DRUGS

Valitettavasti on todettava että ei tämä nyt meikäläiseen uponnut. Ok, erikoistehosteet ovat ällistyttäviä mutta sisällöltään Avatar on varsin ontto. Plussaa tulee effekteistä ja ei-niiin-tunnetuista näyttelijöistä. Myös elokuvan jonkinlainen opetus ihmisten ahneudesta oli ihan näppärä mutta loppujen lopuksi Avatar ei jättänyt minulle mitään käteen vaikka olikin kaunista katsottavaa.

immortale

Leffan kuvitus ja juoni olivat mielenkiintoisia petyin silti siihen että leffassa oli niin paljon sotakohtauksia jonka takia leffan pituus venyi jo ylipitkäksi.

irenreV

Visuaalisesti Loistava, juonellisesti täyttä moskaa. Pituuttakin olisi helposti voitu karsia ~20min menettämättä mitään olennaista.

Jaloviina

Upean ulkokuoren alla kytee keskinkertainen elokuva. Näin ajattelin, kun näin elokuvan ensimmäisen kerran vuonna 2009 ja ajattelen edelleen, kun katsoin leffan toisen kerran.

Leffa itsessään on kyllä upea, efektit ovat hienoja ja siltä osin homma onkin kondiksessa.

Tarina onkin sitten toista maata. Tarina itsessään ei sinällään tarjoa mitään uutta. Tarinan sankari vaikuttaa aluksi välinpitämättömältä muukalaisia kohtaan, mutta jossain vaiheessa tapahtuu käänne. Sankari rakastuu sankarittareen ja yhdessä he käyvät taistoon pahaa vastaan. Lopun voikin sitten päätellä itse.

Roolitukset ovat onnistuneet hyvin. Stephen Lang sopii hyvin kovanaaman rooliin ja onkin roolissaan vakuuttava. Hänen suorituksensa onkin leffan yksi kantavimpia voimia. Taustatukea antavat Sam Worthington ja Sigourney Weaver.

Kokonaisuutena leffa valuu kuitenkin keskitason leffaksi. Tarina ei yllätä ketään, eikä se tarjoa kovinkaan paljoa uutta. Onhan leffaa kiva katsoa, kun effektit ovat onnistuneet, mutta ei se oikein riitä. Tarina voisi olla parempi, jos sitä olisi tiivistetty puolisen tuntia.

Jos et ole tätä leffaa nähnyt, niin kyllä se kannattaa katsoa edes kerran, sillä ei tämä leffa niin huono ole kuitenkaan.

keijomies

Avatar on ehkä yksi yliarvostetuimpia elokuvia koskaan... juoni on erittäin helposti arvattavissa eikä näyttelijätkään mitään oikeen mahtavia ole. Elokuvan visuaalinen puoli on kuitenkin ehkä hienointa mitä olen missään nähnyt.

Lassomies

Minä rakastan Jurassic Parkia, yksi suosikkielokuvistani. Avatarin katsottuani kuitenki ymmärsin, miksi siitäkään jotku eivät pidä.

...sillä VAU. Mitä on tapahtunut James Cameronille sitten Aliensin ja Terminaattoreiden? Rehellisesti huolestutti jossain parin tunnin kohdalla.
Lyhyesti laitettuna Avatar on liian nähty. Joo, sanokaa vaan, ettei sillä tarinalla ole väliä, mutta ei tuosta nyt vaan pääse yli, kun sitä siivitetään jokaisessa teennäisessä sotaeepoksessa pidettävällä palopuheella (jonka jälkeen kuunneltavat hurraavat) + muilla kliseillä, kritiikillä jossa ei ole mitään hienovaraisuutta ja lievää myötähäpeää aiheuttavilla draamakohdilla.
Jurassic Parkin vedin mukaan ihan siitä syystä, että jotkut voivat senkin nähdä vain tekosyynä uraauurtavan tietokonetekniikan käyttöön. Kyllähän Avatar'kin näyttävä on. Pandora on huolellisesti luotu ekosysteemi, jossa on valoa ja on värejä, sekä na'veista on saatu ilmeikästä väkeä. Todelliseen Cameroniin päästään vasta viime hetkillä, kun Worthington ja Lang käyvät kaksintaisteluun, joka muistuttaa hetkittäin jopa vanhaa kunnon Aliensia.

Jos nyt haluaa vaikka siihen Dances with Wolvesiin verrata, niin Costnerin valitsen ennemmin anyday. Avatar ylittää edellä mainitun korkeintaan ulkokuoressa, ja täpärillä on sekin, sillä DwW on myös kuvakauneutta ja aitoa sellaista.

miqqex

Ei mikään erikoinen elokuva. Kyllä ny iha ok 3d:nä, mut en kattois uudelleen

shooting star

Kaunis ja jännittävä elokuva, mutta tönkkö juoni. Olisi Cameronilta odottanut vähän enemmän

ThePhotographer

Jos Avatarista miinustettaisiin tehosteet, olisi tulos kutakuinkin 0. Upean teknisen toteutuksen lisäksi en löytänyt elokuvasta mitään muita vahvuuksia. Mm. mielenkiinnottomat henkilöt, ennalta arvattavat juonen käänteet ja typerryttävä dialogi tuhosivat elokuvan sisältöä tehokkaasti.

Von Liebermann

Avatar on kliseiden ja kornien tilanteiden huipentuma, jonka tarina ei tarjoa yhtikäs mitään uutta ja on naurettavan ennalta arvattava.

Juonen olemattomuuden onneksi korvaavat ainakin osittain upeat erikoistehosteet. Raina on kaikkien ennen nähtyjen efektien ja tehosteiden huippu ja epäilemättä poikii tulevalla vuosikymmenellä monta plagioivaa perillistä. 3D sinänsä ei ollut yhtään jännittävää ja ennemminkin häiritsi elokuvan katselua.

Ehkäpä James Cameronin olisi kuitenkin ollut parempi lopettaa huipulla Titanicin suurusuosion jälkeen ja jättää scifispektaakkelit aloittelevien nörttiohjaajien hommiksi.

AaPursi

Avatar arvosana 3,67
2009
James Cameron
James Cameron
CCH Pounder, Giovanni Ribisi, Joel Moore, Michelle Rodriguez, Sam Worthington, Sigourney Weaver, Stephen Lang, Wes Studi, Zoe Saldana
USA, Iso-Britannia