Todella upea elokuva. Sekä ohjaaja Damien Chazelle että näyttelijä Ryan Gosling tuntuvat vain paranevan leffa leffalta. Jo ensimmäisistä sekunneista lähtien tämä on todella mielenkiintoinen ja jännittävä. Pidin siitä miten tämä oli rauhallinen ja tutkiskeleva, jopa asioita ihmettelemään jäävä henkilökuvaus astronautti Neil Armstrongista eikä mikään Amerikkaa ylikehuva toimintapläjäys (vaikka ei sellaisessa itsessään mitään vikaa ole, pidin vain tämän näkökulmasta aiheeseen).

Jos totta puhutaan niin aiheena tämä ei oikein kiinnostanut, mutta tämä avarsi alkeellisia tietojani aiheesta ja, mikä parasta, sai sen tuntumaan jopa maagiselta.

Klaustrofobinen kuvaus pienessä avaruusaluksessa sai minut tuntemaan kuin olisin itsekin siellä, oli todella intiimiä ja ahdistavia tilanteita minullakin, ties miltä heistä tuntui.

Myös musiikin käyttö oli tässä erinomaista. Ei tästä oikeastaan mitään vikaa keksi, perhedraamaa olisin halunnut ehkä enemmän nähdä. Koska en tiedä historiasta, jäi elokuvan loppu minulle kysymysmerkiksi, mutta ei varsinaisesti negatiivisellakaan tavalla.

IsoVauva

Musiikin ympärille keskittyneiden ja erinomaisten elokuvien, Whiplashin ja La La Landin ohjaaja Damien Chazelle hyppää nyt täysin erilaisen elokuvan puikkoihin ja kertoo ensimmäisen kuulaskeutumisen tarinan.
Jotain yhteistä näillä kaikilla kolmella elokuvalla kuitenkin on, sillä tämänkin teema on unelmien tavoittelu hinnalla millä hyvänsä. Kuinka paljon on valmis uhraamaan saavuttaakseen elinikäisen unelmansa?

Varsinkin La La Land oli visuaalisesti hyvin näyttävä ja räikeä ja vähän etukäteen pelkäsin, että lähteekö Chazelle tässäkin samalle linjalle. Pelkoni oli onneksi turha, sillä First Man on hyvin hillitty, mutta silti hyvin näyttävästi kuvattu ja ohjattu elokuva.
Chazelle ymmärtää ettei jo valmiiks huikea tarina tarvitse mitään erikoisia temppuja ollakseen vaikuttava.

Elokuva on nimenomaan Neil Armstrongin henkilökohtainen tarina. Mitä uhrauksia unelman tavoittelu vaati häneltä ja perheeltään. Keskittymällä Neiliin vältettiin myös onneksi liiallinen Americah Fuck Yeahh meininki, josta leffa on ilmeisesti saanut hiukan kritiikkiäkin. Jotkut halusivat, että elokuva hehkuttaisi koko Amerikkaa, mutta mielestäni vain Armstrongiin keskittyminen oli täysin oikea ratkaisu. Tarina oli näin paljon samaistuttavampi ja koskettavampi.

Ryan Gosling on pääroolissa jälleen kerran loistava. Häneltä tunnetusti onnistuu tuollaisen vaatimattoman ja ulkoapäin tunteettoman oloisen kivinaaman esittäminen, mutta mies pääsee myös näyttämään roolissaan muuta osaamistaan. Armstrongista tuli mieleen hiukan perinteinen suomalainen mies. Vaatimaton, sulkeutunut ja hillitty, itse asiaan keskittyvä mies, joka näyttää tunteensa ja itkee vain yksinään muilta piilossa. Elokuva on pohjimmiltaan Armstrongin "character study" ja onnistuu siinä loistavasti, sillä aidosti välitin hänestä.
Goslingia tukee loistavasti hänen vaimoansa esittävä Claire Foy. Hänestä välittyy koskettavasti kuinka raskasta projekti oli koko perheelle.

Itse h-hetki eli kuulaskeutuminen oli kerrassaan hienosti tehty. Täydellinen hiljaisuus ja kuvasuhteen muuttuminen leveäksi Imaxiksi teki kohtauksesta varsin vaikuttavan. Kohtausta tukee myös upea, upea score, joka teki siitä entistä koskettavamman.
Avaruuslentäminen oli ylipäätänsä tehty realistisen hienosti. Kamera oli usein aluksen sisällä, melkein Neilin kypärän sisälllä ja tämä välitti erinomaisesti sen vaarallisuuden ja intensiivisyyden. Koko homma oli puoliksi tuurin varassa ja oli tuo avaruuslentäminen tuohon aikaan noissa peltipurkeissa hullujen hommaa...

Sen suurempaa negatiivista en elokuvasta oikein löytänyt. Aavistuksen liian pitkä se on. Varsinkin keskivaiheilla leffa laahaa hieman paikallaa, joten pientä leikkausta olisi voinut tehdä. Minua myös häiritsi, kun itse kuulaskeutumisen jälkeen hypättiin suoraan takaisin maanpinnalle, eikä näytette paluumatkaa ollenkaa, joka varmasti olisi ollut myös mielenkiintoista.

Ohjaaja Chazelle todistaa First Manilla kykenevänsä ohjaamaan myös muita, kun musiikin ympärille keskittyviä elokuva, mutta toi myös mukanaan visuaalisesti kauniin kuvauksen ja upean äänimaailman. Todellinen lahjakkuus ja odotan mieheltä suuruuksia tulevaisuudessa.
First Man sai minut kunnioittamaan ja arvostamaan kuulaskeutumisen eteen tehtyä työtä ja uhrautumista entistä enemmän. Se myös valaisi Neil Armstrongin sielunelämää ja persoonallisuutta hienosti.
En usko, että tästä aiheesta parempaa elokuvaa edes saisi tehtyä.

turha_aforismi

Vaikuttava elämänkerrallinen elokuva joka vähäeleisyydestään huolimatta jäi mieleen. Ei mitenkään Hollywood-tyylinen, kaunisteleva tai överisentimentaalinen. 60-luku välittyy katsojalle hyvin ja elokuva on muutenkin visuaalisesti miellyttävä tehosteineen ja lievästi rakeisine kuvineen. Tästä huokui inhimillisyys ja surun eristävä luonne. Gosling hoiti hommansa hyvin miehenä, jolla on ongelmia näyttää/käsitellä tunteitaan. Soundtrack oli minimalistisuudessaan ja teemoiltaan upea. Jätti hyvällä tavalla haikean fiiliksen.

Addeh

Draama
2018
Damien Chazelle
James R. Hansen, Josh Singer
Claire Foy, Corey Stoll, Jason Clarke (I), Kyle Chandler, Olivia Hamilton, Ryan Gosling