AAnyway

Juoni ei kyllä ollu mikään kovin kummoinen, mutta hienoa kuvaa kyllä tuotiin silmien eteen. Taisi siinä elokuvaa katsoessa pari kyyneltäkin vierähtää

Arzibaba

3D:nä varmaan hieno, mutta siniset tietokone hahmot eivät tehneet minuun vaikutusta. Olivat jotnkin tönkköjä.

Boy From Shadows

Avatar ja James Cameron. Vuoden mainostetuin ja kohutuin leffa... Lähdin itse katsomaan elokuvaa, mielessä kommentit "Visuaalisesti upea!, Pocahontas kopio, tavanomainen tarina, 3D-mullistaja" ym. ym.

Avatar ei kuitenkaan omin silmieni kautta ollut mitään noista. 3D-tekniikkaa ei oltu käytetty hyväksi kovin kummoisesti, eikä Pandoran planeetta ollut ulkoisilta ominaisuuksiltaan kovinkaan erikoinen. Aivan perusnäyttävä, sellainen jonka saa aikaan jättibudjetilla. Cameron oli luonut asiallisia uusia hahmoja, mutta vähän tuli mieleen kuin Jurakausi olisi käännetty 2000-luvulle.

Moni elokuvateatterissa käynyt ja 3D-tekniikkaa ylistänyt ei varmastikaan ole nähnyt kuin pari leffaa kyseisellä tekniikalla varusteltuna ja tämä saattaa sen vuoksi näyttää niin hienolta.

Pocahontaksen tavoin etenevä tarina tämä toki on, mutta en silti lähtisi siihen vertailemaan. Kun tarinan juoneen oltaisiin kehitelty jotain hieman peruskaavaa monimutkikkaampaa, olisi urputtajien suut varmasti tukittu, mutta nyt kävi näin.

SUURIN MIINUS, jonka Avatar omassa arviossani saa, on sen hahmojen välinen kehitys. Cameron ei osannut tuoda niitä asioita tarpeeksi hyvin esille, joilla perustein Jake alkoi kiintymään Pandoran ihmeelliseen maailmaan. Jotenkin tuntui että se oli yks sininen sekunti ja mies on myyty toiseen leiriin. Ei ollut todenmukainen, vaikka siihen saakka pidin leffasta todella paljon, ja kuinka se piti jalat maan pinnalla, mutta sen jälkeen kliseepommitus alkoi ja loppuikin niin.

Pidin leffasta kyllä hyvin paljon. Harva elokuva pystyy kannattelemaan 162-minuutin pituutta vastaavalla intensiteetillä, että pitkän keston kesti helposti. Toiminta on hienoa, sitä ei ole liikaa, juuri sopivasti. Osa kohtauksista on koskettavia ja sydän kääntyi Pandoralaisten puolelle, kuten tarkoitettua.

Eli siis: näyttävä scifieepos, muttei kannata odottaa mitään mullistavan kaunista maailmaa, saatat pettyä. Juoni ihan ok, mutta tarina kliseinen. Hahmojen kehitys ei toivottua. Viihdyttävä. Keskivertoa parempi leffa. Tarvitsee jossain vaiheessa uusintakatselun, mutta tulipa nyt ainakin koettua elokuvateatterissakin.

Chadagun

Lukemattomien kliseiden siivittämä Pocahontas-tarina, joka on juonellisesti vuosikausia sitten puhkikulutettu, mutta jonka visuaalinen toteutus nostaa sitä korokkeella selvästi ylemmäksi.

Crank!

yllätti hyvällä tavalla. luulin tätä samanlaiseksi paskaksi kuin TSH-trilogia mutta oli tämä hyvä

Creeper234

Tämä elokuva on hassu tapaus. Juoni pursuaa kliseitä eikä tarjoa tasan mitään uutta. Tiesin heti parin minuutin istumisen jälkeen miten elokuva päättyisi ja oikeassa olin. Muutenkin kaikki ns. juonenkäänteet olivat todella helposti ennakoitavissa ja hahmokaartikin oli kuin suoraan jostakin jokamiehen elokuvanteon käsikirjasta. Cameron olisi yhtä hyvin voinut antaa elokuvalleen nimeksi "Pocahontas in space", sillä sitä se pähkinänkuoressa on.

Yllätyinkin siitä, että kuitenkin pidin elokuvasta. Paljon antoi anteeksi sen upea visuaalisuuden ja yleisen viihdearvon vuoksi. Niin loppuun kaluttuja kuin juoni ja hahmot olivatkin, ne hoitivat tehtävänsä ja kuljettivat elokuvaa sujuvasti eteenpäin. Elokuva osoittaakin, että näistäkin heikkouksista huolimatta voidaan saada aikaiseksi nautittava elämys. Siltikin... jokapuolella vilisevät kliseet, äärimmäisen mustavalkoiset asetelmat ja raivostuttavan yksiulotteinen pahis (jota ei edes rakastanut vihata, vaan joka vain ja ainoastaan ärsytti) estävät antamasta täysiä pisteitä.

Tämä pitää ehdottomasti nähdä 3d:nä teatterissa. Arvosanani olisi varmasti huonompi mikäli olisin joutunut tihrustamaan elokuvan tv:n ruudulta enkä samasta syystä rainaa ikinä tule DVD hyllyyni hankkimaankaan. Tämä on 100% teatterileffa.

ilmastointiteippi

Kliseinen Kuu smurffien taistelu ei kuulu lempi elokuviini.

JohnRambo

En ole yleensä mitenkään erikoistehosteiden perään, mutta tällä kertaa on kyllä sanottava, että Avatar päräyttää lujaa koko visuaalisuudellaan. Juoni ei itsessään ole kovin kummoinen, mutta olin havaitsevani siinä jonkinsortin kritiikkiä Yhdysvaltojen terrorismin vastaista sotaa sekä nykyihmisen suhtautumista luontoa kohtaan. Silti näitä teemoja ei viety mielestäni tarpeeksi pitkälle, ja tällainen pässi, kuin minä, olisi tällä kertaa kaivannut ehkäpä enemmän alleviivausta.

En osaa oikein selittää miksi, mutta mielestäni leffassa tapahtuva kiroilu ei sopinut kuvaan millään lailla. Näytti typerältä, että rumannäköinen sininen na'vi-ukko sanoo "Shit!", eikä edes asennemuija Michelle Rodriguezin "Take this, bitch!"-heitto, jotenkaan sopinut eeppiseen kontekstiin.

Kauniin näköinen elokuva, sehän tässä on pääasiana ja se tästä jäi parhaiten mieleen.

JonzcuPotato

Kliseinen ja epäuskottava tarina pilaa elokuvalta loistavuus leiman. Nyt se on ainoastaan visuaalisesti perhanan kaunis ja teknisesti loistava tekele. Elokuva on paikoin jopa korni ja katsoja miettii väkisinkin kuinka paljon parempi elokuva tämä olisi voinut olla, jos panostus olisi elokuvan kaikilla alueilla sama kuin visuaalisuudessa. Näyttelijöissä ei ole suurempaa vikaa, koska mahdolliset ongelmat joita hahmoissa on liittyvät enemmänkin käsikirjoitukseen. Elokuvan juoni kaipaisi aikuismaisuutta ja monivivahteisuutta, sillä nyt Avatar jää pitkälti vain upeaksi 3D demoksi. Mutta onhan elokuva viihdyttävä ja aivan stnan upean näköinen ja hyvän ruuan sekä jäätelön kanssa se jaksaa kiinnostaa koko kestonsa ajan. Siksi sille voikin antaa jopa

Koskinen

Visuaalisesti täydellinen paketti. Juoni on taas aivan liian peruskamaa. Olethan huomannut yhteyden Pocahontasin juoneen?

Larno

Hiukan liian yliarvostettu. Juoni oli ihan ok , mutta vähän töksähtelevä. Visuaalisesti elokuva oli ihan hieno , mutta esimerkiksi Taru Sormusten Herrasta trilogia on visuaalisesti parempi. Miinusta elokuva saa myös sen ylipitkästä alusta johon mielenkiintoni lopahti. Elokuva muistutti myös aika paljon elokuvaa nimeltä Atlantis joka oli näitä Disney lasten rainoja. Kaikesta huolimatta keskivertoa parempi leffa.

Masu

Avatar tuli nähtyä ensimmäisen kerran valkokankaalla parisen vuotta sitten, ja täytyy nostaa hattua Cameronille sillä hän jos joku tietää, miten 3D:tä tulisi soveltaa elokuvissa. 3D-teatteriversio ansaitsee ja visuaalisten ponnistusten näkökulmasta leffa on tietenkin Oscariensa arvoinen.

Toisella katselukerralla tämä oli edelleen ihan viihdyttävä pläjäys, mutta nyt hämmästely jäi vähemmälle ja 2h51min extended cut oli vähän puuduttavaa katseltavaa aamuyöstä. Dialogi oli kuin sulaa sulatejuustoa ja Neytirin sekä muiden puukissojen vollottaminen "dramaattisissa" kohtauksissa aiheutti itelle tällä kerralla myös päänsäryn. Olisi pitänyt jättää Avatar-kokemus ekaan kertaan, sillä kolmatta kertaa mua ei saada tätä enää tsiigaamaan..

May_Force_Be_With_U

Elokuvien budjetit ovat vain nousseet vuosien aikana, mutta laatu heikentynyt. Avatar on täydellinen esimerkki 2000-luvun elokuvista; paljon artikkeleita ja puhetta ja rahaa käytetään enemmän kuin Suomen puolustusvoimiin. Turha tekele, vaikka kohtuu viihdyttävä leffateatterissa. En toista kertaa katso, en siis en ikinä.

MustiSotakoira

Elokuvana hieman yli keskitason - visuaalisesti hieno, tarinallisesti niin perusperus kuin voi olla... Eli ihmiskunta lähtee vieraalle planeetalle harjoittamaan kaivaustoimintaa keinoja kaihtamatta - eli oma otetaan jos sitä ei saada. Puolivälissä oli hieman pitkäveteisyyttä. Loppukohtaukset oli tehty oikein hyvin ja se nostikin kiinnostuksen loppua kohden nousuun. Avatar ei kuitenkaan ole ensimmäisenä "katso uudelleen" listallani.

Kuitenkin hyvin ennalta-arvattavaa plättyä tuli, henkilöhahmot olivat välillä liiankin stereotypioita - mutta elokuvassa olikin kyse hyvän ja pahan taistelusta, joten siinämielessä ymmärtää hahmojen yksipuolisuuden. Toisaalta hieman harmittaa, että alkuosan "ihmemaa"-ote menetettiin elokuvan edetessä sotimiselle - olisi voinut olla jopa oikeutettua tässä elokuvassa saada ihmiskunnan huomaamaan tuon toisen planeetan ihmeellisyyden, eikä vain suoraan olisi marssittu isoon (ja niin tavalliseen) lopputaisteluun...

Pisteet: mietitytti kolmen ja neljän välillä, joten saapi kolme kokonaista ja puolikkaan vielä kompromissiksi.

Nietvart

Huikean hienot tehosteet höystettynä hyvin kliseisellä ja ikävän ennalta-arvattavalla juonella, pahvisilla hahmoilla sekä karismaattomalla näyttelyllä, jota tälläiseen megaleffaan juuri tarvitseisi. Varmaan juuri tuo kliseinen juoni on rajannut näyttelijöiden tulkinnanmahdollisuuksia, ikävä niin. Avatar jää mittapuullani vain hieman keskitasoa paremmaksi toimintascifiksi. Edes hieman omaperäisemmällä juonella varustettuna olisi yltänyt korkelle TOP-listallani.

norman_bates

En nyt tiedä oliko tämä nyt aivan kaiken sen hypen arvoinen, mutta silti varsin mukiinmenevä. Viihdyin koko elokuvan ajan, jos ei nyt muuta...

NTX

Visuaalinen riemuvoitto elokuvabisnekselle (varsinki 3D kakkulat päässä). Onton: "hei opettelen alkuperäiskansantavoille ja yhtäkkiä alankin kunnioittamaan heitä" / Tanssii susien kanssa -juonen myötä saa visuaalisuuden tason yltää stratosfääreihin, jotta tälle enintään kolme tähteä voi antaa... Ja siinä Avatar ylittikin itsensä. En odottanut yhtikäs mitään tältä "eeppiseltä toiminta/sci-fi" mätöltä, mutta se lunastikin enemmän mitä toivoin. Sam Worthingtonin näyttelytyö oli ihan kohtalaista uudelta näyttelijätoivolta, mutta raajarikkoisuutta ei tämä näyttelytyö heijastanut niin paljoa, mitä toivoa saattoi. Sigourney Weaver oli parempaa katsottavaa, mutta mielestäni turha lisäys tähän elokuvaan = ei kovin vaikea rooli. Alun vähäisen toivonkipinän synnyttämine toivoineen ja huikean visuaalisuuden voimin siunaan elokuvan kolmin ja puolin.

PS. Jos sinulla on silmälasit, en suosittele 3D-laseja. Nimimerkillä: ei niin mukava kokemus!

ohoto+

Ihan hyvä elokuva, enemmän ehkä seikkailu kuin toiminta. Tapahtuma paikat ovat hienot vaikka vähän näyttää siltä että ne on koneella tehty.
Kyllä tämän elokuvan vuokrauksesta voi kolme euroa maksaa.

Annan elokuvalle kolme ja puoli tähteä.

päänsärkijä

Avatar sisälsi kaikki melkeinpä pahimmat kliseet ja asettelu oli niin mustavalkoinen ja juoni ennalta arvattava. Visuaalinen puoli oli todella vaihtelevaa. Välillä jälki oli kaunista ja uskottavaa ja välillä sitten täysin amatöörimaista. Ainoina positiivisina puolina löysin lähinnä musiikin ja osittain hahmosuunnittelun...Mutta kyllähän tuon nyt katsoi. Olin kyllä pettynyt.

Petux

Juonellisesti olisi voitu panostaa vähän enemmän, visuaalisuus huippu luokkaa! Mutta eräät tietyt kohtaukset ja Sam Worthington pelastivat paljon.

Pikkupuera

Upea elokuva mutta on mestariteos vain tuotteena, ei elokuvana. 4/5

Seonsiinä

James Cameronin vuosia työstetty spektaakkeli Avatar on nyt sitten koettu. Henkeäsalpaavia tehosteita on yllin kyllin, vaikka välillä tuntui että katsoisi jotain animaatioleffaa. Juuri noista hienoista tehosteista tulee lisäpisteitä.

Tarina muistuttaa tai siis lähinnä matkii Costnerin Tanssii susien kanssa leffaa. Samankaltaisuutta tuskin huomaakaan sillä henkilöt ovat hienoja ja heihin panostetaan kunnolla. Enemmänkin pidän tätä kyllä toimintaviihteenä, vaikka onhan se draamakin toki hienoa katsottavaa. 155 minuuttia kestävä pituus ei haitannut yhtään. Itse asiassa kelloa ei tullut katsottua koko aikana kertaakaan. Tämän jaksaisi varmasti katsoa vielä monet monet kerrat ilman pitkästymistä.

Ihme ettei tämänkaltaiseen spektaakkeliin ole otettu pääosiin ketään Brad Pittejä tai Vin Dieseleitä. Pääosassa on itselleni tuiki tuntematon Sam Worthington, joka on ihan pätevä näyttelijä. Ainoa tuunettu nimi castissa taitaa olla teräsmimmi Sig Weaver. Hän ei ole sitten vanhentunut oikeastaan yhtään Alien 3 leffasta, vaikka melkein parikyt vuotta niillä on väliä.

Avatar on kunnianhimoinen yritys yhdistää animaatiota ja normi ihmisiä. Siinä vaan on myös elokuvan suuri heikkous. Koskaan sellanen ei ole toiminut, eikä tälläkään kertaa. Animaatio ukot näyttää liikaa tietokoneella tehdyiltä. Avatar olisikin paljon parempi, jos olisi käytetty maskeerausta, sen sijaan että siniset cgi-smurffit hilluu viidakossa.

Juoni aika perus, eikä syyttä ole sanottu sen olevan Tanssii susien kanssa-elokuvaa matkiva. Ei siinä mitään, harva elokuva on niin omaperäinen, että ei mitään aikaisempaa elokuvaa matki.

Varsinkin nyt kun 60% elokuvasta on pelkkää animaatiota, niin miksi Avatar ei kilpaillut parhaan animaation Oscarista? Jos Up tunkee parhaan elokuvan ehdokkaaksi, niin kyllä Avatarinkin olisi pitänyt päästä animaatio pystiä havittelemaan.

Tertsi

Juonellisesti ennalta-arvattava ja hieman kliseinen, mutta erittäin kaunista katseltavaa joka tapauksessa. Näyttelijät ovat myös ihan okei. Harmi, etten päässyt näkemään 3D:nä, kaupungin teatterit kun ovat mitä ovat.

Tilipitappi

Ihan mukiinmenevä askel kohti 3d-elokuvia, vaikka tekniikka ontuikin vielä vähän ja oli osittain raskasta katsottavaa. Muuta tavallisesta fantasiaräimeestä erottuvaa elokuva ei tämän lisäksi sitten tarjonnutkaan ja suuri ongelma mielestäni on se, ettei tästä ole mitään iloa kotikäytössä, sillä tämä on täysin tuoleja tärisyttävien bassojen ja isolla valkokankaalla loistavan nykytekniikan varassa. Ihan mielenkiintoinen kokemus kuitenkin, josta olisi saanut leikata vaikkapa 30min pois.

Addeh

Avatar arvosana 3,67
2009
James Cameron
James Cameron
CCH Pounder, Giovanni Ribisi, Joel Moore, Michelle Rodriguez, Sam Worthington, Sigourney Weaver, Stephen Lang, Wes Studi, Zoe Saldana
USA, Iso-Britannia