Erottuu hirviöelokuvien massasta juuri omaperäisen kuvaustyylinsä ansiosta.

Jälleen kerran New York on hyökkäyksen kohteena, mutta nyt ei ole kyseessä mikä tahansa Godzilla -tai alienhyökkäys, vaan jotain aivan uudenlaista, mitä ei ole elokuvateattereissa vielä tähän päivään mennessä nähty. Kyseessä on nimittäin Lostin takana häärineen J.J Abramsin tuottama monsterielokuva, joka kulkee nimellä Cloverfield.

Juoni on melko yksinkertainen, mutta toimiva: Kaveriporukka järjestää läksiäisbileet työpaikan Japanista saaneelle Robille ja yksi hänen ystävistään alkaa "dokumentoimaan" bileitä. Juhlat kuitenkin kääntyvät päälaelleen, kun jokin suuri ja pelottava alkaa jyllätä New Yorkin kaduilla ja antaa samalla vähän kyytiä vapaudenpatsaallekkin. Elokuva on tarina pienen ihmisjoukon selviytymisestä katastrofin uhatessa. Mukaan on ujutettu myös perinteistä pelastusretkeäkin. Elokuvan erikoisuus ei piile melko tavanomaisessa juonessa, vaan omalaatuisesta kuvausvalinnasta, nimittäin koko elokuva on filmattu yhden päähenkilön kantamalla videokameralla. Näin koko hommaan on saatu melko realistinen vaikutelma, eikä juttu luisu hölmöksi rymistelyksi. Ei varmaankaan monessa elokuvassa tätä ennen ole valittu näin omaperäistä kuvaustyyliä. Hahmoista on saatu tehtyä aidon oloisia, vain tavallisia ihmisiä, jotka koettavat pysyä hengissä keskellä kaaosta. Leffaan on valittu melko tuntemattomia näyttelijöitä, joka on hyvä juttu. Vai mitä itse sanoisit jos yhtäkkiä vaikkapa Tom Cruise putkahtaisi esiin ja antaisi monstereille köniin?

Cloverfield sai jo ennen ilmestymistään suuren nettikohun aikaan, aivan kuten parin vuoden takainen Snakes On a Plane, joka oli spekulaatioista huolimatta floppi. Näin ei käynyt Cloverfieldille. Jenkkimittakaavassa suhteellisen pienellä budjetilla kuvattu elokuva on ansainnut rahansa jo moninkertaisesti takaisin.

Cloverfield on hyvä elokuva juuri siksi, että se erottuu hirviöelokuvien massasta juuri omaperäisen kuvaustyylinsä ansiosta. Tavallisesti kuvattuna elokuva ei olisi ollut lähellekkään näin hyvä. Myös plussaa siitä, ettei itse pääpahista näytetä liikaa, jolloin siitä on saatu mysteerisemmän ja jännittävämmän oloinen. Elokuvana Cloverfield ansaitsisi 3,5 tähteä, mutta kokemuksena se on ehdottomasti 4 tähteä, tai enemmänkin. Innolla jään odottamaan ensi vuodeksi huhuttua jatko-osaa, joka toivottavasti vastaisi joihinkin auki jääneisiin kysymyksiin.

Tykittäjä, 119 arvostelua

Cloverfield arvosana 3,25
2008
Matt Reeves
Drew Goddard
Anjul Nigam, Jessica Lucas, Lizzy Caplan, Margot Farley, Michael Stahl-David, Mike Vogel, Odette Annable, T.J. Miller
englanti, venäjä