IsoVauva

Varsin viihdyttävä ja visuaalisesti komea, mutta samalla varsin kaavamaisesta muotista valettu origin-tarina. Tarina on selvästi leffan heikoin lenkki, sillä se on jo niin moneen kertaan nähty. Edes pieni annos jotain uutta olisi piristänyt leffaa huomattavasti.
Cumberbatch on Strangen rooliin nappivalinta ja miehessä on juuri sopiva sekoitus ylimielistä egoistimulkkua ja sarkastista huumoria. Näin kuvailtuna hahmo kyllä muistuttaa huomattavasti Tony Starkia...
Leffan cast on huomattavan lahjakas. Cumberbatch, Ejiofor, Mikkelsen ja Swinton on katras, jonka odottaisi tähdittävän jotain Oscar-ehdokasta, eikä jotain velhoista, magiasta ja multiuniversumeista kertovaa sarjakuva-tarinaa. Harmi kun näyttelijöistä ei saada millään kaikkea irti, kun käsikirjoitus on näin turvallinen ja suoraan sanottuna särmitön.

Visuaalisesti elokuva on hieno ja ehkäpä uskaliain Marvel-leffa tällä saralla. Menosta tuli kyllä mieleen välillä Inception steroideilla kaikkine kaupungin vääntyminiseen ja kääntyminiseen.
Toiminta oli viihdyttävää, mutta siinä käytettiin harmittavan vähän itse magiaa. Se oli pitkälti perinteistä mätkintää pienillä magia vivahteilla. Tämä turpaanmättö nyt ei ollut mitenkään kummoisesti koreografioitua, vaan toiminta oli selvästi parempaa, kun mättöön miksattiin enemmän loitsuja sun muuta hokkospokkus meininkiä.
Nauratti kyllä välillä, kun kesken kovimman toiminnan velhot vääntävät kaupunkia 360 astetta itsensä ympäri ja vielä vähän lisää samalla, kun pitäisi yrittää lyödä sitä toista velhoa turpaan. Miten helvetissä he itsekään pysyivät siinä pyörityksessä kärryillä, että mitenköhän päin sitä nyt taas ollaan? :D

Marvel-leffojen perisynti oli taas läsnä, eli täysin unohdettava pahis kyseenalaisine motiiveineen. Siinä vaiheessa tietää tämän olevan ongelma, kun pahista esittää superlahjakkuus Mads Mikkelsen ja edes hän ei saa hahmoon sen kummempaa eloa. Tämä on ongelma, joka Marvelin pitää korjata viimeistään, kun Thanos astuu parrasvaloihin.
Turhauttaa melkoisesti kun Mikkelsen hukattiin näin värittömään rooliin..

Doctor Strange on liiankin turvallinen, keskitason Marvel pätkä. Jotenkin tämä ei kaikesta visuaalisesta loistostaan huolimatta ihan sytyttänyt. Voipi olla, että hahmo ja magia-maailma ei vain ole minulle. Kyllä tämän silti katsoi mielellään ja ehkäpä hahmo toimii paremmmin sitten, kun muut Avengers hahmot iskeytyvät kylkeen.

variola

Ihan ok Marvel-leffa. Cumberbatch on erinomainen valinta päärooliin ja Tilda Swinton myös toimii hienosti omassa roolissaan.
Pakollisia kliseitä tietysti liittyy näihin sankaritarinoihin, mutta pidin elokuvan mystisyydestä. 3/5

D-McH

2016
Marvel's Doctor Strange
Scott Derrickson
C. Robert Cargill, Jon Spaihts, Steve Ditko
Benedict Cumberbatch, Chiwetel Ejiofor, Mads Mikkelsen, Michael Stuhlbarg, Rachel McAdams, Tilda Swinton