George W. Bush on ehkäpä kaikkien aikojen vihatuin amerikkalainen presidentti. Mies oli täydellinen nahjus ennen poliittista uraansakin. Yritykset menivät konkkaan ja baseball-joukkueenkaan valmennus ei tahtonut onnistua. Eräänä päivänä miehen isukki George Bush I päätti, että pojan täytyy ryhdistäytyä. Georgielle järkättiin mukava homma Valkoisesta Talosta ja kaikki elivät elämänsä onnellisena loppuun asti, mutta siellä Bush Tyhmepi onkin vasta päässyt vauhtiin. Kaksi sotaa, talous retuperällä, ympäristöasiat unohdettuna, 2,5 miljoonaa työpaikkaa tuhottuna noin neljän vuoden aikana, sekä valehtelua, petoksia, uhkailua, sekä mustamaalausta – normaalia politiikkaa. Ja niin Michael Moore, tuo demokratiaa vahtiva rakkikoira päätti tehdä Bushista oman henkilökohtaisen puruluunsa.

Ei siinä mitään. Bush-kritiikki on melkein aina tervetullutta ja varsinkin kun se pitää paikkansa ja on todella härskiä. Minä pidän pilapiirroksista. Niistä näkee asiat aina tietenkin vain yhdeltä kantilta, mutta niissäkin on pieni faktan murunen. George W. Bush ei ole todellakaan saanut hitustakaan kunnioitusta minun silmissäni eikä tämä dokkari auttanut, vaikka se ei olekaan parhaimmasta päästä.

Edellinen dokkari Michael Moorelta eli Bowling For Columbine räjäytti pankin ja oli eräs kaikkien aikojen menestyneimpiä dokumentteja. Menestyksen mukana tuli myös joukko vihamiehiä ja Fahrenheit 9/11 vain kasvattaa sitä listaa ihmisistä, jotka haluaisivat tukehduttaa Mooren tämän omalla lippiksellä. Tämä ei ole miehen parhaita teoksia, mutta katsottava silti. Bowling For Columbine rullasi eteenpäin hyvin rennolla vauhdilla pysähtyen aina tiettyjen asioiden kohdalle ja sitten jatkaen toiseen. Fahrenheit 9/11 käsittelee paljon suppeampaa aluetta. Lähtökohtana on Bushin perheen öljyiset jäljet Saudi-Arabian kuningashuoneeseen. Ja sitä aihetta jauhetaan periaatteessa ihan mukavat kaksi tuntia.

Mooren taitoa liittää tietyt kuvasarjat yhteen ei voi moittia. Tahdotteko tietää mikä on todella karmivaa? Ensimmäinen kuva: Arabinainen itkee talon raunioilla tuhottua kotiaan ja murhattua perhettään. Nainen kiroaa Bushin alimpaan helvettiin. Kukaan ei voi tuomita arabinaista. Tuohan luonnollisinta mitä joku voisi tehdä sellaisessa tilanteessa. Toinen kuva: Räikeästi meikattu Britney Spears jauhaa purkkaa ja sanoo, että hänen mielestään presidenttiä pitäisi tukea oli päätös mikä tahansa. Joka toinen sana on tietenkin ”like” eli meidän kielessämme ”niinku.” Jos jokin saa sapen kiehumaan ja sydämen hakkaamaan niin se on tämä. Täydellinen esimerkki ihmisen ajattelemattomuudesta toista ihmistä kohtaan.

Ja sitä se onkin kokonaiset 120 minuuttia. Shokeeraavia kuvasarjoja toisensa perään mukana myös muutama kevennys ettei katsoja revi kädensijoja penkistä pelon vallassa. Taustalla saarnaa tietenkin Michael Moore tutulla rauhallisella ja ehkäpä hieman lapsellisella äänellä. Tämä on toinen elokuvan valttikorteista kuten myös miinuksista. Jos joku osaa selittää asiat niin, että junttikin ymmärtää asiat niin se on Michael Moore. Miehen letkautuksille saa hekotella vielä pitkään elokuvankin jälkeen. Ruutuaikaa Moore ei anna itselleen kuin vähän lopussa ja jos joku meinaa sanoa tämän luokan mielipiteitä niin silloin ne pitäisi myös sanoa kameran edessä eikä takana. Se vie aikamoisen määrän Mooren uskottavuutta, mutta jäätelöautotempaus ei jätä ketään kylmäksi.

Mikä sitten mättää todella paljon Fahrenheit 9/11:ssa? Aihepiiri olisi saanut olla paljon laajempi. Bushin sekoiluista 70-luvulla aivan kuin tämän tyttärienkin retkistä pullon suulle olisi varmasti saanut paljon mehevää materiaalia elokuvaan. Kiihkouskovainen John Ashcroft jätettiin ehdottomasti liian vähälle huomiolla. Jotain näin ahkeraa homojen- kuin naistenoikeuksien vastustajaa, äärioikeistolaista, rasistiakin ja vieläpä oikeusministeriä(IIK!) olisi pitänyt ryvettää paljon enemmän mudassa.

Vieras Arvosteltu: 11.08.2004
Katsottu: Teatterissa