Backwoods

Kolmiulotteiset animaatiot ovat käyneet läpi jo niin suuren evoluution että en melkein malta odottaa miltä 3D-elokuvat näyttävät 10 vuoden päästä. Siis jos (läpimurroista puhuttaessa) lähtökohta on esim. tämä. Huuuu.... Interaktiivisia 3D-leffoja odotellessa....

Äänimaailma petti noilla eliöillä siellä sademetsässä hitusen ja vaikka osittain tarina tuntuu tutulta, niin kyseessä on silti vahvimpia visuaalisia taidonnäytteitä tältä vuodelta. Naturalismi jyllää viidakon uumenissa poissa katseilta, kunnes uuden raaka-aineen perässä tuleva elämänmuoto alkaa uhata alkuperäistä ekosysteemia. Elokuvassa fantasiaelementit vain nivoutuvat hyvin yhteen ja teknisestä puolesta; melkein kuin hivelisi silmiä Avatarin intensiivisen ja kokonaisvaltaisen lumouksen otteessa.

claw

Leffa oli viihdyttävä ja mukanaan vievä elämys, joka antoi sen mitä siltä odottikin. 3D tosin oli henkilökohtaisesti pettymys ja katsoisin elokuvan mieluummin ihan 2D:nä. Kuva oli hämyinen, epätarkka ja nopeissa kohtauksissa katsominen tuotti tuskaa. Seurauksena vuotavat silmät ja päänsärky. Tekniikka ei vielä tarpeeksi kehittynyt, että maksaisin enää extraa 3D:n takia.

Cokada

Tykkäsin kyllä leffasta, vaikka sai muutaman kerran oikein nauraa ääneen juonen kliseisyydelle.. Voi miten joku onnistuukin samaan yhteen leffaan NOIN paljon kliseitä? :-D

Enivei, leffa oli oikeasti hyvä. Erikoistehosteen ja 3D-lasit pelastivat toki paljon, ja olin todella onnellinen että elokuva ei näyttänyt miltään pikselimössöltä, vaan oikeasti hyvältä. Kauniilta.

delorean

Erikoinen kokemus.
Hieno elokuva aiheesta joka ei kiinnostanut pätkääkään.

G_N_G

Elokuva joka todennäköisesti ei olisi toiminut läheskään samalla tavalla ilman 3Dtä. Loppujen lopuksi ehkä hieman turhan pitkä ja toisaalta ennalta arvattava juoni, joka ei loppupeleissä haittaa kaiken silmänruuan jälkeen. Jos tämä on nykyaikaa elokuvateollisuuden megabudjettien saralla voin vain kuvitella mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jotain mitä on pakko nähdä.

Vaikkei juoni nyt kovin omaperäinen ollutkaan, on Avatar silti hyvä elokuva. Visuaalisesti suorastaan mahtavaa katottavaa. Rymistelyä on myös siinä määrin, että tän parissa sen kaks ja puol tuntia viihtyy helposti.

Keräilijä

Välillä vastaan tulee elokuva jonka jälkeen tulee "masennus" mihin kuuluu ajatus siitä että miksei tälläinen voisi olla totta.
Ja halu katsoa kyseinen elokuva toisen kerran on suuri.
En tiedä muiden kokemuksista mutta tämä oli sellainen elokuva.
Ja se tarkoittaa sitä että elokuva kuuluu todellakin historiamme suurimpiin "haikeimpiin" elokuviin.
3d PÄÄ kipeä-..... ja silmät..
itse en ihan heti perään kyseistä elokuvaa katsoisi.
hyvä oli. 4/5

Kuosimodo

Ihan hyvä elokuva mutta ehkä liikaa hypetetty.

kuperkeikka

Noniin nyt on sitten yksi maailman kalleimmista elokuvista nähty. Ja kyllähän se lievä pettymys oli. Huono elokuva ei ole missään tapauksessa muttei se täydellinenkään ole. Pakko kyllä kehua vielä sitä elokuvan ulkonäköä vaikka sitä on kaikkialla paljon hehkutettu. Aivan mahtavan näköinen elokuva ja 3D tuo oman pikku lisäyksensä näyttävyyteen. Varsinkin Pandoran metsissä liikuskelu on yhtä visuaalista juhlaa. Tämä onkin sellaisia elokuvia jotka on pakko nähdä 3D:nä. 3D-kikkailu on erittäin onnistunutta, vaikka olisin toivonut sitä hieman ehkä lisääkin. Lopun taistelukohtaus oli myös todella näyttävä.
Sitten niihin huonoihin puoliin. Juoni on kuten ennalta odotinkin melko kliseinen. Ei se nyt niin huono ollut kuin luulin, mutta melko kehno silti. Välillä häiritsi sekin, että elokuvan on pakko yrittää olla koko ajan hyvin massiivinen kuoromusiikkeineen ja ihmisten karjahteluineen. Hahmot olivat myös monissa elokuvissa käytettyjä, kuten esimerkiksi tämä kovanaama pahis kenraali. Näistä seikoista huolimatta Avatar on silti erittäin suositeltava kokonaisuus ja todella komea pätkä.

lakku

Neljän tähden viihdettä. Taas huomattiin kuinka leffan aliarvioida sen kauhean hypetyksen takia. Pandoran maailma on järjettömän hieno ja musiikki on korkeanlaatuista. Elokuvan lopun voi kyllä jo arvata kun leffaa on katsonut jonkin aikaa. Onnellisen lopun sijaan, olisin toivonut traagista loppua. Visuaaliselta puoleltaan ansaitsi Oscarit!

lollero

Oikein hyvä Sci-ifi seikkailu.

MaidenFani

Kaunis ja viihdyttävä mutta liian ennalta-arvattava leffa. Efektit olivat niin upeita että ne toivat tunnelmaa tähän elokuvaan. Worthingtonille taas tuollainen keskiverto suoritus mutta se ei paljon haittaa.

Makke_95_

Olen tämän kerran aikaisemmin nähnyt noin 4 vuotta sitten ja nyt oli uusintakatselun aika. Olipa aikamoista efektihuttua, mutta oikein toimivaa sellaista. Juoni ei itsessään ollut mitenkään ihmeellinen mutta itse idea oli kiinnostava. Toteutus oli kyllä loistavaa, maisemat olivat todella upeita. Välillä kuitenkin tuntui kuin olisi katsellut jotain ps3 peliä.
Näyttelijöistä ei ole mitään pahaa sanottavaa mutta ei myöskään mitään ylistettävää. Mutta onhan tämä kuitenkin loppujenlopuksi aika mahtava elokuva.

mauge

Elokuva joka hypetettiin ennakolta taivaisiin. Kävijäsuosion johdosta se kritisoitiin tasapaksuksi toimintamätöksi, jolla on joitain teknisiä ansioita. Mielestäni lopullinen tuomio on julistaa tämä elokuvaklassikoksi.

Samaan tapaan kuin Tuulen viemää Avatar on eeppinen tarina rakkaudesta ja maasta. Tapahtumat tietysti sijoittuvat jollekin muulle planeetalle, mutta maan ja luonnon rakkaudesta on silti kysymys. Tuulen viemää hallitsi tulenpunainen väri. Avatarin elementit ovat pohjustettu kauniiseen siniseen. Silmiä hivelevät myös koristeelliset efektit, jotka tosin vaativat isoa kangasta ja 3D-efektiä päästäkseen lopulliseen oikeuteensa. Visuaalisuuden lisäksi elokuvassa on myös tunnetta. Juonen niin sanottu köyhyys ei haittaa, koska kyse on enemmän hahmoista ja heidän välisistä positiivisista ja negatiivisista jännitteistä. Tämä on näkemys siitä, kuinka vaikea ihmisten on sopia samalle hiekkalaatikolle toisin ajattelevien kanssa. Minusta Avatar on tehty puhtaalla omatunnolla, vaikka jotkut näkevätkin siinä pelkkää taloudellisen hyödyn tavoittelua, koska se varoittelee taloudellisen hyödyn tavoittelusta. Kaksoismoralismia ja salaliittoja nähdään nykyään joka puolella.

Neytirin hahmo on kiehtovan hauras. Hän itse asiassa määrittelee koko elokuvan luonteen, joka on mystinen universaalin rakkauden kaiku. Jake Sully oppii kantapään kautta ja löytää itsestään henkistä potentiaalia. Langin esittämää everstiä katsoessa ei voi ymmärtää, että sama ihminen esitti yli 20 vuotta sitten Manhunterin iljettävää journalistia. Miten hankit nuo lihakset Stephen? Michelle ja Sigourney ovat leffan kovat tytöt. Sigourney on toki hieman seestynyt nuoruuspäivistään, mutta Michelle jaksaa olla aina yhtä tiukkailmeinen. Nuoruus on voimaa ja olen alkanut pitää hänestä, vaikka joskus hieman vierastinkin.

Cameron pysyy pinnalla ja tekee itsestään kuolematonta elokuvantekijää. Viihdespektaakkelien ohjaaja ei saa kovin helposti arvostusta. Cameron sen kuitenkin ansaitsee. Ei se, että katsojatkin tykkää, voi nakertaa niin paljon arvostuksesta pois, miltä nyt näyttää. Huikea idea on toteutettu samanlaisella pieteetillä kuin Titanickin, hatut pois päästä!

meze1

MIKSI? Miksi en katsonut tätä elokuvaa jo aikaisemmin. Ennakkoluuloja...?? Mahdollisesti... Mutta nyt kaksikin kertaa tämän nähneenä voin vakuuttaa tämän olevan yksi parhaimpia fantasia elokuvia!!

Mutta, koska en antanut edes 4.5 tähteä, niin osaksi jäi kohtia, jotka olisi voinut tiivistää ja osassa jäi kohtaus hiukan laimeaksi. Todellinen arvosana olisi kuitenkin 4.25. :)

motorzet0

Pawe87

Eipä tästä oikein voinut olla pitämättä. Juoni ei ollut sieltä omaperäisimmästä päästä eikä sen kummempia tunteita herättänyt suuntaan tai toiseen. Mutta se miten tämä keskinkertainen juoni oli tuotu sitten visuaalisesti esille, oli kauneinta ikinä. Huiman maailman on Cameron onnistunut luomaan ja saanut sen tallennettua. Paljon mielenkiitoista leffassa on ja tarina kulkee mukavasti oikeastaan alkua lukuunottamatta, joka tuntui hieman liian hätäiseltä. Vaikka elokuva olikin pitkä, niin olisi tätä kyllä mielellään katsellut pidempäänkin...

Rambätmän

Kaiken kritisoinnin jälkeen tämä oli parempi kuin odotin. Avatar on todella erittäin kaunista katseltavaa upean 3D-jäljen ja ihanan värimaailman ansiosta. Juoni onkin se asia, joka tässä todella yllätti. Se on aikalailla tallottu kaikkialla, mutta ei se nyt niin heikko ollut. Ehkä tässä on nyt vain se ongelma, että juoni ei ole hienoudessaan samalla tasolla visuaalisen asun kanssa.
Oli positiivistä nähdä uusia näyttelijöitä ja yllättyä heidän vakuuttavista roolisuorituksistaan. Sam Worthington tullaan varmasti näkemään lähitulevaisuudessa useissa suurissa rooleissa.

Shotter

Avatar oli ihan ok juoneltaan. Tehosteet ja hahmot hienosti tehty kelpo leffa.

suklaanappi

Tykkäsin :) Ihana ku se juoksi ekan kerran avatarina!!! Annan 4 tähtee, mutta harmi vaan ei kyllä oo läheskää esim. Titanicin arvonen ja mmm hirveen surullinen lopusta! :( Mutta kannataa kattoo!

TaoTao

Parasta 3D:eetä mitä on toistaiseksi tullut, ei niin että 3D on ollut se mauste mukana, vaan se on ollut elokuvan toteutustavan edellytys. Äärimmäisen kaunis ja viihdyttävä, valitettavasti ei kotiteatterissa jaksa toistaiseksi viihdyttää jättämättä jotain pientä puuttumaan.

Ticktock

4 tähteä pelkästään estetiikan takia, 5 tähteä jos juonta olisi maltettu hioa.

tikox

Elokuva:

Teatterikokemus:

=

Ja tuokin on toki yläkanttiin, sääli. Kässärissä olisi potentiaalia ollut vaikka sarjaksi asti. Mutta me saimme tämän visuaalisesti komean suoraviivaisen seikkailuleffan.

voksKa

Visuaallisesti törkeän hieno, mutta elokuvallisesti ei nyt mikään aivan tajunnanräjäyttävä

Xsamid

Avatar arvosana 3,67
2009
James Cameron
James Cameron
CCH Pounder, Giovanni Ribisi, Joel Moore, Michelle Rodriguez, Sam Worthington, Sigourney Weaver, Stephen Lang, Wes Studi, Zoe Saldana
USA, Iso-Britannia