Creed: The Legacy of Rocky

Alkuperäinen nimi:Creed
Valmistusvuosi:2015
Pisteytyksiä: 110
Tarkka arvio: 3.59

Adonis Johnson (Michael B. Jordan) ei saanut koskaan tuntea kuuluisaa isäänsä, raskaansarjan mestari Apollo Creedia, joka kuoli ennen hänen syntymäänsä. Nyrkkeily on kuitenkin hänellä veressä, joten Adonis suuntaa Philadelphiaan, missä Apollo Creed aikanaan otteli legendaarisen ottelun kovaa nousukasta Rocky Balboaa (Sylvester Stallone) vastaan.

Philadelphiassa Adonis etsii Rockyn käsiinsä ja pyytää tätä valmentajakseen. Rocky on jättänyt nyrkkeilyn jo taakseen, mutta taipuu nähdessään Adoniksessa samaa voimaa ja päättäväisyyttä kuin Apollossa, raivokkaassa vastustajassaan, josta tuli hänen läheisin ystävänsä. Rocky treenaa nuorta nyrkkeilijää, vaikka kamppailee itse kuolettavampaa vastustajaa vastaan kuin ikinä kohtasi kehässä.

Vanha mestari Rocky kulmauksessaan, Adonis saa pian itse mahdollisuuden mestaruuteen – mutta pystyykö hän kehittymään oikeaksi taistelijaksi ennen ottelua?

Leffasarjan osat: Rocky (1976), Rockyn uusintaottelu (1979), Tiikerinsilmä – Rocky III (1982), Rocky IV (1985, kts. myös Director’s Cut), Rocky V (1990), Rocky Balboa (2006), Creed: The Legacy of Rocky (2015), Creed II (2018), Creed III (2023)

Arviot

Temaattinen uusiversio Philadelphian pugilistista.

Adonis Johnsonilla (Michael B. Jordan) on pätevä ura bisnesmaailmassa ja siinä sivussa hän nyrkkeilee osa-aikaisena. Hänen perimänsä kuitenkin kutsuu ja hän lopettaa työnsä ja muuttaa toiselle puolelle maata aloittaakseen ammattinyrkkeilijänä. Valmentajaksi hän onnistuu saamaan ravintoloitsijaksi siirtyneen Rocky Balboan (Sylvester Stallone) ja aloittaa tehokkaamman valmentautumisen. Alakerran kuulovammainen naapuri Bianca (Tessa Thompson) muodostuu elämän tahdittajaksi ja iso […]

Arvosteltu: 28.09.2017

Jatkaa tarinaa uudesta näkökulmasta katsottuna, mutta kunnioittaa alkuperäisiä Rocky-elokuvia.

Rocky-elokuvat on urheiluelokuvien parhaimpia saavutuksia ja jonkinlaisia klassikkoja ylipäätänsä. Ensimmäinen Rocky ilmestyi vuonna 1976 ja oli yllättävä hitti. Kukaan ei juurikaan luottanut tuntemattomaan Sylvester Stalloneen ja tämän ideoihin. Kaikki tulikin täysin puskista ja myöhemmin tämän elokuvan kaavaa onkin käytetty monien elokuvien kohdalla, joista ensimmäisenä tulee mieleen kasarin Karate Kid. Jatko-osa ilmestyi kolmen vuoden päästä ja […]

Arvosteltu: 24.03.2018

Kommentit & Pisteytykset