Loppuratkaisun on omaa luokkaansa. Ennalta-arvaamaton ja todella tyrmäävä. Näinkös tässä kävi?

Jake Gittes on yksityisetsivä joka on erikoistunut paljastamaan aviopuolisoiden syrjähyppyjä. Tällaisen samanlainen tapaus valitettavasti kasvaa odottamattomiin mittasuhteisiin kun varjostettava osapuoli, joka muuten sattuu olemaan aika iso pamppu, löytyy kuolleena, ja käy ilmi ettei Jaken palkannut nainen ollutkaan miehen vaimo.

Chinatown on klassikkomaineensa puhtaasti ansainnut leffa. Näyttelijät ovat kertakaikkiaan erinomaisenmahtavia. Mainittakoon ainakin aina taattu Nicholsonin Jack. Ohjaaja Roman Polanski ohjaa pläjäyksen erittäin hyvin. Kässäri toimii hyvin ja realistisesti. Hieman huumoriakin on mukana, muttei liikaa, ja se vähäkin jää aika mustiksi tai tragikomikaalisiksi heitoiksi sinne tänne. Kuitenkaan mitään hupileffaa ei tosiaan kannata odottaa...

Loppuratkaisu on omaa luokkaansa. Ennalta-arvaamaton ja todella tyrmäävä. Näinkös tässä kävi? Mitäkukahäh?

Suosittelen Chinatownia kaikille film noir leffoista pitäville, kaikista Polanskin tai/ja Nicholsonin leffoista pitäville, kaikille jännitysleffojen ystäville, kaikille draaman ystäville ja pienellä varauksella toiminnan ystäville.

Tykittäjä, 484 arvostelua

Trilleri,
1974
Roman Polanski
Robert Towne, Roman Polanski
Darrell Zwerling, Diane Ladd, Faye Dunaway, Jack Nicholson, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez