Ludil

”Enemy” ei ollut aivan ideaalein elokuva katsottavaksi pienessä jurrissa, mutta siitä jäi kuitenkin ”ihan joo”-fiilis. Tämäntyyppisiä leffoja kannattaisi katsoa terävässä, haastetta kaipaavassa mielenvireessä koska kokonaisuuden kannalta elokuvan logiikka/juoni on täysin katsojan päätettävissä.

Olen muistaakseni joskus ennenkin kommentoinut eri elokuvien kohdalla sitä, että jos juoni on löysä niin se heittää parhaimmassa tapauksessa pallon katsojalle, joka saa kuvitella leffaa mieleisemmäkseen. Usein kyse on kuitenkin käsikirjoittajien viitsimättömyydestä/vääristä oletuksista. ”Enemyn” kohdalla kallistun ehkä jälkimmäisen väitteen puoleen. Toisaalta elokuva on tarkoituksellisen analysoitavissa, mutta mitä siitä jää käteen jos sen kaikki elementit ovat analysoitavia? Onhan sitä aina kiva leikkiä filosofin tyylillä ajatuksista todellisuudesta ja siitä, mikä siinä on todellista jos mikään, mutta vaikka elokuvassa saattoi olla merkityksellistä sisältöä, siltä puuttui pohja jonka varaan olisi voinut rakentaa syvällisen ja mielenkiintoisen kokonaisuuden. ”Enemyn” tarina on jätetty melko suppeaksi, jotta tilaa on voitu raivata katsojan psykologisille/filosofisille päätelmille, mutta koska sen tyhjyydessä leijuskeleva juoni ei (hyvältä kuulostavasta lähtöasetelmasta huolimatta) ole kovinkaan mielenkiintoinen, se vesittää teoksen tunnelmaa. Näistä syistä minulle kävi niin, ettei leffan hahmojen kohtalot jaksaneet enää jossain vaiheessa kiinnostaa, jolloin jännityskin lähti veks. Lopputekstien kohdalla jäi hutera, mitäänsanomaton olo.

Elikkä jännäri rullaa niin kauan kunnes katsojalle selviää juonen vaatimattomuus. Tunnelma saa kuitenkin peukkua. Pahaenteistä ja häiriintynyttä arkea korostetaan kätevästi kohdillaan olevan musiikin ja muutamien surrealististen kohtausten kautta. Myöskin skenet, joissa samaa juttua toistetaan ikään kuin dementoituneesti, toimivat hienosti. Lisäksi loppukohtaus on mieleenjäävän erikoinen. En tiedä, katsoisinko tätä uudestaan, mutta kertakatseluleffana ”Enemy” on käypä ja ainakin massasta erottuva.

andy

2013
Toinen minä (tv)
Denis Villeneuve
Javier Gullón, José Saramago
Isabella Rossellini, Jake Gyllenhaal, Jane Moffat, Mélanie Laurent, Sarah Gadon, Stephen R. Hart
Kanada, Espanja