Grinch

Taisi Bruce Lee kääntyä haudassaan, kun tämä julkaistiin. Olisi suonut lopputaistelujen sisältävän Bruce Leen omaa ääntä, mutta menee se näinkin, ainakin jotenkin. Musiikista saadaan kuitenkin plussaa ja vilahti Sammo Hung ruudulla ilman paitaa.

Ainoo syy tän katsomiseen on lopputaistelut jossa nähdään itse Bruce Lee. Muuten elokuva on täyttä sontaa. Surkeasti leikattuja kohtauksia Lee:n vanhoista elokuvista, pahvista leikattuja Bruceja ja jopa kuvaa Lee:n oikeista hautajaisista. Menikö yli? No pikkusen meni. Hulluinta on se että tästä koko bruceploitaatio ilmiö vasta alko, ja paljon pahempiakin tekeleitä löytyy.

Lassomies

Tuskinpa pahamaineisen Game of Deathin taru on kellekään (varsinkaan Cinemassacren videon katsoneelle) vieras, mutta lyhyesti laitettuna: Bruce filmasi vajaan tunnin verran toimintakohtauksia, kuoli ja jonkun piti täyttää tyhjät leffan kasaamiseksi. Ideahan oli huonompi kuin sokerin valuttaminen korvaan.

Ja koitapas selittää katastrofin jälkipyykki:
Bruce esittää näyttelijä Billyä... ei, sori. Brucen sijainen esittää näyttelijä Billyä, mutta meidän pitäisi ihan vakavissaan uskoa, että kyseessä on Bruce. Vale-Brucen kasvoja peitellään aurinkolaseilla ja ties millä pyyhkeillä, mutta silti ennen pitkää kasvot näkyvät. Heittäkää sekin vaiva sitten hukkaan.
Kierrätettyä videomateriaalia mm. Way of The Dragonista pomppii naamalla, mutta parempi tietty sekin, kuin häpeilemättä lisätä pätkiä aidoista Leen hautajaisista elokuvan taitekohtaan. Edes rapajuoppo kirjaimellisesti pissaamassa Brucen haudalle ei pissaisi yhtä raa'asti Brucen haudalle kuin Game of Death.

Viimeiset puoli tuntia on vihdoin sitä Brucen omaa settiä ja täytyy myöntää, että yhteenotto Kareem Abdul-Jabbaria vastaan ei voi mennä pieleen. Jabbarin kung fu -muuvssien notkeus muistuttaa hämärästi omien lapsuusaikojen taisteluleikkejä, mutta toisaalta - Brucella ei vielä ollutkaan ollut vastassaan ketään erityisen honkkelia kaveria. Se on nyt sitten tämän kohtaamisen "erikoisuus."

Brucen omat pätkät olisi suosiolla saanut jättää varastoon keräämään vintage-arvoa ja myöhemmin liittää vaikka jonkun DVD:n ekstroihin, mutta ei nyt herran jestas mitään Brucen look-a-like-porukkaa tekemään Brucen roolia, ellei tehdä elämäkerrallista. Se olisi muuten ollut huomattavasti hyväksyttävämpi suunta tälle jätteelle.

TomHenry

1978
K18
Bruce Lee, Robert Clouse, Sammo Hung Kam-Bo
Bruce Lee, Jan Spears
Bruce Lee, Colleen Camp, Dean Jagger, Gig Young, Hugh O'Brian, Kareem Abdul-Jabbar
Hongkong, USA
englanti, mandariinikiina, kantoninkiina