IsoVauva

Musta rikoskomedia, joka käsittelee vakavaa aihetta pääosin huumorin keinoin varsin onnistuneesti.
Juoni oli melko viihdyttävä ja piti otteessaan. Hullua ajatella, että kyseessä on jonkin sortin tositarina.
70-luvun tunnelma saavutettiin kiitettävästi, niin visuaalisesti kuin mainion soundtrackinkin puolesta.

Itselleni aiemmin vain Ballers sarjasta tuttu John David Washington vetää todella hyvän roolisuorituksen. Miehen hahmo toimi niin komediallisessa mielessä, kuin vakavemmissakin draamakohtauksissa. Hyvä päähahmo ja en edes tiennyt, että mies on Denzel Washingtonin poika. Selvästi peritty isäpapalta näyttelijänlahjoja!
Roolisuoritukset ovat oikeastaan kautta linjan vahvoja. Adam Driver on joka roolissa hyvä ja niin on tässäkin, sekä 70's Shown pallinaama Topher Grace toimi Ku Klux Klanin osastojohtajana Suurin yllättäjä oli kuitenkin Jasper Pääkkönen! En odottanut mieheltä mitään, mutta hyvän roolin kaveri veti aksenttia myöten! Kuten JohnRambo alhaalla toteaakin, niin hänen hahmonsa oli kuin suoraan repäisty GTA-peleistä ja sen takia erikoisen viihdyttävä!

Ainoa suurempi miinus oli leffan sanoman takominen talttavasaralla katsojan kupoliin ja muutenkin yltiöpäinen alleviivaaminen. Mielestäni lopun montaasi nykypäivän menosta veti rajusti yli. Leffan sanoma väännettiin sen myötä. niin rautalangasta kuin vain mahdollista ja huomattavasti vähempikin olisi riittänyt...
Mielestäni leffa ei myöskään sisältänyt varsinaisesti mitenkään yltiöpäisen mieleenjäävää. Huippuhetket olivat harvassa ja en usko katselevani leffaa ikinä uudestaan.
Mieleenpainuvat kohtaukset uupuivat.

Hyvä leffa. Vakavan aiheen ja mustan huumorin sekoittaminen viihdyttäväksi cocktailiksi ei ole kovin helppoa, mutta tällä kertaa Spike Lee siinä onnistuu.

JohnRambo

Vaikka olen jonkin sortin Spike Lee-elokuvien fani, niin ohjaajan persoonasta ja lausumisista mulla on jonkin verran kaksijakoisia fiiliksiä tänä päivänä. Usein huomaan, että olen Leen ajatuksista periaatteessa samoilla linjoilla mutta miehen tapa yksinkertaistaa, provosoida ja kärjistää ovat maneereja jotka on otettava vastaan mukana ripaus suolaa. Lee on välillä erinomaisesti argumentoiva ja ajatuksia herättävä taiteilija, mutta pahimmillaan mustavalkoinen (no pun intended) populisti.

Sama pätee jossain määrin ohjaajan elokuviin. BlacKkKlansman toimii pääosin erinomaisesti raflaavana toimintakomediana, joka käsittelee mustan huumorin keinoin rasismin kipupisteitä. Elokuvan tunnelma hiihtää kevyestä tilannekomediasta dekkarimaiseen trilleriin ja sieltä vielä koskettavaan draamaan ja saarnaavaan message-osastoon joka hakataan vasaralla otsalohkoon, väännetään rautalangasta ja alleviivataan vielä lopuksi jotta kaikki sen ymmärtää. Sanomattakin ehkä selvää että elokuvan sävy on kuin tuuliviiri. Välillä tunnelmanvaihdokset toimivat tosi hyvin, välillä ne taas on täysin pakotettuja.

Visuaalisesti leffa on upean näköinen ja ajankuva toimii just siksi että kaikille ei oo vedetty '70-luvun filmitähtien kledjuja suoraan naamiaiskaupan hyllyltä. Värimaailma on hienon näköinen ja sillä osataan pelata hyvin, vaikka leffa sijoittuu pääosin aika arkisiin lokaatioihin. Musiikki leffassa on hyvää. Näyttelijät ovat kauttaaltaan hyviä, parhaiten mulle jäi mieleen Jasper Pääkkönen tosi GTAmaisena hahmona.

(Elokuvateatterissa)

Katmand0r

Lee tarjoaa reilu parituntisen varsin viihdyttävää undercoverkyttäelokuvaa, jonka ainoa tarkoitus on laskea katsojan suojaus, jotta loppumontaasi iskisi mahdollisimman rajusti. Ei hänen ensisijainen tavoitteensa ole esittää argumenttia vaan iskeä katsojan tunteisiin. Kuten JohnRambo sanoi, Lee on populisti.

Välin mahtuu mukaan hyvää dialogia, kuten keskustelua marxilaisesta mustien emansipaatioliikkeestä.

Bad Lieutenant

Komedia,
2018
Spike Lee
Charlie Wachtel, David Rabinowitz, Kevin Willmott, Ron Stallworth, Spike Lee
Adam Driver, Jasper Pääkkönen, John David Washington, Laura Harrier, Topher Grace