Aviomiehet

Alkuperäinen nimi:Husbands
Valmistusvuosi:1970
Pisteytyksiä: 13
Tarkka arvio: 3.08

John Cassavetesin elokuva kolmesta keski-ikäisestä ystävyksestä, jotka surevat neljännen kuolemaa. Ryypätessään he saavat päähänsä paeta yhdessä vaimoja, työtä ja muita arjen kahleita Lontooseen, kosteaan vapauden ja miehisten nautintojen etsintään.

Kommentit & Pisteytykset

Joku

Elokuvan ohjaajaan, näyttelijäkaartiin ja aikakauteen (itselle rakas 70-luku) nähden tämä oli pienoinen pettymys. Aihe sinällään on ajaton eikä etenkään pääkolmikon roolisuorituksissa mitään vikaa ole, mutta kokonaisuutena Husbands on aivan liian pitkä ja puiseva elokuva mun makuun. Tämä tulee vielä sellaiselta ihmiseltä joka yleensä tykkää viipyilevistä elokuvista ja rauhallisesta tarinankerronnasta. Husbands on kuitenkin paikoitellen melko puuduttavaa katsottavaa. Eikä tarina loppujen lopuksi oikein tunnu edes vievän mihinkään, vaikka elokuvan sanoma tuleekin selväksi. Myös pari selvästi improvisoitua kohtausta meni vähän tyhjäpäisen huutamisen ja vittumaisen oloisen öykkäämisen puolelle. Mikä sopii tietysti elokuvan päähenkilöihin, jotka ei kyllä ole mitenkään päin mitään kovin samaistuttavaa tai sympaattistakaan sakkia. Mitä elokuvan sisältöön nähden ylipitkältä tuntuvaan kestoon tulee, niin Cassavetes ilmeisesti leikkasi tästä 90 minuuttia matskua pois. Siis hirvittää miettiä, että jos tätä olis töllännyt vielä 90 minuuttia pidempään. Nytkin ollaan jo aika rajoilla. En silti sano, etteikö leffan maailma ja hahmot olis olleet paikoin ihan kiehtoviakin ja kyllä tän läpi katsoi vaivatta. Tuskin silti tulee toiste tähän tartuttua.

Vähän fifty fifty. Toisaalta pidin elokuvasta paikoin yllättävän paljon ja toisaalta koin sen jopa rasittavaksi. Ristiriitainen tapaus.

Dickey
Beer Master