Braman

Vampyyritarinoiden järjestelmällistä tuhoa seuratessa olin enemmän kuin kiinnostunut näkemään jälleen uuden version Draculasta, tuosta antiikkisesta ja monissa eri cameoissa vilahtaneesta vampyyrista.

Elokuva lupaa itsestään paljon ja lataa kaikki panoksensa sankarimaiseen isähahmoon, joka perhettä ja kansaa suojellakseen ottaa sisälleen demonin.

Hohhoijaa...en edes tiedä mistä aloitan. Tempo oli täysin hukassa elokuvassa koko ajan. Luke Evans, joka on vakuuttanut minut lähes jokaisessa roolissaan keskittyi rypistelemään otsaansa ja kärvistelemään vaimonsa lautasten kokoisten silmien alla. Visuaalinen anti - no joo, olen nähnyt kehnompiakin cgi-mättöjä, joten sinällään ei moitittavaa.

Surkuhupaisaa sirkuspelleilyä tarjoaa puolivälin kohtaus, jossa herra Vlad hakkaa tuhat turkkilaista yksinään - ja paljain käsin. Olin niin tyrmistynyt nähdessäni tuon kohtauksen, että jouduin teatterissa istuessani peittämään suuni, etten olisi alkanut kikattaa ääneen.

Muutenkin taistelukohtaukset olivat yhtä sekasotkua ja MTV-tyyppistä kamerakikkailua, jolloin ainakaan oma silmä ei millään pysynyt perässä. Sivuhahmoista ei kukaan oikeastaan jää mieleen Master Vampyyria eli Charles Dancea lukuunottamatta. Mies on hyytävä ja vakuuttava omassa viidentoista minuutin ruutuajassaan. Loppuaika käytetään sivuhahmojen huokailuun ja teennäisten krokotiilinkyynelten vuodattamiseen.

Itse olisin kaivannut raa'empaa, alkukantaisempaa meininkiä ja todellista taistelua sisäisen verenhimon kanssa. Nyt homma jämähtää jonnekin saippuasarjamaisen siloiteltuun "vähän vaikeeta" osastoon.

Kovin ihmeellinen pätkä tämä ei ole, mutta ihan truu-faneille antaa taatusti enemmän kuin mitä itse omaksuin.

Paranoid

Suht epälooginen tekele. Olis tästä paremmankin saanut tehtyä. Jätkä mättää turkkilaisia turpaan kuin Asterix roomalaisia. Parasta antia oli se iso paha luolassansa. Hämmästyttävän lyhyt tämän tyyppiseksi leffaksi, vain tunti kaksikymmentä.
Helvetisti lepakoita.

Dracula Untold arvosana 2,68
2014
Gary Shore
Burk Sharpless, Matt Sazama
Art Parkinson, Charles Dance, Dominic Cooper, Ferdinand Kingsley, Luke Evans, Sarah Gadon, Thor Kristjansson, William Houston