Bean

Vaikeasti tajuttava leffa, jonka juoni on kuitenkin peruskaavaltaan selkeä. Se, että ei tajua tämän syvintä olemusta ei tee tästä huonoa leffaa. Jättää katsojan pohtimaan. Hyvä massasta erottuva trilleri. (3,5/5)

Dreamer

WTF. Taidetta.

Liian sekava ja liian vaikeasti tajuttava ollakseen mielentäräyttävä mestariteos, mutta toisaalta tämä on tyylikkäästi tehty, koukussa pysyi helposti vaikka mieli yrittikin mysteeriä selvittää.

Typeriä, selittämättömiä kohtauksia jäi vielä elokuvan selityksien jälkeenkin. Mutta Gyllenhaal on myös mainio.

En tiiä. Mitähän minä just katsoin?

7/10

IsoVauva

Tiivistunnelmainen psygologinen jännäri, joka pistää ajattelemaan, mutta jättää myös osittain katsojan melko kylmäksi. Villeneuve on visuaalisesti lahjakas ohjaaja ja tunnelmaa mies pystyy kyllä luomaan. Hienolla kuvauksella ja piinaavalla musiikilla leffaan luodaan jotenkin uhkaava ja hiukan häiriintynyt fiilis. Koko ajan on sellainen olo, että nyt ei ole kaikki hyvin.

Tunnelma leffassa pelittää, mutta juoni on vähän vaisu. Sen sanoma on ainakin päivänselvä. Mielestäni leffa olisi hyötynyt pienestä lisäpituudesta, jolla olisi saatu vähän enemmän lihaa juonen ympärille. Loppu kyllä yllätti. Pisteet siitä.

Ihan mielenkiintoinen leffa, mutta jotain jäi uupumaan. Innolla kuitenkin odotan Villeneuven seuraavia tuotoksia. Mies ei ainakaan kuvastollaan uppoa Hollywoodin harmaaseen massaan. Myös Gyllenhaal ansaitsee viimeistään enemmän krediittiä. Kaikissa uusimmissa leffoissaan mies on ollut loistava.

Jude

Leffa joka vaatinee vielä lisäkatselukertoja, mutta onnistui kyllä pitämään hyvin otteessaan jo näin ensimmäisellä kerralla.

AlexZ

2013
Toinen minä (tv)
Denis Villeneuve
Javier Gullón, José Saramago
Isabella Rossellini, Jake Gyllenhaal, Jane Moffat, Mélanie Laurent, Sarah Gadon, Stephen R. Hart
Kanada, Espanja