HM

Cold War on hienoimpia elokuvia, joita olen nähnyt pitkään aikaan. Viehätyin erityisesti elokuvan kansanmusiikki- ja kansantanssiesityksistä sekä slaavilaisesta stemmalaulusta eli puolalaisista osuuksista. Trailer ei kerro näistä leffan helmistä eivätkä paljon yksittäiset kuvatkaan. Mustavalkokuvaus toimi hyvin. Eli kaunis ja hyvä näinkin. Toisaalta heräsi kiinnostus, miltä vaikuttaisi värinä - erityisesti kansallispuvut. Kuvaus ja kuvakulmien valinta olivat niin upeita läpi elokuvan, että enpä usko, että niiden viehätys haihtuisi tai arkipäiväistyisi värinäkään. Pääparin suhdekuviot olivat sen verran monimutkaiset, että ymmärrykseni ei riittänyt täysin aina hahmottamaan miksi kävi niin kuin kävi, mutta omasta mielestäni elokuvan ansiot ovatkin muissa asioissa. Lähellämme istuvan puolalaisen naisen elokuva sai kyyneliin. Vaikuttavaa katseltavaa ja kuunneltavaa varmaan, jos on erityinen suhde maahan ja sen kulttuuriin, mutta kyllä siitä suomalainenkin viehättyi suuresti.

JustinHenryFan

Alkuperäinen nimi: Zimna wojna

2018
Pawel Pawlikowski
Janusz Glowacki, Pawel Pawlikowski, Piotr Borkowski
Agata Kulesza, Borys Szyc, Cédric Kahn, Jeanne Balibar, Joanna Kulig, Tomasz Kot
Puola, Ranska, Iso-Britannia
puola, ranska, saksa, venäjä, italia, kroatia