Uytp7

Jännä sattuma, että hiljattain katsastamani Jonathan Teplitzkyn puiseva The Railway Man on laihanlaisesti töitä vyölleen keränneen miehen ohjaus Gettin' Squaren lailla. Temaattisesti sekä tyylillisesti teokset ovat kuin päivä ja yö. Puhuisin tämän rikoskomedian kohdalla jopa pienoisesta kadonneesta helmestä, niin hauska kokonaisuus meinaan on kyseessä. Vitsit uppoavat kuin Patrick Batemanin veitsi uhriinsa, dialogin verbaliikka menee välistä uskomattoman värikkäälle tasolle. Eikä pidä unohtaa visuaalisia vitsejä, joita leffassa myös piisaa yllin kyllin pongailtavaksi.

Tiedä sitten tekeekö kaikkien hahmojen mongertama paksu aussislangiaksentti minulle tepposet, välittömästi filmi yhtä kaikki tuntui tuoreemmalta kuin toiset tusinajännärit. Hauskuuden lisäksi leffa sisältää erinomaisia näyttelijöitä, joiden kunkkuna Timothy Spallin roolisuoritusta hivenen hämäränä, mutta ah, silti erittäin sympaattisena ravintolanomistajana en voi kyllin ylistää. Lisäksi erityisesti minua hämmästytti miten pidin jopa David Wenhamin pilviveikkoa lystikkäänä hillujana, yleensä tuommoiset sekoilijat karkottavat lystin kauas Pohjois-Norjaan jopa Australian rannoilta.

Tunnelmaltaan Gettin' Square on mukavan chilli eikä ota itseään haudanvakavasti. Tämä ei silti tarkoita ettei hahmoja kunnioitettaisi tahi että merkittäville asioille kohauteltaisiin joukolla olkia, sillä loppupeleissä filkka paljastuu jouhevaksi katsottavaksi välttäen pelkän vitsirykelmän leiman, rikollisiahan tässä kuvataan. Symppiksiä sellaisia, tarinan todelliset mätämunat ovat muualla ja hyvin vihattavia ketkuja he ovatkin. Katsokaa pikimmiten tämä jos jostain löydätte, todella mainiota yllättyä edes harvoin täydellisesti jonkin elokuvan kohdalla.

Gettin' Square
Gettin' Square arvosana 2,33
Komedia,
2003
K11
Jonathan Teplitzky
Chris Nyst
David Field, David Wenham, Freya Stafford, Gary Sweet, John Brumpton, Sam Worthington, Timothy Spall
Australia