Ludil

Kirjoitin viimeksi ”Avengers: Infinity Warista” että se on kebab-muotoon kääritty triplajuustoinen jättiläispitsa, josta olen edelleen samaa mieltä: toiste en sellaista enää söisi, mutta sellaisenaan se oli kuitenkin kokemus ummikolle. ”Avengers: Endgame” maistui saman pitsan jämiltä, joita lämmitettiin mikrossa ja joihin ripoteltiin parissa kohtaa vähän mausteita. Kyllähän nämäkin ihan syö, mutta jostain syystä olo oli kuin yksin juodessa. Ilmeisesti en ollut tarpeeksi fani nauttiakseni mössöstä paremmin, mutta varsinainen tosifani en ole muutenkaan ollut, vaikka muutamasta leffasta olenkin tykännyt: Enemmänkin MCU-maailma on liittynyt kaveripiirien leffamakuun ja täten sosiaalisiin konstruktioihini, joitten kautta voin taas kyseenalaistaa sitä, kuka ja mikä luulen olevani. Tällaisesta näkökulmasta huomioiden Marvel-leffat ovat kasvattaneet ja olleet enimmäkseen mukiinmenevää viihdettä, mutta suuremmat kiitokset annan mieluummin sille, että ”Endgame” on sellainen leffa, johon voin suhteellisen hyvillä mielillä päättää supersankarileffojen seuraamisen (toistaiseksi).

Viimeinen pitsanpalani oli toisaalta koko MCU:n saagan näkökulmasta suht kunnolla ja suht tyydyttävästi rakennettu. Tosin se ei maittanut tietynlaisen hiljaisen tympääntymiseni vuoksi yhtä paljon kuin ”Infinity War”, minkä lisäksi ”Infinity War” oli himpun verran suurellisempi sekä typerämpi elokuvana, mikä passaa paremmin huumorintajulleni – ’tykkäsinhän’ ”Venomistakin” näistä syistä. Molemmissa Avengers-leffoissa on lukuisten hahmojen esittelyä ja kokoontumisajoja, mutta ovathan ne nyt syntyjään latteammat tässä kuin edeltäjässään, jossa Thanoksen universumisiivoamiset ovat aiheena aikamatkustelua kiinnostavampia. Kostajat olivat ihan kiva porukka ja rymistelyt olivat sitä myös, mut som moro ny.

Addeh

AlexZ