Creeper234

Kirjoihin en ole tutustunut, joten en siten voi kommentoida kuinka hyvin/huonosti tarinan valkokankaalle saatossa on onnistuttu. Itsenäisenä elokuvaelämyksenä Eragon on kuitenkin harmillisen mitäänsanomaton. Tarjolla on tympeää perusfantasiaa vailla omia ideoita. Tuntuikin lähinnä siltä, että katselin TSH:n editoitua versiota varustettuna Tähtien sodasta lainatuilla teemoilla. Mitään näistä ei kuitenkaan olla osattu toteuttaa esikuviensa veroisesti.

Elokuva etenee niin nopealla tahdilla, että mihinkään ei ennätä syventyä ja immersion tunnetta ei saavuteta. Nuoret näyttelijät eivät tarjoa samastumiskelpoisia roolisuorituksia, vaan jäävät lähinnä statisteiksi, jotka eivät jaksa kiinnostaa. Pari hahmoa tuntui jopa täysin turhilta lisäyksiltä. Carlylen ja Malkovichin kaltaisten kykyjen hukkaaminen puolestaan harmittaa, sillä heidät kahlittiin erittäin ohuiden karikatyyripahisten saappaisiin. Jerymy Irons teki oikeastaan sen ainoan hyvän ja edes jollain tasolla mieleenpainuvan roolin, sillä en rehellisesti sanoen piitannut pätkääkään kenenkään muun hahmon kohtalosta. Kaiken tämän ohella minua myös hieman kaiveli se, että vaikka muutamat kohtaukset varsin näyttävää jälkeä ovatkin (erityisesti lopun lohikäärmetaistelu), niin silti elokuva on jotenkin kummalla tavalla halvan oloinen. Liekö vika lavastuksessa ja siinä, että useampi nuoremman polven näyttelijä ei jollakin hassulla tavalla... miten sen nyt sanoisi... sopinut maisemaan (?).

Kaikista heikkouksistaan huolimatta, Eragon kuitenkin jaksaa viihdyttää sen yhden katselukerran. Kevyttä ja helppoa fantasiaa, joka kuitenkin jättää valitettavan tyhjän olon.

elokuvafanittaja

Haukotus

lollero

Edes hyvät näyttelijät eivät pelasta tätä leffaa.

Spuge

Tylsä keskiverto fantasia, jonka katsoo kerran. Eragonin kesto (1h 40min) tuntuu ainakin puoli tuntia pidemmältä. Olen kuitenkin onnellinen ettei kestänyt tuon pidempään, koska se olisi ollut jo tuskallista. Ei muuta moittimista tästä oikeastaan ole kuin se että tämä on vain yksinkertaisesti niin tylsä, muuten ihan kiinnostava fantasian ja seikkailun risteytys.

adder

Eragon arvosana 2,35
2006
Stefen Fangmeier
Christopher Paolini, Peter Buchman
Alun Armstrong, Christopher Egan, Djimon Hounsou, Edward Speleers, Garrett Hedlund, Gary Lewis, Jeremy Irons, John Malkovich, Rachel Weisz, Robert Carlyle, Sienna Guillory
USA, Iso-Britannia, Unkari