Darkman900

Hieno elokuva. Juoni etenee rauhallisesti eikä turhaa kiirettä pidetä. Näyttelijäsuoritukset ovat myös kohdallaan, etenkin Bill Murraylla, joka tekee yhden uransa parhaimmista roolisuorituksista. Ainoa miinus elokuvassa on sen loppu, josta olisi voitu tehdä parempikin.

Maaija

Elokuva, joka elää yksityiskohdissa. Minulle Broken Flowersissa oli kyse yksinäisyydestä, toiveista ja toiveiden täyttymättömyydestä. Avain tulkintaan johtaa (kuten nimikin jo kertoo) kukat, jotka kuihtuvat ja särkyvät toivottomuudesta ja kukkivat toiveista. Don Johnsonin unelmana on perhe ja yksinäisyyden päättyminen. Mutta unelmat jäävät lopulta vain unelmiksi.
Ihastuin tarinaan sekä kuvaukseen täysin, mutta komedia tuntui jotenkin välillä sopimattomalta elokuvaan. Komedia turrutti tarinaa tyhjän oloiseksi. Mutta ei sitten muuta valittamista minulla olekkaan.. Tykkäsin paljon.

mauge

Jim Jarmuschilta yllättävän helposti lähestyttävä ja sympaattinen elokuva. Kertoo Don Johnstonista (Murray), joka elää lakonista elämäänsä läpi ilman mitään sen kummempia odotuksia tai huippukohtia. Hänellä on takanaan lukuisia naissuhteita, mutta ei lapsia. Kunnes postista kolahtaa pinkki kirje, jossa ilmoitetaan, että hänellä on 19-vuotias poika. Don käsittelee uutisen olankohautuksella.

Naapuri ja innokas harrastajasalapoliisi Winston (Jeffrey Wright) ei halua jättää asiaa siihen. Hän painostaa Donia ottamaan selvää, kuka on hänen poikansa. Don lähtee vastahakoisesti kukkapuska kourassaan tapamaan entisiä heilojaan. Hän on melko absurdi ilmestys yrittäessään selvittää asiaa. Jokaisella vierailulla on omat hersyvät hetkensä. Kohtaamiset sisältävät paljon sisäänpäin kääntynyttä naurua, mutta myös vakavampia ajatuksia. Bill Murray on mainio. Ei niin lahna kuin Lost in Translationissa, vaan piirun verran eläväisempi ja tämän vuoksi myös omalla tavallaan hauskempi.

Koko tilanne tiivistyy lopulta syvään epätietoisuuteen. Don katsoo ympärilleen. Todellisuus sekoittuu kuvitelmiin. Kenties koko kirje oli innokkaan naapurin pila, jolla hän sai Donin vielä kerran innostumaan, kiinnostumaan ja ajattelemaan elämää toiselta kantilta. Oppiko Don jotain? Oliko edes sisäisesti kiitollinen uusista kokemuksistaan? Se on vaikeampi kysymys. Don ei näet elä tunteella tai edes analysoi. Hän vain elää. Donista on vaikea ottaa selvää, vaikkei hän edes ole vaikea ihminen.

Bungle

Komedia,
2005
Jim Jarmusch
Bill Raden, Jim Jarmusch, Sara Driver
Bill Murray, Frances Conroy, Jeffrey Wright, Jessica Lange, Sharon Stone, Tilda Swinton
USA, Ranska