JustinHenryFan

Once there was a hushpuppy...

Quvenzhané Wallis sai parhaan naispääosan Oscar-ehdokkuuden tästä visionäärisestä elokuvasta. Harvoin kohtaa enää näin luovia ja omaperäisiä elokuvia. Sitä ei kuvittelisi voivansa astua kuusivuotiaan tytön kenkiin ja nähdä maailma hänen kauttaan, mutta Wallis tekee kyllä sen luokan roolityön, että ei häneltä voi kuin odottaa hienoja asioita tulevaisuudessa.

Myös leffan soundtrack on ihan spot on - ohjauksesta puhumattakaan. Pidin elokuvaa runollisen kauniina astumuksena lapsen fiktiota ja faktaa yhdistävään todellisuuteen, jossa maalaillaan pilvilinnoja karunkin elämän ympärille.

Syvällistä.

OneMoreGoddamnHippieAndMyHeadWillExplode

Harvemmin kohtaa yhtä elämänmakuista elokuvaa kuin Beasts of the Southern Wild. Itse asiassa, se saattaa jopa olla elämänmakuisin elokuva jonka olen ylipäätään nähnyt. Räiskyvä, kaunis, melankolinen, villi, hauska ja surullinen yhdellä kertaa. Näyttelytyö (etunenässä tietysti Wallis ja Henry) on niin autenttista, että hahmoihin samaistuu ensimmäisistä kohtauksista lähtien. Monta kertaa elokuvan aikana on iho kananlihalla ja tippa linssissä pääkaksikon kemiaa katsellessa. Myös ohjaus onnistuu nappiin, ensikertalainen Benh Zeitlin on yhdessä käsikirjoittaja-ystävänsä Lucy Alibarin kanssa luonut fiktiivisen maailmansa niin omaperäisellä visiolla, että tästä voisi moni isomman budjetin ohjaaja ottaa mallia. Beasts of the Southern Wild löi täysin ällikällä ja meni kertaheitolla luihin ja ytimiin. Pamautan tälle täydet viisi tähteä. Paras näkemäni 2010-luvun elokuva. Top-listalle myös luonnollisesti.

arvili

imatuuli