Arviot
Ajaton, joka vinkkelistä kaunis mestariteos.
Ensin Händelin Sarabande pärähtää soimaan kaikessa massiivisuudessaan. 1700-luvulla, ennen Ranskan vallankumousta, Redmond Barry (O’Neal) töpeksii ja jättää kotinsa. Äijä on tässä vaiheessa vielä viaton nuorimies. Kolmessa tunnissa kahteen lukuun jakautuva pukudraama Barry Lyndon (=päähenkilön myöhempi nimi) kertoo yhden heebon noususta ja tuhosta, maalaten samalla töllöttäjälle kaikin puolin upean kuvan ajankohdastaan. Kubrick oli päättänyt tehdä koko […]
Kubrickin perfektionismi ja kärsivällisyys pääsevät oikeuksiinsa.
Redmond Barry on 1700-luvun Irlannissa elävä varaton tyhjäntoimittaja, joka rakastuu serkkuunsa Noraan. Myös Englannin armeijan kenraali John Quinn on rakastunut Noraan ja kun Redmond saa selville tästä, hän haastaa Quinnin kaksintaisteluun. Redmondille kerrotaan, että hän on tappanut korkea-arvoisen kenraalin kaksintaistelussa ja hänet pakotetaan pakenemaan Dubliniin. Tämän jälkeen Redmond seikkailee monessa paikassa ja hänellä on aikamoista […]
Hieno elokuva yhden miehen noususta ja tuhosta.
Barry Lyndon (O’Neal) on irlantilainen nuori mies, joka sattuu olemaan melko omahyväinen kaveri. Kaveri aiheuttaakin itselleen ongelmia ja hänen on pakko häipyä paikalta. Barry liittyy Englannin armeijaan ja lähtee manner-Eurooppaan. Tämä muuttaa melkoisesti Barry Lyndonin tulevaa elämää. Barry Lyndon on jostain syystä hieman unohdetumpaa Kubrickia. Syyttä voi kyllä ihmetellä, sillä tämä pärjää muille Kubrickin mestariteoksille. […]
Kubrickin huonoin elokuva.
Erään miehen nousu ja tuho, siinäpä aihe, jota luulisi käsitellyn jo riittävän monessa elokuvassa. Myös Stanley Kubrickin valitettavan suppeaan mutta sitäkin monipuolisempaan tuotantoon lukeutuu yksi tällainen elokuva: lisäksi Kubrick on paiskannut elokuvaansa historiallisella teemalla eeppisine läpileikkauksineen liki jokaisesta 1700-luvun aateliselämän elementistä aina sodasta naimakauppoihin. Lopputuloksena on kohtalaisen keskinkertainen elokuva, ei varsinaisesti onnistunut muttei suunnattoman huonokaan. […]
Ei mitään uutta alla auringon
Niinkuin kaikki maailmanhistorian kauneimmat tarinat, Barry Lyndon kertoo hienon synteesin ihmisen elämästä, joka noudattaa ikiaikaista kaavaa joka on havaittavissa luonnossa, fysiikan ilmiöissä, ja ihmiselämässä ja historiassa: normaalijakaumaa. Kubrickin teoksessa jokaisella asialla on tarkoin harkittu paikkansa, ja sen tuloksena syntyy matemaattisen harmoninen, mutta täysin luonnollinen kokonaisuus. Lähemmäksi täydellistä on vain täydellinen. Elokuvassa kerrostuu hienosti Barokin filosofia, […]
Kommenttien selaus
Kommenttien selaus