Katsottuani tämän ohjelman minulle jäi takaraivoon epäilys Mooren objektiivisuudesta. Tylsänlainenhan tämä loppujen lopuksi oli.

Michael Mooren suunnitelma George Bush Tyhmemmän mustamaalaamisesta juuri ennen USA:n presidentinvaaleja 2004 meni selvästikin käsille, kun Bush valittiinkin juuri uudestaan presidentiksi. Tämä ns. "dokumentti" on kuitenkin herättänyt minussa suurta kiinnostusta siitä asti kun ensi kertaa kuulin siitä, joten pakkohan tämä oli katsastaa. Pidin nimittäin miehen aiemmasta teoksesta, Bowling for Columbinesta.

Moore on selvästikin haalinut kasaan monista lähteistä saatua materiaalia ja ripauksen hyvää mielikuvitusta sekä salaliittoepäilyä valmistellessaan tätä tuotosta. Teoksessahan siis käsitellään presidentti George W Bushia ja World Trade Centerin traagisten tapahtumien jälkeisiä tapahtumia Amerikassa, Afghanistanissa ja Irakissa. Kuinka paljon kukakin tiesi etukäteen terrorismin uhasta ja mitä kukakin teki asian eteen, jos ylipäätään teki mitään ?

Dokumentin katsottuaan jää helposti sellainen mielikuva että Bush on tyhmin olento joka maan päällä vaeltaa ja tällaisen mielikuvanhan Moore ohjelman käsikirjoittajana, tuottajana ja ohjaajana tietenkin on halunnut luodakin. En ole Bushin fani ja pidän itsekin miestä melko perusjunttina, mutta minua kiinnostavatkin tällä kertaa enemmän Mooren tarkoitusperät. Mooreahan yleisesti pidetään puolueettomana asioidenselvittäjänä, vapaan maailman puolestapuhujana, mutta katsottuani tämän ohjelman minulle jäi takaraivoon epäilys miehen objektiivisuudesta.

Sitä minä en tiedä kumman tarina on lähempänä totuutta, Bushin vai Mooren, mutta en lähtisi ihan sokeasti Moorenkaan evankeliumia saarnaamaan. Tällaisesta dokumentista saa helposti juuri sellaisen kun haluaa. Poimitaan vaan ihmisten pitämistä puheista lause sieltä, toinen täältä, ja lyödään kaikki peräkkäin sopivassa järjestyksessä. Viestiksi saadaan juuri se, mitä ohjelman kokoaja haluaa. Olihan ohjelma aika ajoin ajatuksia ja kysymyksiä herättävä, mutta en minä ainakaan sokeasti usko kaikkea mitä Moore sanoo. Älä sinäkään. Lisäksi ohjelmassa puhuttiin niin monesta amerikkalaisesta asiasta, joista tavallinen suomalainen filminkatsoja (minä mukaanlukien) ei tiedä yhtään mitään, joten miten me muka voisimme väittää tietävämme kuka puhuu totta ja kuka ei ? Tylsänlainenhan tämä loppujen lopuksi oli.

Vieras Arvosteltu: 06.11.2004
Katsottu: DVD