Juki

Ei ole Spielbergin parhaita, mutta hyvä leffa kuitenkin. Tom Hanks sopii hyvin rooliinsa ja leffa on myös lavastettu hienosti. Spielberg on onnistunut ohjauksessa hienosti, kuten yleensä. Suurimpana yllätyksenä ainakin minulle tuli se kun leffan lopputeksteissä oli käsikirjoittajien kohdalla Coenin veljesten nimet. Hyvää työtä ovat veljekset jälleen tehneet! Leffa pitää hyvin otteessaan vaikka kestoa onkin reilusti yli kaksi tuntia.

Keräilijä

Mä niin rakastan Tomppaa. On se särmä ja herttane poloinen. Äitin oma kultamussukka. Anopin unelma vävy. Sydän ja pusu.

Tompalla on monta lekaa tulessa. Ihan uskomaton roolisuoritus taas. MIten ihminen voi elää roolissa niin hyvin että jokainen elokuva tuntuu viileän raikkaalle. Tylsästä aiheesta saatiin kaikki mehut lypsättyä. Ihan mahtavaa.

korkkinado

Hienoa ja taidolla tehtyä ajankuvausta. Parasta Spielbergiä vähään aikaan.

Spielberg on elokuvantekijä, joka taitaa hillittömän vuoristoratamaisten seikkailurymistelyjen tekemisen. Toisinaan hän taas tekee filmin, jossa asiat hoidetaan puhumalla. Bridge of Spies ilmestyy vähin äänin, ei pidä itsestään meteliä ja lopputekstien alettua se kävelee hiljaa pois. Pienimuotoisempaa Spielbergiä, jota ohjaa Coen-veljestenkin rustaama erittäin kelvollinen käsikirjoitus. Sen ja erinomaisten näyttelijöiden kaltaisten itsestäänselvyyksien lisäksi suurta ylistystä ainsaitsee älyttömän tarkka kuvaus ajasta, johon tarina sijoittuu. Tässä elokuvassa silmiä hivelöivä visuaalinen loisto ei tule tehosteista, vaan aikakoneen lailla toimivista tapahtumapaikoista. Hyvin rullaavaa tarinaa on ilo seurata, kun kaikki sitä tukevat tekijät ovat näin hyvin kunnossa.

stranger in this town

Jälleen kerran laadukas taidonnäyte Spielbergiltä ja Hanksilta. Esittää asian sopivan viihdyttävästi, mutta asian vakavuutta unohtamatta. Etukäteen pelkäsin elokuvan olevan mielenkiintoisesta tositapauksesta huolimatta raskas ja pitkäveteinen, mutta sitä se ei ollut missään vaiheessa. Spielberg on edelleen ohjaajien ykkösluokkaa ellei jopa se ykkönen. Hanks on niinikään ollut pitkään laatudraaman ykkösnäyttelijöitä eikä petä taaskaan.

Addeh

2015
St. James Place
Steven Spielberg
Ethan Coen, Joel Coen, Matt Charman
Alan Alda, Amy Ryan, Austin Stowell, Billy Magnussen, Domenick Lombardozzi, Eve Hewson, Mark Rylance, Tom Hanks