakin tosielämän kauhut muistuvat mieleen Godzillan aiheuttaessa tuhojaan. Vaikka eräs loppupuoliskon juonikuvio syökin elokuvan tehoa, on kyseessä klassikko, suosittelen.

JohnRambo

Alkuperäinen Godzilla täytti kaikki odotukseni mitä minulla oli leffaa kohtaan. Leffaa katsoessa on huomiotava sen valmistusaika ja -paikka. Godzilla hahmona on elokuvassa selvä allegoria ydinaseille ja poliittinen vastalause niiden käytölle. Toisen maailmansodan kauhut kaikuu elokuvan synkästä tunnelmasta, näyttelijöiden huudoista ja talojen tuhoutumisesta. Ei jälkeäkään siitä camp-tunnelmasta, joista jatko-osat tekivät hirviön tunnetuksi.

Toki tehosteet eivät ole täysin kestäneet aikaa, mutta aikaansa nähden ne ovat onnistuneita. Soundtrack on yksi lajityyppinsä onnistuneimpia. Godzillan synkimmät taustamusiikit toimivat tunnelman kuumottajina ja muutama kaunis sävellys toimii rauhallisemmissa kohdissa. Äänisuunnittelu puolella ollaan oltu myös liekeissä tätä tehdessä. Godzillan kävelyn rumpusoundit, hirviön karjaisu sekä kaupungin tuhon äänet luovat yhdessä ainutlaatuisen kaoottisen fiiliksen, jota matkitaan vielä tänäkin päivänä.

Pisteet saattavat mennä yläkanttiin, mutta en ole hetkeen nähnyt näin hienoa leffaa.

Ipar

JebuX