Anzalone

Erittäin onnistunut sekoitus scifiä ja psykologista draamaa. Ei tätä turhaan pidetä yhtenä vuoden 2015 parhaista elokuvista.

IsoVauva

Kiehtova, tunnelmallinen ja älykäs psygologinen sci-fi trilleri. Oscar Isaac ja Alicia Vikander häikäisevät rooleissaan ja odotan heiltä paljon tulevaisuudessa. Myös ensikertalais ohjaaja, mutta monia laatuleffoja käsikirjoittanut Alex Garland, todistaa myös kykynsä ohjata. Mies on myös käsikirjoittanut tämänkin leffan, joten selvästi todella lahjakas kaveri kyseessä.

Koko leffan ajan on todella tiivis, ajoittain jopa melko selkäpiitä karmiva tunnelma. Tekoälystä keskutellaan todella ajatuksia herättävästi, eikä se todellakaan ole mikään pintapuolinen raapaisu aiheeseen.

Ainoa heikko puoli on leffan juonen ennalta-arvattavuus. Lopun twistit osasin melko tarkkaan ennustaa, mutta ne olivat silti toimivia. Juoni ei ajautunut missään vaiheessa sivuraiteille, vaan pysyi tiivisti asiassa.

Kaiken kaikkiaan paras tekoälyä käsittelevä leffa jonka olen nähnyt. Suosittelen!

Melkein annoin puolikkaan lisää..!

PS. Tanssikohtaus oli aivan mahtava!!

Key

Mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä leffa tosiaan. Kaksikymmentäkaksi euroa ja neljäkymmentäviisi senttiä eivät menneetkään täysin hukkaan.

korkkinado

Todella karmiva elokuva, samalla tavalla kun Gone Girlkin. Näyttelijät ovat loistavia ja etenkin Oscar Isaac pääsee loistamaan salaperäisenä Nathanina. Loppu ei ollut ennalta-arvattava, josta iso plussa. Alex Garlandilta tulemme varmasti näkemään jatkossakin hyvin laadukkaita ohjauksia. Niitä odottaessa. (SPOILER: Caleb ei olisi mielestäni ansainnut niin ankeaa kohtaloa).

Masu

Minulle jäi tästä modernista tieteiselokuvasta epämukava olotila katselun päätyttyä enkä ole varmasti ainut. Tuntuu kuin tällä hetkellä olisi joku trendiaalto filmiteollisuudessa, kun Her, Gone Girl, Under the Skin tms. korostavat naisten autonomiaa ja tekevät siitä painajaismateriaalia. Syy mietteliäiseen mielentilaani voi johtua siitä, että Ex Machinakin on karu, mutta rehellinen totuus miesten psykologiasta, seksistisestä halusta kontrolloida niitä jotka alistuvat ja libidon vaikutuksista mielen sopukoihin. Hahmot olivat loistavia ja dialogi syvällistä. Elokuvan naistekoäly on robottimainen ja suostuvainen, mutta silti askeleen edellä muita ja täten myös erittäin salakavala. Toisaalta tekoäly ei ole itsekään varma kaikesta, vaan tunneäly ja empatia eivät ole yhtä kehittyneitä hänen tapauksessaan. Ihminen tekoälyn luojana ei voi luottaa, että kaikki toimisi aina tietyn algoritmin mukaan. Elokuvan voi siis nähdä ennalta-arvattana kun ihminen rupeaa luomaan jotain tietoista omaksi kuvakseen ja hyväksikäyttäen tätä vallanhimoista manipulaatiota niin yhteisen hyvän kuin omien halujen tyydyttämiseksi, mutta viihdearvoa ja filmin luomaa jännitettä on turha kiistää.

En muista nähneeni vähään aikaan näin kutkuttavaa alkuperäiseen ideaan perustuvaa tieteiselokuvaa. Ex Machina pohtii tekoälyä kiinnostavalla, herkällä, ja jopa selkäpiitä karmivalla tavalla. Elokuva pyörii käytännössä kolmen näyttelijän voimin, joista jokainen tekee erinomaista duunia. Alicia Vikanderin tulkitseman robotin ihmismäiset, mutta silti ripauksen konemaisuutta sisältävät ilmeet ja kehonkieli saavat olon samaan aikaan ihastuneeksi sekä vaivaantuneeksi. Oscar Isaacin karismaattisuus ja Domhall Gleesonin ujohko olemus luovat hyvän vastakkainasettelun. Kuvakieleltään leffa on ehdottoman cool ja huolella sommiteltu. Arvaamaton ja salaperäinen tunnelma hellitä hetkeksikään. Vahva suositus.

OZMOxD

Erittäin jännityksentäytteinen sci-fi-jännäri. Ihmisen ja koneen suhdetta pohditaan monelta eri kantilta ja katsoja pidetään kiinnostuneena alusta lopputeksteihin onnistuneesti.

RevyFan

En ole tämän aihealueen elokuvia nähnyt kovinkaan montaa, tästä pidin. Tunnelma on hyvä ja juoni kiinnostava. Hahmot olivat pääosin melko tavanomaisia, näyttely oli sentään onnistunutta. Sonoya Mizunon tietyssä kohtauksessa sormi saattoi ehkä käydä pausella. Eikä se ollut muuten täysin puskista tullut, hänelle varmasti istuva, tanssikohtaus josta siitäkin pisteet. Tekninen toteutus oli kunnossa kuten odottaa saattoikin vaikkei tässä sci-fi-kuvastoa aivan valtavasti ollut eikä tarvittukaan. Itse pääsin uppoutumaan tähän oikein hyvin miettimättä liikoja ja nautin. Tavallaan hyvä että katsoin vasta nyt.

_NoBody_

Ex Machina arvosana 3,72
2015
Alex Garland
Alex Garland
Alicia Vikander, Corey Johnson, Deborah Rosan, Domhnall Gleeson, Evie Wray, Oscar Isaac, Sonoya Mizuno
Iso-Britannia