Ludil

”Todellisuus – itse en sitä ainetta vedä, vaikka ilmaiseksi annettaisiin. Pilaa perkele hyvät hallusinaatiot”. - Jokeri

Shyamalanin ”Unbreakablen” ja ”Splitin” yhdistävä huipennus ”Glass” on näköjään saanut enemmän risuja kuin ruusuja, mikä on varsin ymmärrettävää, kun huomioi elokuvan tekijälähtöiset motiivit. Ne liikkuvat pitkälti oman vision toteutuksessa sen sijaan, että pyörisivät vaihtoehtoisesti tutummilla ja riskittömimmillä vesillä. Yleensä arvostan sitä, jos tekijät eivät liiaksi massoja kosiskele ja tästä ominaisuudesta tykkäsin kovasti ”Glassinkin” kohdalla, mutta toisaalta juuri tämä lienee ratkaisevin tekijä sille, tykästyykö mielipuoleen leffaan vai ei. Jos ei lähtökohtaisesti diggaa jatkuvista twisteistä, leffa kannattanee jättää siinä tapauksessa väliin.

Psykologisenpuoleinen mielisairaaladraama ”Glass” esittää omat versionsa ”Unbreakablen” ja ”Splitin” tapahtumista, jossa päähenkilön mukaiset tunnelmanvaihdot luovat hienosti rakennetta kolmen leffan kokonaisuudelle + tekevät niistä ylipäänsä kokonaisuuden. Herra Särkymättömän kohdalla tunnelma on ”Unbreakablen” lohduttomassa draamassa, Kevinin ja tämän 24:n persoonan kohdalla ”Splitin” toisaalta mustasta komediasta, toisaalta kauhusta ammentavassa jännäritunnelmassa. Herra Lasin identifioitumiset riippuvat ratkaisevasti kahdesta aiemmasta leffasta, jolloin lopullinen ulkomuoto muodostuu särö säröltä ja leikittelyt kolmikon fiiliksissä luovat yliampuvan mutta vakuuttavan, omassa fantasiassaan harmonisenkin kokonaisuuden. Leffan voi juu nähdä tematiikoiltaan samana kuin mitä ”Unbreakable” oli, mutta itse koin teemat pikemminkin todellisuuksien hahmotuksessa ja siinä, mitä ylipäätään saa identiteetiltään olla ”aikuisten oikeesti” ja miksi. Kun McAvoyn mahtava mutta huvittava hahmo tuntuu liki koskettavalta ja Lasin murtumat kipeiltä, leffan synkeä ja fantasiamainen miljöö saa jännää inhimillistä pintaa, johon voi projisoida empatiansa – ja kun leffa on pohjimmiltaan tummanpuhuva kiero pölhö, totta hitossa se on sirpaloituneenakin siis täten kummallisen onnistunut.

Glass
Glass arvosana 2,82
2019
Unbreakable 2, Split 2
M. Night Shyamalan
M. Night Shyamalan
Adam David Thompson, Anya Taylor-Joy, Bruce Willis, Charlayne Woodard, James McAvoy, Luke Kirby, Rob Yang, Samuel L. Jackson, Sarah Paulson, Spencer Treat Clark