Grinch

Tarantinon luomus western tarinasta oli melko onnistunut, vaikka meni enemmän huumoripuolelle. Alkuperäisestä elokuvasta osasin jo ja suorastaan vaadin, että tunnari esitetään jossain kohtaa elokuvaa, ja näin myös tapahtui. Waltz ja erityisesti DiCaprio loistivat rooleissaan, kun taas Foxx ei ainakaan minulle tuonut sen ihmeempiä näytille.

Musiikista elokuva saa muutenkin, kuin alkutunnarin lisäksi plussaa, olihan siellä räpin lisäksi pala Redemption sävellystä.

johnny depp

Aika nopeasti meni ja paljon parempi kuin Kunniattomat paskat. Ihan hyvät roolisuoritukset, parhaimmat Waltzilta ja DiCapriolta. Jamie Foxxkin oli ihan hyvä Djangona. Dialogitkaan eivät olleet liian pitkiä.

Jude

Django Unchainedista jäi pääosin ihan hyvät fiilikset vaikkei tätä mestariteokseksi voikaan kutsua tältä istumalta. Ensiksi kunniamaininta Christoph Waltzille joka vetää parhaimman roolin leffassa sympaattisena Dr. King Shultzina, Jamie Foxxilta odottelin ehkä hieman kovempaa suoritusta sillä onhan hänen roolinsa kuitenkin the one and only, Django. Propsit kuitenkin siitä että se alkuperäinen Django eli Franco Nero vilahti ruudussa. Viihdyttäviä kohtauksia piisaa ihan tarpeeksi mutta toisaalta Tarantino ei enää säväytä uusilla jutuilla tässä leffassa.

Keskivaiheilla elokuva ajautuu muutamiin suvantovaiheisiin ja tämä laskee kieltämättä arvosanaa, eli pientä tiivistämistä olisin kaivannut. Myös rap-musiikin käyttö joissakin kohtauksissa särähti kyllä korvaan, onhan se toki rohkea veto mutta kun se ei toimi niin se ei vaan toimi. Muuten soundtrackilla on kyllä hyviä biisejä mutta arvostaisin sitä enemmän jos Tarantino olisi työstänyt enemmän omia länkkärityylisiä sävellyksiä tätä elokuvaa varten. Oli esimerkiksi jotenkin outoa kuulla alkuperäisen Djangon jumalainen teemabiisi tässä kun minulle se Django theme merkitsee vain ja ainostaan sitä vuoden 1966 klassikkoa. Lainailiko Sergio Leone tai kaimansa Corbucci soundtrackeilleen näin monia sävellyksiä muista elokuvista? Eivätpä lainailleet ja siksipä Django Unchainedin kaltaiset elokuvat eivät koskaan tule pääsemään esim. Leonen saatika Corbuccin klassikoiden tasolle.

Kaiken kaikkiaan Django Unchained on sen verran viihdyttävä paketti heikkouksistaan huolimatta että tämän katsoo kepeästi läpi. Pitää myös nostaa hattua Tarantinolle siitä että ehkäpä spagettiwesternit saavat taas lisää arvostusta tämän elokuvan myötä.

MADCAP92

Pidän Tarantinosta ja vanhoista kunnon länkkäreistä, mutta tämä on mielestäni Tarantinon heikoin elokuva, kyllä, pidin jopa Death Proofista enemmän. Eniten häiritsi hip hopin tunkeminen westerniin, mitä helvettiä. 2000-luvun vähäisestä western valikoimasta löytyy kyllä parempiakin, tämä on vain todella yliarvostettu.

Todella hyvä elokuva, jota nakertaa lähinnä se seikka, että tietää koko ajan mitä on odotettavissa. Lainaileva tyyli ja genrerajojen rikkominen on ohjaajan tavaramerkki, josta tuntuu tulleen nyt jo pieni hidaste. Django Unchained kun ei oikein onnistu tarjoilemaan mitään kovin säväyttävää tai uutta. Western on looginen jatkumo - onhan lähes kaikissa herran aikaisemmissa teoksissa viittauksia länkkäreistä vilissyt. Kaikki on sitä "tuttua ja turvallista" Tarantinoa vähän liiaksikin, kylläkin samanaikaisesti yhtä ilahduttavalla tavalla kuin ennenkin.

Django ei tunnu pitkältä, vaikka liki kolmituntinen onkin. Karsimista kyllä olisi voinut toteuttaa, sillä alku tuntui laahaavalta verrattuna taas tahtia kiristävään ja paranevaan loppuun kohti. Tyyliseikat ovat hallussa rautaisin ottein aina nasevasta ja vangitsevasta vuoropuhelusta räävittömään ultraväkivaltaan. Näyttely on myöskin uskomattoman kovaa tasoa, etunenässä Kunniattomissa paskiaisissakin shown varastanut Christoph Waltz.

Django Unchainedista riittäisi vaikka mitä sanottavaa, mutta tiivistetään tämä nyt jotenkin. Hauskaa ja ennen kaikkea viihdyttävää jälkeä, joka luottaa liikaakin ohjaajansa aiemmin onnistuneiksi luomiin keinoihin. Lainamusiikeilla lotraus rupesi jo välillä puuduttamaan, kun aiemmin niitä on käytetty jokseenkin harkiten. Kokonaisuus on ennemmin muutamien loistavien yksittäisten kohtausten nippu, kuin täysin eheä ja kantava kertomus. Erinomaisen viihdyttävä, mutta voisi olla erinomaisempikin, jos ei olisi jo Tarantinon kahdeksas elokuva.

OneMoreGoddamnHippieAndMyHeadWillExplode

Taattua Tarantinoa. Django ei omasta mielestäni erotu millään oleellisella tavalla ohjaajansa edellisestä kuvasta Kunniattomat paskiaiset, mutta onnistuu tarjoilemaan takuuvarmaa väkivaltaviihdettä ja kovaa leukojen loksuttelua koko kestonsa ajan.

onni

Ihan hyvä elokuva, mutta huonompi kuin odotin. Ehkä jopa liian vähän räiskintää. Tosin tämä on sellainen leffa jonka pystyy katsomaan pelkästään saatanan hyvien näyttelijöiden (Foxx, Jackson, Dicaprio), jotka kaikki olisivat voineet olla edes oscar ehdokkaita. Hyvä leffa tosiaan, vaikka en pitäisi tämän leffan perusteella Tarantinoa maailman parhaimpana ohjaajaja. 3,5/5

ratisti

Kyllähän se mielenkiinnon herättää kun Tarantino ohjaa westernin huippunäyttelijöillä. Hyvällä tasolla tietysti kuljetaan... mutta pakko on hieman pettyä. Aika vaisuja juttuja kehittyy sinänsä mehukkaista tilanteista. Odotuksiin nähden pliisu. Waltzille kiitettävä, muille tyydyttävä arvosana. Kun kieli poskessa kerran mennään, niin musiikit olivat mielestäni ihan hyvät.

RevyFan

Yksinkertaisen toimiva juoni. Näyttelijät ja hahmot hyviä. Dialogi on odotetusti mainiota ja toiminnassa lentää veri todella mallikkaasti. Huumoria löytyy muutaman hahmon myötä. Hyvä soundtrack, pääosin. Hieman pitkä vaikka oikeastaan kivutta katsookin loppuun. Ei mestariteos mutta hyvä elokuva.

stranger in this town

Hyvin tyypillistä Tarantinoa, verta ja suolenpätkiä mustan huumorin sekä erikoisten musiikkivalintojen säestämänä.

Elokuva alkaa hyvin laadukkaasti ja on äärimmäisen viihdyttävä, jopa hauska ensimmäiset viisikymmentä minuutti! Sitten päästään päämäärään ja elokuvasta tulee verkkaisesti etenevä western, joka ei sinällään ole huono, muttei kovin viihdyttäväkään. Loppukin on hyvin ennalta-arvattavaa ammuskelua, joka tarjoillaan taattuun Tarantino tyyliin hurjaa joukkoa ikäänkuin mukaillen. Näyttelijät ovat kautta linjan erinomaisia. Etenkin Samuel L Jackson tekee hersyttävän hauskan sivuroolin rasistisena hovimestarina. Dicaprio on erinomainen pahis vaikkakin mitään hirmu omaperäistä ei hänen hahmostaan ole saatu kehitettyäkään Dicapriota haluisin nähdä enemmänkin juuri pahiksena. Muut ovat rooleissaan myös hyviä. Christoph Waltz tekee jälleen erinomaisen roolin, vaikkakin edellisessä Tarantino-tarinassa hänen roolinsa oli huomattavasti hauskempi ja monipuolisempi.

Mikä sitten näin hyvin aloittavassa elokuvassa, jossa on erinomaiset näyttelijät mukana tökkii? Tällä kertaa se taitaa olla käsikirjoitus. Käsikirjoitus on vaan pikkuisen tylsä eikä tarjoa tarpeeksi lentoa tarinan sujuvaan etenemiseen. Leffa on myös pikkaisen ylipitkä. Loppu olisi tarvinnut tiivistämistä. Ihan pientä hiomista olisin kaivannut soundtrackinkin valintoihin. Vaikkakin tarkoituksella osa kappaleista on tarkoitettukin ponnahtamaan tökerösti katsojan korville sopimattomuudellaan tarinaan, nyt se ei vaan oikein tahdo viihdyttää.

Tertsi

Täytyi näköjään lähteä Tarantinon spagettipastissia vilkuilemaan kun muutama tuttava pyysi. Ei siinä mitään, kyllähän raina olisi ennemmin tai myöhemmin tullut joka tapauksessa katsottua. Tietenkin olin porukasta ainoa, joka Neron/Corbuccin Djangon jollain tavalla tunsi, mutten jaksanut vaivata päätäni elokuvan sisältämillä viittauksilla vanhoihin rupisiin kulttispaguihin. Teatteriin olin tullut viihtymään ja sillä saralla Tarantino onnistuu jälleen, vaikkei mitään uutta ja ihmeellistä olekaan luonut. Dialogi, roolisuoritukset ja ylivedetty ammuskelu toimivat sinällään, ja tyhmä huumori iskee väsyneeseen mieleen paremmin kuin luulisi. Juonipuoli on vähän köyhää, mutta eipä niitä koukeroita juuri 60-luvullakaan harrastettu. Toimivaa settiä, vaikkakin kaukana Tarantinon parhaista.

tikox

Jaa-a. Aika tasainen tapaus, yhdistelmä OK-dialogia, komediaa ja splätteriä. Maku suussa rupeaman jälkeen kevyen pahvinen. Ei tämä huono elokuva ole, mutta alaspäin on Kunniattomista paskiaisista tultu. Kunniattomissa paskiaisissa oli aimo liuta loistavia ja hyvin muistettavia kohtauksia ja roolivetoja. Christoph Waltzin rooli oli huikea mutta tästä elokuvasta ei mielestäni vastaavia nappisuorituksia löydy. Jackson on tosiaan roolissaan mieletön, mutta hahmolla yritetään hakea muutama halpa naurahdus liikaa.

Viihdyttävä, siinä se.

Tupolev79

Hyvä elokuva mutta ei Tarantinon parhaita.

Antti L

Western
2012
Quentin Tarantino
Quentin Tarantino
Christoph Waltz, David Steen, Dennis Christopher, Don Johnson, James Remar, Jamie Foxx, Kerry Washington, Leonardo DiCaprio, Samuel L. Jackson, Walton Goggins
englanti, saksa, ranska