IsoVauva

Varsin viihdyttävä ja visuaalisesti komea, mutta samalla varsin kaavamaisesta muotista valettu origin-tarina. Tarina on selvästi leffan heikoin lenkki, sillä se on jo niin moneen kertaan nähty. Edes pieni annos jotain uutta olisi piristänyt leffaa huomattavasti.
Cumberbatch on Strangen rooliin nappivalinta ja miehessä on juuri sopiva sekoitus ylimielistä egoistimulkkua ja sarkastista huumoria. Näin kuvailtuna hahmo kyllä muistuttaa huomattavasti Tony Starkia...
Leffan cast on huomattavan lahjakas. Cumberbatch, Ejiofor, Mikkelsen ja Swinton on katras, jonka odottaisi tähdittävän jotain Oscar-ehdokasta, eikä jotain velhoista, magiasta ja multiuniversumeista kertovaa sarjakuva-tarinaa. Harmi kun näyttelijöistä ei saada millään kaikkea irti, kun käsikirjoitus on näin turvallinen ja suoraan sanottuna särmitön.

Visuaalisesti elokuva on hieno ja ehkäpä uskaliain Marvel-leffa tällä saralla. Menosta tuli kyllä mieleen välillä Inception steroideilla kaikkine kaupungin vääntyminiseen ja kääntyminiseen.
Toiminta oli viihdyttävää, mutta siinä käytettiin harmittavan vähän itse magiaa. Se oli pitkälti perinteistä mätkintää pienillä magia vivahteilla. Tämä turpaanmättö nyt ei ollut mitenkään kummoisesti koreografioitua, vaan toiminta oli selvästi parempaa, kun mättöön miksattiin enemmän loitsuja sun muuta hokkospokkus meininkiä.
Nauratti kyllä välillä, kun kesken kovimman toiminnan velhot vääntävät kaupunkia 360 astetta itsensä ympäri ja vielä vähän lisää samalla, kun pitäisi yrittää lyödä sitä toista velhoa turpaan. Miten helvetissä he itsekään pysyivät siinä pyörityksessä kärryillä, että mitenköhän päin sitä nyt taas ollaan? :D

Marvel-leffojen perisynti oli taas läsnä, eli täysin unohdettava pahis kyseenalaisine motiiveineen. Siinä vaiheessa tietää tämän olevan ongelma, kun pahista esittää superlahjakkuus Mads Mikkelsen ja edes hän ei saa hahmoon sen kummempaa eloa. Tämä on ongelma, joka Marvelin pitää korjata viimeistään, kun Thanos astuu parrasvaloihin.
Turhauttaa melkoisesti kun Mikkelsen hukattiin näin värittömään rooliin..

Doctor Strange on liiankin turvallinen, keskitason Marvel pätkä. Jotenkin tämä ei kaikesta visuaalisesta loistostaan huolimatta ihan sytyttänyt. Voipi olla, että hahmo ja magia-maailma ei vain ole minulle. Kyllä tämän silti katsoi mielellään ja ehkäpä hahmo toimii paremmmin sitten, kun muut Avengers hahmot iskeytyvät kylkeen.

Leffa Timppa

Vaikka kuinka viihdyin tämän parissa, alkoi jossain vaiheessa kliseinen ja aikalailla samaa kaavaa toistava tarina tympimään. Loistavasti Sherlockin roolistaan tuttu Benedict Cumberbatch on roolissaan hyvä, mutta kaukana siitä, mitä oli herra Holmesina. Alussa tohtori Strange on periaatteessa jo vähän liiankin paljon Tony Stark. Tehosteet kieltämättä ovat upeita, mutta pahis on Marvelin heikoimpia ja se kertoo jo paljon, kun ajattelee pahisten keskitasoa. Silti on kiva nähdä näitä hahmojen sooloiluja, vaikka itse olen ehkä pitänyt jopa enemmän näistä ''crossovereista''.

Ludil

”Doctor Strange” on samanaikaisesti hukkaan heitetty mahdollisuus sekä mahdollisuuksia avaava portaali. Tällä leffalla oli potentiaalia olla yksi mieleenpainuvimmista ja kenties jopa parhaimmistakin yksittäisistä Marvel-leffoista. Esimerkiksi multiversumien ja henkisten ulottuvuuksien rajattomuudet ovat huikeat. Osuvampia ja hienomman näköisiä näyttelijöitä tuskin on. Lisäksi mitä tulee muuhun miljööseen ( = Avengereihin, kaikki tiet johtavat sinne) niin Dr. Strange on käytännössä toistaiseksi yksinvaltias omassa elementissään. Mutta huokaus siitä, että koko elokuva on pelkästään alustusta Dr. Strangelle ja loppuu siinä kohtaa kun rainan pitäisi alkaa. Jokseenkin alavireisen sävyiseen leffaan ei tällä kertaa istunut myöskään huumori, läpändeerus häiritsi tasaisesti pitkin filmiä. Toisaalta ei tästä jaksa sen kummempaa itkuvirttä järjestää koska Strangen hahmo ei ollut tuttu ja ilmoissa pyörii edelleen lupaukset jostain suuremmasta…

Olihan leffaa ihan kiva katsoa. Rauhallisempi kertomus mulkeron kirurgin Aasian-reissun henkisistä huuruista ja sen mukana tuomista surrealistis-psykedeelisistä ulottuvuuksista viihdytti sujuvasti koko kestonsa ajan. Pidin elokuvan sanomasta vaikkei päähenkilö opi siitä mitään. Mads Mikkelsenillä on paljon luomiväriä, mutta jonkinasteisena Mikkelsen-fanina olisin mieluusti suonut herran hahmolle enemmän luita ja ytimiä koska tämän hahmo on yksi niistä harvoista pahishahmoista, joilla olisi ollut potentiaalia vaikka mihin. Jos raina uusitaan jossain rinnakkaistodellisuudessa niin ehkä sitten pannaan paremmaksi, eiks jee.

Asiansa ajava leffa ei brassaile liikoja vaikka sen loppuhuipennus tapahtuu yllättävän ylimaallisissa sfääreissä. Se sopii välipalasnackiksi sekä ”Thor: Ragnarökin” alkupuolella nähtävän yksittäisen mutta lopulta vaivalla alustetun läpän selittäjäksi (avaa sitä puujalkaa ihan uusiin mittasuhteisiin, huhhuh!). Multiversumimahdollisuudet ja Strangen Tony Starkiin verrattavissa oleva ego saavat näyttämään vihreää valoa vaikka Strangen oma leffa himmailee siellä missä aita on matalin.

variola

Ihan ok Marvel-leffa. Cumberbatch on erinomainen valinta päärooliin ja Tilda Swinton myös toimii hienosti omassa roolissaan.
Pakollisia kliseitä tietysti liittyy näihin sankaritarinoihin, mutta pidin elokuvan mystisyydestä. 3/5

AlexZ

2016
Marvel's Doctor Strange
Scott Derrickson
C. Robert Cargill, Jon Spaihts, Steve Ditko
Benedict Cumberbatch, Benedict Wong, Chiwetel Ejiofor, Mads Mikkelsen, Michael Stuhlbarg, Rachel McAdams, Scott Adkins, Tilda Swinton